Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Husbygge

85 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#1 » 11:24:41, 24-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte höra om det är någon som har koll på dimensionering av yttervägg?
Jag ska bygga 25 kvm gästhus som ska användas permanent en kort tid 1-2år men sedan förmodligen stå oanvänt mesta tiden.
Mina funderingar till en början är virkesdimension till den bärande ytterväggen ca 6x4 meter. Kan det räcka med 120x45 för att väggen ska kunna bära hela konstruktionen utan bärande innerväggar?
Sen har vi det där med isolering, känner inget större krav på att spara uppvärmningskostnader genom att ha flera lager utan vill ha så tunna väggar som möjligt för att tjäna yta inomhus. Jag hade först tänkt mig 95x45 som jag byggt ett mindre hus med tidigare och även en vedbod på 45 kvm (oisolerad) utan bekymmer.

Sammanfattningsvis undrar jag alltså om 120x45 räcker för bärigheten i väggen samt blir det lagom med isolering mellan de reglarna?
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323



jeg

#2 » 12:12:40, 24-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med 60 cm c/c mellan reglarna blir det säkert bra Vindpapp på utsidan mot isoleringen sen en luftspalt o sist panelen :grin:

1 person gillar det här inlägget.
jeg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:51, 05-01-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case W20 BMB Bamse Fergusson 185

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#3 » 12:16:38, 24-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter bra det!
Är också väldigt osäker på om det ska vara ångspärr eller inte eftersom det kommer att stå ouppvärmt för det mesta utom i början.
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

jeg

#4 » 12:27:03, 24-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Träguiden får du svar på det mesta i byggväg :grin: http://www.traguiden.se/konstruktion/ko ... el/vaggar/
Lycka till!

1 person gillar det här inlägget.
jeg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:51, 05-01-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case W20 BMB Bamse Fergusson 185

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#5 » 09:34:39, 25-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå jag vet, men jag hittade inte riktigt och jag tycker det är bra att fråga vad andra har att säga också. Mycket bra sida får jag hålla med om!
I vilket fall så letade jag igen där och faktiskt fick jag reda på att man kan använda en viss typ av papp på insidan istället för plast, nu hittar jag det inte igen så kan inte säga vilken. Får bokmärka det när jag hittar det. Fick i alla fall svar på den undran :)

Däremot tycks det som de utan undantag i sina beskrivningar vill isolera rejält även om det inte handlar om permanentboende, med 45mm isolering innanför ångspärren och det är ju säkert bra om man vill vara energieffektiv. Jag har dock mera prio på ytan eftersom det ska bli ett attefallshus som får vara max 25kvm, och vi ska göra som "lantlady" och bo där medan vårt riktiga hus renoveras (fast hon bygger nytt men samma princip) och vill ha max utrymme under den tiden.
Bara undrar om det kan vara så tokfel att hoppa över det sista lagret isolering på insidan. Det huset som ska renoveras saknar nästan helt isolering utom i några rum som fått 95mm tilläggsisolering. Vi fryser inte ett dugg i det huset även om där finns köldbryggor lite varstans och det drar överallt, så är det inte så att det rekommenderas mer isolering än vad jag tänkt mig bara för att det finns regler om K-värde och att man ska spara el o sånt där?
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

magloman

#6 » 17:47:12, 25-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

det håller lätt med 44x95, anledningen att ha tjockare är om man vill ha mer isolering, men jag tycker du kan lägga liggande 44x44 på utsidan att fästa tex lockpanelen i och då isolerar ju luften där lite.

Inte värt o bekosta för mkt isolering för den tiden.

gips -> ångspärr -> 44x95 cc 600 -> vindduk/windy -> liggande 44x44 cc 600 -> panel

/Tillägg: på mitt verkstadsbygge har jag vindväven utanför 44x44 och då liggande isolering 45 oxå. Det funkar eftersom jag kör med lockpanel/bondpanel så det blir lite luft bakom panelen iaf. Kanske inte helt korrekt egentligen.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Tjocksmocksjocke

#7 » 18:53:43, 25-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke. Kan du inte bygga ytterskalet i form av ett garage, med den isolerstandard du vill ha på ett färdigt sådant. Och sedan göra enkla innerväggar för pentry, sovrum etc. Porten kan du också vänta med, sätt ett glasparti med dörr där eller något.

