Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Några frågor om golvbrunn, avlopp, purusplatta mm.

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Mikkel

#16 » 21:24:26, 25-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo. Idealet är dock att avluftningen ligger längst ut i systemet (dvs i hörnet), men som jag läser detta ska det vara ok med 110 ledning som du har från WC. Som sagt det var några år sedan jag höll på med liknande projekt.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



Mikkel

#17 » 22:00:19, 25-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googlar du på "avloppsgroda", vilket man kallar rören i badrumsgolvet, så kan du hitta dessa exempel, liknar ditt eget dusch/WC-rum. Fotot visar ett badrum och den stående stammen är luftad och ligger i väggen.

Bild
Bild
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

krokodilen (trådstartaren)

#18 » 23:03:17, 25-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vad är då nackdelen med att sätta luftningen i hörnet uppe till vänster i bild, dvs under duschen?

Bild

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mikkel

#19 » 23:24:52, 25-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, jag trodde den skulle byggas in i hörnet i en gubbe och det var ju inget du ville. Men under duschen...hmm ja varför inte, de brukar ju sättas i högsta punkt, den räknas ju inte som vattentät så kan det komma vatten bakvägen så är det inte så bra. Jag är tveksam till att den ska sättas under golvnivån.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

krokodilen (trådstartaren)

#20 » 08:05:01, 26-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Aha, jag trodde den skulle byggas in i hörnet i en gubbe och det var ju inget du ville. Men under duschen...hmm ja varför inte, de brukar ju sättas i högsta punkt, den räknas ju inte som vattentät så kan det komma vatten bakvägen så är det inte så bra. Jag är tveksam till att den ska sättas under golvnivån.


Om luftningen placeras ovan rensluckan i betongutrymmet kommer den att byggas in i nån form av låda men frågan är om den hamnar över duschgolvsnivå den heller.
What to do?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mikkel

#21 » 12:36:02, 26-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har inte riktigt hela bilden av höjderna på utrymmena, måste nog titta bakåt i den gäststugetråd, skulle du kunna dra upp avluftningen utanför duschen i trapputrymmet, till vänster mot duschen ?
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mikkel

#22 » 13:12:32, 26-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok då förstår jag höjdskillnaden. Men du har väl redan en avluftning upp genom köket eller ? borde väl räcka att koppla på den, blå pil. Eller så i läge röd pil och lite mer rör i grodan
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

krokodilen (trådstartaren)

#23 » 15:23:43, 26-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det vore ju möjligt om inte planen är att fimpa köksröret och gå från grodan in i sidan på köket istället.

Vid röd pil sitter ett fönster i princip dikt an mot blivande wc- vägg.

Vad är den stora fasan med lyftventil på toppen av röret innanför blå pil?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mikkel

#24 » 15:59:47, 26-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du menar vita avloppsröret (blå pil) från köket som du ska koppla om, och sätta lyft/backventilen alldeles ovan golv/i diskkbänksskåp i köket ? Det skulle funka men om du ändå ska dra ett 75mm från kök till groda så kan det röret vara avluftning, så sätter du backventilen under diskbänken (om du nu inte har ett rör från köket upp i det fria.

Backventiler fungerar bra. Vad som kan hända är att det kan låta lite när de tar in luft typ "floppfloppflopp...." och så får man passa så att hatten på backventilen sitter på med packningen, den sitter alldeles för lätt påtryckt (tycker ja, som pelle sa), kommer hatten o tätningen på sne så kommer lukterna upp, men det lär du inte missa :mrgreen:

En sak om gamla vita avloppsrör. Om det är vad jag antar så är det från 70-talet och har orsakat mycket skada, de ersattes med de grå. De vita visade sig spricka och krympa. Har sett glipor upp till 1 cm på stående vita avloppsrör med vattenskador. Så bäst är att ersätta det med ett grått eller helt enkelt gå med ett grått inuti.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

krokodilen (trådstartaren)

#25 » 19:40:59, 26-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag menar på toppen av det röda vertikala 110 röret, dvs över rensluckan som vi nämnde tidigare.

Btw: rensluckan kanske kunde skippas helt och sedan kunde rensning ske genom att ta bort backventilen och rensa därigenom.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Johanolof

#26 » 22:17:13, 26-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ha upp till tio meters oluftad avloppsledning. Dvs 10 meter från duschen på din ritning till t-röret till avluftningen. Luft röret skall vara 75 mm i varm utrymme och 110 ut genom taket. Övergången skall göras i varma delen. Går att sätta vakum ventil men då ska den sitta högre än högsta avloppet dvs högre än handfatet. Vakumventiler sätter jag bara i nödfall då dessa inte är underhålsfria. Inte ovanligt att de fryser och inte stänger eller inte stänger pga skräp. Om detta sker på vinden blir det ofta fuktproblem. Att dra lyftning med 50 slang som någon skrev är inte att rekomendera då det inte finns någon slang som är godkänd för avlopp. Sätt pyrus platta och flytspackla golvet då blir det bra. OBS alla avloppsledningar skall ha fall även avluftningen.

4 personer gillar det här inlägget.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

krokodilen (trådstartaren)

#27 » 22:57:27, 26-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raka puckar där Johanolof! Me like!! :thumme:

Då skulle jag kanske klara mig utan luftning då det är 9-10 meter från dusch ut till kommunens avloppsstam, egentligen har jag ju redan luftledning iom 110 röret som går utanför väggen där Mikkel satte den blå pilen.

Fallet är redan fixat och urtaget för purusplatta, det blir väl enbart lite våtrumsspackel sedan innan mattläggning.

Bild

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Johanolof

#28 » 06:23:24, 27-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste ha egen luftning. Komunens ledning är inte luftad. Det jag menar är att du kan ha upp till tio meter från luftningen till tex toa eller duschen. Om du kopplar på luftningen vid blå pilen så blir det inga problem.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se