Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Min underjordiska gång(kulvert), murad med leca... tips om hållfasthet tas gärna emot!

73 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Torpöbo

#31 » 09:12:18, 03-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, blocken i filmen kan tyckas vara onödigt överdimensionerade. Går åt mycket betong.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C



ja-bond77

#32 » 11:03:12, 03-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte om man nödvändigt ska leka gungbräda med en 20-tonnare ovanpå... :mrgreen:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Göran Ekman

#33 » 12:58:18, 03-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byggtekniken är ju tämligen beprövad. Kul att den används fortfarande.
Har sett någon variant på detta med en form som man murade Leca kring för att bygga en jord källare, som ett valv.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Andert

#34 » 23:55:33, 07-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog kosta på galvad eller rostfri armering på en så fin tunnel, Bara murbruket täcker väl inte till att skydda armeringsjärnen dessutom under mark lär inte torka ur nångång?.
Sen är det bra att ha en plan för hur man ska förlägga rör/kablar, men kanske inte är så skrymmande?
Bild
Istunnel med avlopp och färskvatten i, alltid färskvatten överst tydligen ...:)
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

prosten (trådstartaren)

#35 » 20:49:12, 29-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för en liten uppdatering. Jag har äntligen börjat återfylla med sten:

Bild

...jag tycker det ser ut som om det fyllningen är "sned" på fotot, men det är isf bara en visuell effekt. Tanken är att lägga makadam uppe på 16-32 (???) och padda rejält.

Jag har även tänkt om lite kring själva kulverkonstruktionen och bestämt mig för att förenkla den lite.

* En enkel platta (10cm) ovanpå makadamen, UTAN kanbalk/förstärkning, armerad med armeringsnät och några extra längsgående järn i kanterna.
- Jag tänkte att eftersom allt står på berg (för all del med lite sten imellan) så är risken för sättningen i det närmaste obefintlig och jag kan därför köra en "enklare" platta.
* Direkt ovanpå plattan muras sedan lecablocken och i första laget (mot plattan) så muras dessa fast i plattan.
- Har läst en del och det verkar finnas både de som är för en solid konstruktion och de som förespråkar en "rörelsefog". I mitt fall väljer jag den enkla lösningen eftersom jag annars måste ha någon form av "klack" på insidan så att muren inte trycks in....

Några tankar/feedback kring ovan? Skulle det uppstå någon spricka så är det i just detta projekt/bygge inte någon katastrof och jag väljer därför då hellre en enklare lösning (även om jag redan lagt löjligt mycket tid på grunden).

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

danne mähl

#36 » 21:08:59, 29-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns det inte risk att muren rör sig in med tiden 8spriker9
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

prosten (trådstartaren)

#37 » 21:33:32, 29-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

danne mähl skrev:finns det inte risk att muren rör sig in med tiden 8spriker9


Jag kan komma att tänka på följande anledningar till att något skulle röra sig.

1. Sättningar
- Jag tycker risken borde vara minimal/obefintlig då jag bara har sten som underlag.
2. Marktryck från sidan som får någon del av konstruktionen att ge vika eller flytta på sig.
- Här hoppas jag på att tjocklek på muren och en extremt god armering skall klara detta. Det är också en av anledningarna till att jag vill "fästa" den i plattan.
3. Expansion p.g.a. värme/kyla/frost.
- Konstruktionen kommer att vara frostfri och även om den blir ganska lång (ca 20m) så kommer inte det att vara hastiga klimatväxlingar eller stora skillnader i temperatur på de olika delarna. 20m har jag dock läst skall vara en gräns när man bör ha expansionsfog p.g.a. värmeutvidgning.
4. Något jag missat!
- Det är här jag behöver hjälp! :help: :smile:
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Mattias Petterson

#38 » 23:28:41, 29-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man inte mura med någon form av frigolitblock som man gjuter ihop i olika kanaler?
Kan man inte gjuta en platta lite grovt och mura för att senare gjuta en kaka till för att hindra muren att glida in?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

prosten (trådstartaren)

#39 » 22:36:32, 30-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Kan man inte mura med någon form av frigolitblock som man gjuter ihop i olika kanaler?


Min "utmaning" är att få till en konstruktion som klarar högt marktryck då "muren" blir 2m hög och nästan 20m lång och ligger helt under mark. En armerad gjuten betongmur/vägg hade nog varit det bästa, men blir dyrt/jobbigt med tanke på formbyggande. Jag tror (har faktiskt inte undersökt det närmare) att en cellplastform (har sett sådana som man bygger ihop liknande stora legoklossar) helt enkelt inte får nog bra hållfasthet.
De har ju poängen att de tillför issolering, men detta är något jag inte har någon (större) nytta av i detta projekt.

