Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ta bort "elefantmatta" som kantisolering?

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

folkeorg (trådstartaren)

#1 » 11:27:03, 08-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle göra en altan och när jag krafsade bort översta jordskiktet så kom det fram en mineralullsisolering med plast över. Plasten var sliten så jag ska lägga på ny men frågan är om den ska vara ångtät eller om det måste vara en plast som "andas"?

Bild

Hade tänkt behålla fiberisoleringen och bara lägga 50mm XPS ovanpå men nu börjar jag fundera på om det är lika bra att riva bort mineralullen då den troligen tagit upp fukt sedan 70-talet och kanske inte ger speciellt bra isolering ändå? Tror mineralullen kallas elefantmatta och den verkar iof rätt torr. Under den är det grus så den ligger nog inte direkt mot fukt.

Dessutom har det på några ställen funnits växtplanteringar som jobbat sig ner genom mineralullen så den ligger lite ojämnt. Det har varit bra att fått jämna av den lite men jag vet inte om man kan ta upp mineralullen och korrigera underlaget utan att rasera den fullständigt..
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige



Tjocksmocksjocke

#2 » 20:36:48, 09-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte bara lägga ett lager cellplast över den gamla ullen utan att röra den? Om du ändå skall bygga altan ovanpå får det kanske plats utan att det ser konstigt ut.
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se