Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Min underjordiska gång(kulvert), murad med leca... tips om hållfasthet tas gärna emot!

73 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

prosten (trådstartaren)

#1 » 09:46:14, 17-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Efter helgens "bygge" så har mitt (kanske en aning galna) kulvertbygge gjort lite framsteg och tänkte dela med mig av mina planer och lite bilder. Vore kul att höra lite feedback!

Bakgrund:

Jag skall bygga hus och förutom huvudbyggnaden så skall även ett mindre (30kvm byggyta) "bostadshus" byggas. Bägge husen skall ha källare.
Det blir en mängd rör/ledningar som skall gå mellan husen. Ex. (varm)vatten, avlopp, värmevatten, el, etc. Dessutom har jag byggt en stenkista i närheten av platsen där det lilla huset skall så och dit skall markvatten ledas.

Den "vanliga" och enkla lösningen hade såklart varit att gräva ner rör, men då jag inte gillar enkla och vanliga lösningar så har bestämmde jag mig för att binda samman stenkistan och de bägge husens källare med en underjordisk gång(kulvert). Tänkte gjuta platta och tak och mura resten med leca (weber).

Här är min skiss på kulverten (tvärsnitt):

Bild

Längden blir ca. 20m

Större delen av grävjobbet gjordes redan förra året. Det var lite "trångt":
Bild

Undern vintern blev det lite småras, men det är väldigt stabilt material och så släntvinkeln blir ""ganska"" brant. ....och ja, även om det är stabilt så är jag rejält försiktig med tanke på vinkel och höjd!

För att få lite bredare, säkrare och ett område fritt från jord(ras) så började jag bygga på en temporär "markmur" bestående av betongpelare, stockar och markduk. När väl kulverten är på plats så kommer det ju att motfyllas med sten på insidan så då kommer "muren" inte att ha så stor funktion, förutom att pelarna möjligen bidrar till att minska jordtrycket något (stockarna kommer väl med tiden att ruttna bort).

Pelarna förankrades med 32 och 25 mm armeringsjärn som borrades ner 20cm i berget där de dessutom förankrades med expanderbetong. Sedan använde vi 150mm formrör för själva pelaren.

Det tog 3 dagar att få ordning på detta:

Dag1 (3 pelare gjutna):
Bild

Dag2 (alla pelare på plats):
Bild

Dag3 (stockar, markduk och fyllmassor på insidan):
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07



prosten (trådstartaren)

#2 » 09:56:34, 17-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang. kulvertkonstruktionen så är den gjort utifrån lite informell feedback från en konstruktör och jag skall väl låta någon se över den igen innan det blir dags att mura. Eftersom det är en "teknikkulvert" som dessutom inte behöver vara sprick/vattentät så tyckte han att längden kunde fungera trots jordtryck om man armerade lite extra. Worstcase scenariot var enligt honom att det blir någon spricka i muren.

Tyvärr är bistål som rekomenderas vid murning med lecablock rejält dyrt och jag tycker spontant att man borde kunna köra med vanligt armeringsjärn. Borde inte två 8mm järn vara minst lika "bra" som två bistål (som har 4mm tråd). Har läst att bistålet skall fästa bättre i bruket pga sina "stegar" som att det skall vara lite stabilare just pga stegarna också... Jag tycker dock att det betydligt grövre 8mm järnet borde kompensera detta...

Jag vill iaf på något ställe kunna ta mig över med min maskin (9ton) och även här min konstruktörs uppskattning att detta inte borde vara något problem med 15cm armerat gjutet betongtak (och dessutom 1m massor ovanför). Spännvidden är ju bara 1200mm. 9 ton är ju dock en del. Vad tror Ni?
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Mattias Petterson

#3 » 10:03:43, 17-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kulverten vara torr och varm ?
Ska bli kul att höra kostnaden för projektet..
Perfekt att kunna dra rören efteråt.. eller smita ut om ryssen kommer....
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

prosten (trådstartaren)

#4 » 10:30:18, 17-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Ska kulverten vara torr och varm ?
Ska bli kul att höra kostnaden för projektet..
Perfekt att kunna dra rören efteråt.. eller smita ut om ryssen kommer....