Mattias Petterson skrev:Kan man inte gjuta en platta lite grovt och mura för att senare gjuta en kaka till för att hindra muren att glida in?


Jag har funderat lite i de banorna, men då jag räknar med 3.5kbm till plattan (totalt) så blir det för mycket att köra i blandare själv och då tyckte jag en tvåstegsgjutning blev för komplicerad/dyr eftersom jag måste ha betongbil på plats ytterligare en gång. Dessutom så vill jag ha en lösning som bygger så lite på höjden som möjligt....
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

prosten (trådstartaren)

#40 » 22:39:42, 30-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens bild:

Bild


Några stenar till på plats! Hade bara en timme på mig efter jobbet, men han slänga ner lite storsten. Svårt att få grepp om storleken, men skulle uppskatta att den/de största där är nära 2ton med tanke på att det var gränsfall att maskinen klarade att lyfta dem en bit ut...
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

El-Uven

#41 » 23:46:32, 30-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Storsten? :smile:
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
El-Uven
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:43, 07-02-2013
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 820, Yam Grizzly 660 med Avestavagnen

Jens_92

#42 » 01:03:34, 23-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker att det är ett helrätt bygge det här! Ska bli kul att se hur det fortskrider :)

Här kommer lite tankar som dyker upp hos mig som i bästa fall kan vara till nytta.

Gällande armering så tror jag inte på att använda vanliga armeringsjärn i den här typen av väggkonstruktion. Jag har jobbat som snickare och fått det förklarat för mig att man försöker få iaf 3cm betong över all armering och lägger du den platt på lecan så tror jag järnet kan "andas" för lätt. Det som händer om de ligger för ytligt och kan vara i kontakt med syre och fukt är att de rostar och spränger fogen sakta men säkert. Om jag vore du skulle jag nog gå på det som rekommenderas av leca försäljaren eller i alla fall gå på något som är i rostfritt för att inte riskera att fogen går sönder.

Gällande hållfasthet kan jag tyvärr inte hjälpa till men det borde väl gå att få reda på genom försäljare av leca blocken vad de klarar i last. Jag tänker då närmast på att man på relativt stora lokaler brukar kunna mura upp ett par varv med leca som man ställer konstruktionen på och då får ju dessa block ta hela husets egenvikt + snölaster som kan vara riktigt rejäla. Med detta i åtanke så gissar jag att ett par leca väggar 1 meter under mark klarar riktigt rejäla laster då lasten blir så pass utbredd.

Jag har även byggt hus med de frigolitblock som i det närmaste liknar lego och även dessa klarar ganska rejäla laster. Vi byggde 2 våningshus med lägenheter med denna typ av väggar. Den undre väggen får således bära både last från taket, valvet och andra våningens väggars egenvikt. Väldigt lätt att bygga med men jag tror att de var ganska dyra och det går åt en hel del. Om jag inte minns fel så var den typen av block vi byggde med 90x30x30cm. 10cm frigolit, 10cm luft, 10cm frigolit med "bommar" av frigolit i luft delen. Om det är intressant kan jag berätta mer om byggandet med den typen av block. Höll på med det ett tag. Hittar tyvärr inga bilder just nu på hur det såg ut mer exakt.

Hoppas nått av det jag skriver kan vara till nån hjälp :)
Jens_92
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:40, 24-01-2011
Ort: Lindesberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Gunnar i Sörby

#43 » 07:43:42, 23-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan nog behövas stöd för att stå emot marktrycket. Du har ju inga mellanväggar som stöttar den långa muren
Min granne byggde källare av Leca. Han murade Leca-väggen med tunn plåt-armering avsedd för ändamålet. Med ca 4 meters avstånd gjorde han ett par decimeter brett vertikalt avbrott i murningen, men den horisontella armeringen fortsatte igenom . Sedan drog han fast två plywoodskivor ut-och invändigt som form och gjöt en pelare av betong inne i muren. Den vertikala armeringen i den var normala armeringsjärn som anslöt till armeringen som stack upp ur bottenplattan på de ställena.
Grannen är byggingenjör så jag antar att det var en väl fungerande lösning
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

MickeR

#44 » 09:49:32, 23-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt projekt!!
Frånluften efter en ftx är bara några grader varmare än utetemperaturen. Dvs frånluften kan nog fort kyla kulverten istället för att värma.
Dessutom har nog den luften hög relativ fuktighet.
Är syrehalten något problem tro? Dels så kommer väl syreförbrukningen vara låg samt att det är nog svårt bygga så tätt i ändarna att syre inte hittar in. Men jag har egentligen ingen aning...
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

Mattias Petterson

#45 » 09:59:39, 23-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt en frånluftfläkt på mitten så suger den från bägge håll, bör funka med en vinddriven aspiromatic
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: smen@bahnhof.se och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron