Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Fylla runt kantelement på nybyggt hus, vad för material?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#1 » 22:48:21, 22-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena. Jag har precis blivit klar med takavvattningssystemet på vårt nya hus och ska nu höja marknivån runtom huset med ca 40 cm, täcka ca 3/4 av kantelementen och dölja markrören, men då slog det mig att jag inte vet om jag ska använda en packningsbar fraktion eller singel. Min tanke är att lägga det lutande från huskroppen, men lägger jag enbart singel kommer det bli väldigt löst och också rinna bort dåligt. Samtidigt blev jag osäker om man ska lägga material som håller fukt mot kantelementen. Eller tanken är kanske att packa något mtrl med nollfraktion med frånlut så det rinner bort och sedan toppa med singel?
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol



Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#2 » 16:22:11, 24-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som orkar ta en minut eller två och förklara om det ska vara packad mak utanpå kantelementen eller singel? Annars chansar jag nog på packad mak typ 0-18 eller liknande och toppar sista 5-10 med singel. Det är som sagt bara fukten mot elementen jag funderar över, så att det inte tar sig in.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

magloman

#3 » 16:38:30, 24-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du dränering runt så skulle jag ta bara 8-16.

Saknas det skulle jag lagt 8-16 de första 10-20cm närmast sockeln/ huset sen resten 0-16 eller lite 0-32 först om det finns
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

patricjonsson

#4 » 19:33:05, 24-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle gjort som magloman + markduk för att skilja .

2 personer gillar det här inlägget.
patricjonsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:30, 06-11-2011
Ort: Halland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10 o Messersi CH2

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#5 » 20:51:20, 24-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack! Hoppas inte jag lät tyken, det är givetvis inte någons plikt att svara, bara att många med kunskap lätt hjälper varann. :)

En kortsida har dränering men kanske två meter ut (mer avsedd att ta vatten från sluttningen på baksidan/ena långsidan av huset, egentligen). Baksidan sluttar kraftigt från huset så där kvittar mak nog lika. De två andra tror jag att jag kör mak på och sedan singel i så fall. Framför allt en sida är det knappt något frånlut alls den första metern, och kommer det mycket vatten där går det in under huset, så där känns det vettigt att packa med frånlut. (Jag har byggt på berg så det blev lite knepigt med dränering.)

Markrören passar nog bra som gräns för de där 10-20 centimeterna i så fall. Då kör jag singel mot väggen och ut till där de slutar och tar sedan vid med mak, det låter vettigt. Duk har jag gott om så det kan jag gott kosta på mig. Jag har lite singel liggande. Det kan vara något grövre men jag tänker att så länge det lägger sig bra runt rören spelar det kanske inte så stor roll. Jag kan ju toppa med lite finare sedan för bekvämligheten om det är så.

Gött. Tack igen gossar!
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

magloman

#6 » 21:04:35, 24-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Rukebo och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se