Kulverten är inte isolerad men ligger (minst) 1m under mark. Den kommer inte att vara uppvärmd, men har en fundering på att leda ut ventilationen via den och på så vis ge den lite "värme". Eftersom den mynnar ut i stenkistan så kommer det att vara självfall dit (1/100) så skulle det läcka in vatten så "gör det inget".

Så designen är gjord för att den ska vara frostfri, men klara sig även om det är kallt (ej -) och fuktigt/blött.... sedan är min förhoppning att den ska kunna bli både hyffsat varm och torr ändå. Tänkte klä in den med platonmatta på utsidan, då jag råkar ha kommit över ett billigt parti....

Kostnaden... haha.. hela projektet blir nog både lite dyrare och omständigare än vad jag räknat med från början, men det är iaf kul! :)
Största kostnaden (om man räknar bort eget arbete) blir lecablocken, murbruk och armering. ...och så betong/bil samt ev. betongpump såklart.


Kan man gjuta betong med 1/100 fall i en öppen form "uppåt"? Normalt vill man ju ha en gjutyta som är helt horisontell, men i mitt fall(!) så vill jag ju ha lite fall också och det hade ju underlättat (mycket!!!) ifall man slapp bygga en sluten form. Med en trög blandning så tycker jag att 1/100 fall borde vara gjörbart(!??).
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

magirus

#5 » 11:23:12, 17-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

prosten skrev:Hej,
Efter helgens "bygge" så har mitt (kanske en aning galna) kulvertbygge gjort lite framsteg och tänkte dela med mig av mina planer och lite bilder. Vore kul att höra lite feedback! .


Vilket tilltag!!! :buga: Sånt här är mums att läsa om :eat: Jag har inget att komma med rent tekniskt men glada tillrop kan jag komma med :shake_hands:

prosten skrev: då jag inte gillar enkla och vanliga lösningar så har bestämmde jag mig för att binda samman stenkistan och de bägge husens källare med en underjordisk gång(kulvert).


Kalas!! Ovanliga lösningar är kul!! :thummar: Fortsätt och mata på med bilder och ovanliga lösningar!! :mon:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Molnia

#6 » 12:44:19, 17-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

galet , ja men du får högljudda hejarop från mig.
bästa hade ju varit om du haft garage i den ena byggnaden, panna med vedeldning och bott i den andra, då hade du aldrig behövt att skotta den biten mellan :mrgreen: :lmao:
platon är nog nästan en förutsättning, har varit i ju för sig bergsutrymmen, men också en kortare kulvertbit har jag varit nere i en gång. Det kommer gärna mycket fukt ner igenom berg och betong från marken uppe.
mer bilder :mrgreen:
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Molnia

#7 » 12:55:58, 17-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

prosten skrev:Kan man gjuta betong med 1/100 fall i en öppen form "uppåt"? Normalt vill man ju ha en gjutyta som är helt horisontell, men i mitt fall(!) så vill jag ju ha lite fall också och det hade ju underlättat (mycket!!!) ifall man slapp bygga en sluten form. Med en trög blandning så tycker jag att 1/100 fall borde vara gjörbart(!??).


jag är inte något betongproffs, men de trappor jag har varit med och format och gjutit så gör man ju en öppen form. dock så är det viktigt att vibrera från rätt håll. Minns jag helt galet?; men var det inte så att man fyllde i betong nerifrån och upp i trappen men vibrerade uppifrån och ner..?
Vid en öppen form till trapp får du ju en ännu större lutning än 1/100. värt att nämna för betongfabriken kan det nog ändå vara när du beställer betong.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

prosten (trådstartaren)

