Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Spolbrunn från 1972 var kan den ligga?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Palm (trådstartaren)

#1 » 21:52:53, 14-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte ett hus byggt 1972 smålandshus tror jag det hette, har orginalritningar etc och eftersom vi upptäckte ett litet problem med att det kommer in/ trycker in vatten där inkommande el kommer genom bottenplattan vill jag börja med att spola rent dränering eller takavvattningen och på ritningarna ska det finnas en spolbrunn eller liknande på knuten innan det går iväg ut i gatan då vi har kommunalt VA. Brunnen benäms RBR400. Den låg inte i dagen så den syntes och tidigare ägarna hade gjort en rabatt och stensättningar tänkte vi att den kanske är åtkommlig strax under marknivå men har börjat leta nu idag och hittar ingen brunn. Ska utöka hålet imorgon men kan det vara så att denna brunn är en kopplingspunkt bara och ligger då 2,5 meter under marken. Idag skulle den väl varit uppdragen och med ett lock på så att den går att komma åt? Hur gjorde man 1972?

Tips och råd mottages gärna!
Bild
Bild


Gå till lösningen
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504



Henric Johansson

#2 » 22:11:29, 14-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sökt upp två sådana brunnar , en från 66 och en från 74, bägge låg ca 70 cm under grästorvornaca 2,5 m från husknuten. Ingen ritning stämde med verkligheten, så du är på rätt väg, bara utöka hålet.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

eqlazer

#3 » 22:16:53, 14-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testa att köra ner en PEM-slang eller liknande i röret, dels ger det en hint om var du har krökar och stopp. Men om du också bankar slangen in i stoppet, vilket förhoppningsvis är brunnen, så kan du kanske höra något var det är lokaliserat.
eqlazer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
Ort: Göteborg / Lysekil
Sverige

Palm (trådstartaren)

#4 » 23:21:17, 15-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klantigt att inte leta i närmiljön först.....den låg ca 1 meter från där vi trodde strax under marknivån gömd av singeln, trädet är återplanterat efter att vi grävt ca 2 meter djupt i onödan. Dock vet jag var ledningen till ytterlampan och teleledningen ligger nu :lmao:

Hur som helst, mycket skit i botten på brunnen, den ligger under bottenplattans nivå och både takvatten och dränering går in i den ser det ut som när vi fick sugit ut vattnet och skopat upp den mesta skiten i botten. tyvärr måste vi nog spola för vattennivån låg för högt i förhållande till utloppet. På husritningen ska det finnas ett spolrör 100 mm precis i hörnet på infarten vid gatan men det är ju frågan om man ska börja rota där ute med eller kan man spola åt fel håll så att säga? Tänkte försöka på egen hand först med spolslang på högtryckstvätten men den är bara 7,5meter.

Bild


Detta inlägg har valts som lösning

---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504

Edholm

#5 » 22:56:33, 16-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Palm skrev:Klantigt att inte leta i närmiljön först.....den låg ca 1 meter från där vi trodde strax under marknivån gömd av singeln, trädet är återplanterat efter att vi grävt ca 2 meter djupt i onödan. Dock vet jag var ledningen till ytterlampan och teleledningen ligger nu :lmao:

Hur som helst, mycket skit i botten på brunnen, den ligger under bottenplattans nivå och både takvatten och dränering går in i den ser det ut som när vi fick sugit ut vattnet och skopat upp den mesta skiten i botten. tyvärr måste vi nog spola för vattennivån låg för högt i förhållande till utloppet. På husritningen ska det finnas ett spolrör 100 mm precis i hörnet på infarten vid gatan men det är ju frågan om man ska börja rota där ute med eller kan man spola åt fel håll så att säga? Tänkte försöka på egen hand först med spolslang på högtryckstvätten men den är bara 7,5meter.

Bild



Är brunnen kopplad till spill-ledningen så sitter det garanterat vattenlås på brunnen och då blir vattennivån i brunnen högre än utloppet.
Kan sitta vattenlås även om den är kopplad till dagvattnet.
Edholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:41, 07-12-2007
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Palm (trådstartaren)

#6 » 21:47:12, 17-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte riktigt med på ordet spill? Är det avloppet du menar? Har försökt och det kom ut gegga som jag grävt ur men det rinner ur för dåligt ändå, kanske ändå sämre sedan jag varit där och grisar och spolat åt fel håll så att säga.

Brunnet finns inga vattenlås på tror jag, 400mm betong rör med inlopp från tak och dränering uppbilade större utlopp som ligger lägre än inloppen och kanske 40cm i botten som funkar som sandfälla. Nu står vattennivån över utloppet nästan i höjd med där dräneringsslangen kommer in. Tycker att det borde vara en lägre nivå om allt hade flödat ut som man tycker det borde göra.
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504

igelkottar

#7 » 10:18:31, 18-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har otur så kan det vara trädrötter som kommit in i röret
ner mot gatan, om det är cementrör.

Då får du nog lägga om med PVC istället, för även om du tar dit spolbilen med högtryck
så kommer rötterna att växa in igen efter något år. :sad:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Palm (trådstartaren)

#8 » 22:51:50, 01-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mellan varven som under sommarn som pappaledig har jag hinnit med att pilla lite med dräneringen också, började med att leta upp dagvattenbrunnen och fick den rensad och spolade dräneringen två två sidor av huset men "baksidan" kom han inte till med spolslangen som var hemma från LBC Borås så det blev till att gräva ett hål och kolla hur det stod till med rören. Det såg ut att vara plastslang som kom in i dagvattenbrunnen men när jag grävde hittade jag tyvärr tegelrör som dessutom var skadade i hörnet där jag grävde. Spolade rent med högtryck på egen hand tills det funkade såpass bra att när man häller i vatten porlar det in i brunnen efter en stund. Skarvade ihop med plaströr på båda raderna tegelrör och drog upp 110 spolrör för framtida kontroll. På sikt kanske vi behöver dränera på riktigt men nu funkar tegelrören från 1972 igen och vi har ingen funkt i källaren förrutom mitt i huset när det pissregnat några dagar........det vattnet verkar trycka sig in med inkommande elkabel. Vattenfall killen som var ute i våras och kolla bara skaka på huvet och sa att han aldrig hade sett något likande så det blir ett projekt i höst nu att bila loss vägg & golv för att försöka täta igen den "läckan".

Bild
Bild
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ÅkermanH7MB och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se