Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Återfylla runt plintar med?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

tommy f (trådstartaren)

#1 » 15:19:47, 07-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Håller på och ska bygga ett litet fårstall på drygt 45kvm, lätt byggnad blir det satt den får stå på plint.
Jag tänkte först bara låna en jordborr men tog och grävde istället satt jag kan göra en "sula" på 50x50x10 under varje plint.
Jag tänkte först bara lägga 8-16 under plintasulan i botten men är det kanske fördel och återfylla helt med 8-16 istället för att lägga tbx massorna man tidigare petade upp? Det är mestadels lerjord och sten i dessa massor.

Mvh Tommy




Bild
Originalets URL: http://i236.photobucket.com/albums/ff84/Boonzo3/IMG_1526_zpszylgsogk.jpg
Användarvisningsbild
tommy f
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:02, 02-11-2012
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Everun ER08 lastmaskin -19
CX10t -minigrävare -19
Volvo bm 350 boxer traktor -66
Jcb 3c traktorgrävare -68



magloman

#2 » 15:35:20, 07-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge sulan står frostfritt ska det inte spela nån roll
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jörgen.ottosson

#3 » 16:12:41, 07-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du fyller med singel i ett hål, och marken är "tät" (tex lera, jord mm) så skapar du en bassäng med vatten som inte kana rinna ut. Singel och liknande material funkar bara om man har en dränering i botten som släpper ut vattnet, och är bara nödvändigt om man vill hålla betongen torr (tex. en källarvägg) En plint tar ingen skada av fukt.

Min personliga åsikt.
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

tommy f (trådstartaren)

#4 » 21:28:54, 10-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för svar, det får bli att återfylla med samma massa jag petat upp.

Mvh

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
tommy f
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:02, 02-11-2012
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Everun ER08 lastmaskin -19
CX10t -minigrävare -19
Volvo bm 350 boxer traktor -66
Jcb 3c traktorgrävare -68

Stridis2

#5 » 00:15:46, 11-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har hört något om att om marken runt plinten innehöll vatten kunde den frysa fast i plinten och lyfta denna även om botten av plinten stod frostfritt. Därför var det viktigt med singel runt och dränerande under. Tyvärr är jag inte tillräckligt kunnig i olika markslags egenskaper för att säga när det stämmer, men låter inte helt och hållet taget ur luften. :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jörgen.ottosson

#6 » 06:46:45, 11-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag har hört något om att om marken runt plinten innehöll vatten kunde den frysa fast i plinten och lyfta denna även om botten av plinten stod frostfritt. Därför var det viktigt med singel runt och dränerande under. Tyvärr är jag inte tillräckligt kunnig i olika markslags egenskaper för att säga när det stämmer, men låter inte helt och hållet taget ur luften. :klia:


Så vitt jag vet så stämmer det bra, men plintar med dränering i botten mm kanske är något man kostar på när man bygger ett bostadshus ed. .....bygger man en lada/uthus/vindskydd ed. och inte dränerar så kan man inte fylla singel heller. ( vad är värre att marken är blöt, eller att plinten är omgiven av vatten och singel ?....Utan dränering )

Bygge på plintar kan ju alltid röra sig något (så länge som man inte pålat ned till berggrunden). Olika åtgärder gör ju bara att det rör sig mindre.

Lite beroende på marktyp (och byggnad) så kan det funka nog så bra att bara ställa plinten direkt på orörd mark, direkt på mossa/gräs/jord som då "isolerar" lite så plinten inte kyler ut marken under allt för mycket innan snötäcket kommer..... ett annat alternativ, om marken har lite för låg bärighet är ju att fylla ett "förstärkningslager" på befintlig mark så bygget kommer upp lite. (detta kan ju då vara någon forma av grus/sand som dränerar sig själv, efter som det inte ligger i en grop...... :grin: )

Åter igen, mina åsikter, inte professionella råd.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se