Sedan när du byggt din riktiga kåk så har du nytta av det tillfälliga boendet som verkstad i all framtid.
:)
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#8 » 19:31:15, 25-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

+1

Mkt smart :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#9 » 21:24:20, 25-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller isolering i allmänhet, och när den ska vara effektiv i synnerhet, vill jag slå ett slag för celullulosaisolering (Icell, Thermofloc, Ecofiber osv). Bättre både värme-och ljudisolering än glasull, mer miljövänlig, diffusionsöppen (så man slipper den f-bannade plasten) och mycket trevligare att arbeta med än glasull. Nästan bara fördelar i mitt tycke. :grin: Kostar ca 25% mer än glasull, men det är det väl värt.
Icell är svenskt, och som en av få tillverkare så har de en skiva på gång (de flesta har enbart lösull). Beräknad leverans i augusti.
Vill du ha rekommendation på ett företag som sprutar Icell så kan vi ta det via PM. Och, nej, jag har inget med vare sig tillverkare eller isoleringsfirmor att göra. Jag har bara använt deras material och blev djupt imponerad.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#10 » 00:24:26, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen dum idé att ha bygget som verkstad efteråt! Tyvärr har jag också en hustru som vill vara med och bestämma saker och ting, så det kan krävas en del övertalning om det ska gå igenom. Men jag är ju på ritningsstadiet ännu så man kan ju smyga in lite förberedelser för att lätt bygga om utan att hon märker nåt... :vissla:
Ja vi får väl se hur det där går.
Magloman, tror du inte det räcker med en läkt typ 22x45 utanpå eller det blir kanske för klent att fästa panelen i? I övrigt gillar jag att du rekommenderar 45x95, det var vad jag tänkte från början men blev osäker på om det vore allt för amatörmässigt att snåla på tjockleken.
Förresten undrar jag varför du skriver 44? Är det nåt slags ny standard, eller? Var inte så länge sedan alla körde med tum som benämning på virket och nu har man lärt sig vad det ska heta på "svenska", hoppas inte jag måste lära mig nåt nytt nu igen!
Vad gäller val av isolering så finns det gott om tid så de där Icell hinner nog börja tillverka skivor innan jag kommer så långt. Får väl ta o kolla vad det för nåt i alla fall. Är det vettigt så lär inte priset betyda så mycket på det lilla huset.
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

igelkottar

#11 » 09:10:28, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om hustrun vill ha en gäststuga så kan hon kanske få en sedan
när nuvarande gäststuga blir verkstad? :idee3: :vissla: :mrgreen:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

magloman

#12 » 09:29:06, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror 22x45 kommer svara dåligt när du spikar i det, det svajar nog. Blir det tunn panel och spikas med spikpistol kanske det går.
Men lockpanel som locken spikas med 4" galv med vanlig hammare vill nog ha en 44x44 så det svarar lite :grin:

Nä, jag vet inte vad det heter, hos en del handlare kan det nog stå 44 eller 45. Själv sågar jag eget och då är det 50.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#13 » 09:59:29, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, du har nog rätt där maglo, tänkte inte på det! Var helt koncentrerad på tjockleken och hur mycket luftspalt det skulle bli bakom. När jag tänker efter så är ju inte 22 mycket att spika i om jag jämför med trall tex så köper jag alltid 28x120 och lägger på cc60.
Kanske 28x70 skulle kunna vara användbart. Lite tunnare än 45x45, men stabilare. Varje mm räknas då jag inte får överstiga 25kvm sen blir det lättare att hitta rätt med spiken om man som jag alltid lyckas missa någonstans och slå i spiken bredvid regeln bakom! Och spik förresten, kan man inte skruva ytterpanelen? Jag tycker bättre om att skruva men har aldrig sett någon som gjort det i just ytterpanel, kan det ha nåt att göra med att träet ska kunna röra sig mer om man spikar?

igelkottar skrev:Om hustrun vill ha en gäststuga så kan hon kanske få en sedan
när nuvarande gäststuga blir verkstad? :idee3: :vissla: :mrgreen:

Jag har lärt mig att det tar tid att få som man vill i ett äktenskap, varje idé som inte direkt faller i god jord får bearbetas under ibland flera år så att makan/maken till slut antingen tröttnar och ger med sig, har hört det så många gånger att han/hon inte minns vems idé det var från början eller så blir det förhandling typ: Ok, om du gör det, så vill jag göra så! Problem solved. Tid är nyckeln här. :cool:
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

magloman

#14 » 10:35:59, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:idee:

...eller bo kvar i den där 25 kvm, sen bygger du en fet verkstad istället för huset :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ivar Risslén

#15 » 10:45:29, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste du ha ståendes panel, går det inte med liggande panel typ fjällpanel eller stockpanel?
Då kan du spara in den liggande 45X45 spikregeln. Fäst vindpappen direkt på de stående 45X120 reglarna och utanpå vindpappen spikar du en stående ströläkt eller en 22X45 för att få en luftspalt bakom panelen.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se