Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Åtgärd av brunn helt ofrivilligt...

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

63an (trådstartaren)

#31 » 21:23:51, 23-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

I väntan på info från rörfirman (sem.tider) så tänkte jag göra i ordning pumpfästet till brunnslocket (det gamla) men tji fick jag, det var inte möjligt att plocka isär med alla skruvar å spikar å inte tvinga ihop heller! Nu blev det mätande å räknande så att jag skulle fixa ett nytt fäste, inte de lättaste! Jag tar som alltid andra vägar, allt ska kunna tas isär om nödvändigt så "Farmarskruv å små byggplåtar" (gillar sånt) blev mitt montage! Blev stadigt å rakt så nu avvaktar jag "röris" om packsats! Den fick oxå en släng av målarpenseln när de ändå är torkväder...Å här kommer bild av konstverket :lmao: Luftöppningarna är oxå blockerade med virad mjärdduk så stora kryp kommer aldrig in längre!
Bild

Tillägg: Har forskat om ringarnas ålder både via google å byapapper, de torde vara samtida med husets ålder ca. och är lerringar! Varför kom jag inte på det medsamma? Jag har ju använt lertegel obränt å lertegel är så gammalt att egentligen vet ingen hur gammalt :klia:
Senast redigerad av 63an 21:54:31, 27-07-2015, redigerad totalt 1 gång.
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



63an (trådstartaren)

#32 » 19:06:29, 25-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får inte glömma tråden! :mrgreen: Idag kom tidernas ide', vill minnas att frugan har en fin väska av hemslöjd å djurhud! Inga problem sa hon så vi till å letade å visst hittade vi den å en perfekt donator vad tjocklek av huden anbelangade... Men hur de var så gruvade jag lite om saken så vi åkte på "marknad" istället vilket lyckokast det blev! Fanns hudar där oxå så jag köpte ämne till ventiler å då blir väskan kvar :skriva2: Nu är de bara att göra de där små bitarna så de tätar utåt och fungerar som backventiler vilket inte är så enkelt måste ha kanonvass kniv men de var slut på liebrynen på marknaden så jag har börjat med en stålkniv (hemslöjd) å pyssligt värre är det! Hör till saken att myggen är för djävliga så fort man sticker ut pipen så är man grå... However tid kommer de att ta huvudsaken att de blir bra å jag börjar med bottenventilen till brunnen så kan jag kollköra den först att den funkar med hjälp av hink med vatten å enbart slang sedan vidare så monterar jag pumpen på testslangen å funkar det då så på med ordinarie slang å ner i brunnen med ventilen, allt i kronologisk ordning... Nån bild kommer väl oxå när första ex. är klara

dc_lindberg skrev:...men 63:an - vad är det du ställt till med?

Vår handpump frös sönder för ett par år sedan (pröva 70-talet), o sedan dess ha brunnen haft en död mus, eller råtta(?) i sig en gång - å sedan dess har den liksom inte använts till fullo.
1m's rör - dina ser lite klena ut för att krypa ned genom... pysslingar lär finnas, men hur får man fatt på dem när man behöver dem?...

Hur renar du vattnet?
Sandfilter eller ?
:thumme:

Jo käre DC! Såhär gör man som teknisk "överdjävel" man borrar ett hål i sugslangen/röret ovanför bottenventilen då dränerar man slangen till vattennivå automatiskt! Bara 3mm ca. eftersom hålet ligger nära käglan i vattnet så både dränerar det å suger in vatten vid pumpning! De här är ju enkla prylar å visst är det förargligt om det fryser sönder men så gör man om inte locket är på :thummar: :lmao:
Mera underlig saker som hände när jag lånade byapapperen, vi sitter å fikar å diskuterar pumpen då säjer frun : Jamen en sådan pump har vi oxå, den står där i busken å tame fan gjorde de inte det men tror inte den funkar heller är nog utbytt till nyare modell de nämnde att de fått den som födelsedagsgåva Lite snopen blev jag men kul att då finns 2 pumpar i byn som inte är omnämnda på google! :thummar: Over and out :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

63an (trådstartaren)

#33 » 21:36:43, 27-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kör vi igen med renoveringen igen! Kunde varit klart ikväll om slangmuttern varit OK å den förklarar varför slangen låg i brunnen (fixar ny imorron) Har tillverkat 3 nya ventilmembran +1 till kannan som faktiskt gick att dela på!
Bild
kannans beståndsdelar
Bild
Cylinderpackning som ska arbetas till/in
Bild
:ohnej:
Bild
NU är det nära!
Bild
Sådär då är den klar iallafall
Bild
Cyl.pack oarbetad, vilket göra att fila ner den
Bild
Bottenpackning med ventil pump
Bild
Botten
Bild
Boven som var skadad :aaargh:
Bild
Bottenventil nere i brunnen
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

5 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

63an (trådstartaren)

#34 » 11:18:23, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det monterat å klart! Måste skriva att noggrannhet ger lön för mödan fick vatten på första kolvslaget så de blir bra åt mej de där! Skulle ju bli snack om de inte funkade så bra :lmao:
10 liters hink full på 10 slag men 95 spänn för den där usla plastbiten? Vore lagom med 9.50 skr... Som vanligt får man minst 10 års garanti på mina jobb å nu kan jag inte smita undan garantin :vissla: Ska bara putsa lite med färg när allt torkat upp...nån bild kommer senare mot kvällen :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

63an (trådstartaren)

#35 » 20:11:13, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ändrar lite på uttag elpumpen det blir 2 med avstäng.ventiler! Sedan är gårdspumpen färdigmålad å slutbilder ska komma strax :thumme:
Bild
Bilden tagen i morse efter mont.
Bild
Här är det målat å klart! Bara tillverka en liten huv nu... Over and out
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

5 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

igelkottar

#36 » 11:06:03, 29-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt 63:an :thumme:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

raggsockan

#37 » 20:14:05, 05-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

intressant tråd :) :thummar:
är nog totalt senil men varför har du en el pump på brunnen? du hadde väl komunalt va?
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

63an (trådstartaren)

#38 » 20:48:00, 05-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag håller folk sysselsatta (med att pumpa minst 2 ggr. oavsett väder) då funderar de om jag är riktigt klok å jag svarar att det vet man aldrig :skratta3: Så lite kul får jag också när de inte förstår att jag helt enkelt pumpar bort slam så kan jag köra högtryck vid maskintvätt, kommer inte på vattenmätaren å behöver inget bygglov osv. :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

raggsockan

#39 » 20:49:39, 05-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jaha du får betala per kubik du gör av med?
då förstår jag (tror jag)
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se