#8 » 13:11:34, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla glada tillrop! Verkligen härligt med likasinnade själar här på maskinisten! Lovar att återkomma med bilder allt eftersom bygget fortskrider.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Stefan1972

#9 » 14:21:51, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

det blir säkert bra i slutändan men det känns aningen överambitiöst på nåt vis.............:-) Har du räknat på betong åtgången? Känns som det kommer gå åt en hel del............
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

thorflot

#10 » 15:12:12, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps: -> :thummar:
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

prosten (trådstartaren)

#11 » 17:52:23, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:det blir säkert bra i slutändan men det känns aningen överambitiöst på nåt vis.............:-) Har du räknat på betong åtgången? Känns som det kommer gå åt en hel del............


Självklart har jag räknat på den! ;-)

Tak:
Längd*Bredd*Tjocklek på tak = 20.5 * 1.705 * 0.15 = 5.242 kbm

Bottenplatta:
Längd*Tjocklek*(Bredd) = 20.5*0.1*((1.205+0.86)/2) = 2.12 kbm
....måtten är från skissen i första postningen.

Sedan tillkommer lite betong för sulblocken, men det är försummbart och kan köras i handblandaren...

Totalt: 7.36kbm och räknar man med en kostnad på 1500/kbm(??) så blir det ca. 11kkr. Tillkommer gör ju frakt och ev. pump.

Tyvärr blir det ju två vändor dels då inte allt rymms på en vanlig bil och så måste ju taket gjutas efter golvet är klart.


...och jag tänker inte argumentera mot att det är aningens överambitiöst. :smile: Appropå det så önskar jag hade en bild där storleken och djupet på stenkistan framgår....den är "ganska stor" (röret som synns på en av bilderna är 2.2m och det sitter ett likadant under) och jag bör nog kunna förse grannarna med vatten i några dagar i händelse av avbrott... :-)
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Toolbox

#12 » 21:48:09, 27-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häftigt projekt :thummar:
Toolbox
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:59, 20-11-2012
Ort: Norrbotten

Ulf

#13 » 13:21:29, 28-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har funderat länge på att bygga ut. Vatten och tolaett är ett bör för gäststugan. Och en kulvert vore lämpligt.
Att ha en rejäl kulvert/gång har oxå föresvävat mig.

Du GÖR det :buga: , och jag får nog göra en tankerunda igen!

Bilder på resterande arbete ser jag fram mot :eat:
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Stefan1972

#14 » 14:01:18, 28-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

fast vad är egentligen fördelarna med en dylik kulvert på småhus? Borde man inte dränera också så man slipper vatten som kryper in?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

spaks

#15 » 19:50:23, 28-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog inte tänkt blanda mig i ditt ambitiösa bygge, men nu måste jag ändå göra det..
Har en granne hemma i byn som i anslutning till garaget byggde sig en jordkällare av brunnsringar i betong. Tror de är 2m i diameter, jag hade bra ståhöjd. De står helt enkelt på högkant och är skarvade i varandra, som en liggande brunn ovan jord. Så är den då täckt med jordmassor så att den faktiskt skall fungera som en källare året om -och det gör den. Utifrån är den en gräs och trädbeväxt kulle.

Tanken bara slog mig på en gång när jag såg ditt bygge att det varit massor enklare och säkert också billigare att rada ut x antal ringar i ditt dike, och snabbare. Det hade knappast blivit rymligare, men du skall väl inte promenera där nere dagligen, eller..?

Blir säkert bra det du håller på med också, jag bara fastnade för hur arbetsdrygt det måste bli innan det är färdigt, och speciellt i jämförelse med färdiga ringar :thumme:

:rock_on:
-alla ide'er är bra, ..utom de dåliga-
-elektroniska kretsar innehåller en viss mängd rök, när röken slipper ut är kretsen förbrukad-

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
spaks
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:00, 19-06-2014
Ort: Åbolands skärgård, östra ändan..
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2040S -82
IH 2504 Traktorgrävare -65
Lännen C20 Strong -94


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se