Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Det lutande garaget.

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

mansaxel (trådstartaren)

#1 » 13:03:20, 08-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt garage har platt tak. Väldigt snyggt, och det vet byggnadsnämnden, så ändra på något kan man glömma. Nu håller jag med dem, det är fint. Men det har så klart en del egenheter det för med sig. Som att om ena ändan får för sig att sätta sig lite så hamnar vattnet på taket där och inte i takbrunnen. Till exempel.

Får det hålla på ett tag så kan det bli lite jobbigt. Och väggen kan se konstig ut. Man kan plocka bitar av täckpanel och fönster med händerna.

Bild

Reglarna inuti är inte bättre de.

Bild

För att kunna rätta till måste man plocka bort..

Bild

Till saken hör att det är en carport m/tbh från början, så väggen hänger i takbjälken. Man demonterar således nerifrån.

Jag tänker ändra lite på det, och

-- dels höja upp stolparna en aning i hörnen,

-- dels sätta lite mindre plintar längs med bakkanten av garaget.

Tanken är att först höja i hörnen, med domkraft, sen montera en impregnerad träregel 45*120 hängd mellan stolparna och stöttad av två plintar, sen en liggande impregnerad 34*95 som stående reglar skruvas i. Bredden är 4820mm, ca.

Inköpslista är gjord, och bilen framkörd, så nu bär det av till brädgårn.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N



Skru'are

#2 » 13:27:55, 08-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trä skall inte stå på backen; impregnerat eller ej!
Lyft upp och se till att du har bärning på fast underlag.
Gjut en sockel eller mura upp ett par lecablock. 2 x 200 ger bra förutsättningar för att få ett bra överlapp med panelen och 300 sockelvisning.
Det blir bra både inne och ute. :grin:

Angående "platta", låglutande tak: De är lika enkla/svåra att få täta som alla andra tak. Det är som vanligt - gör rätt efter förutsättningarna. Och du slipper snöras samt att det är enkelt att skotta. Se bara till att ha rejält bräddavlopp; minst 110.

3 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

mansaxel (trådstartaren)

#3 » 16:33:34, 08-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jo, absolut. Det är luft emellan. Och stadigt under. Hittade betongklumpen som hörnen står på 300 under mark när jag grävde för plintarna.

Ett av problemen jag försöker rätta till är att bräddavloppet är högre upp än ovankanten på den vägg jag tagit bort...
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

mansaxel (trådstartaren)

#4 » 18:50:20, 08-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir inte så många uppdateringar mer i dag! En Pink Gin (4cl Plymouth gin, iskyld, och 5 skvättar Angostura Bitter) till fördrink och sen ankbröst, risotto, körsbärssås. Pinot Noir Saint-Léonard 2014, (AOC Valais) köpt på Konsum i Grand-Sacconex på väg hem från ett möte i Radiounionen. Då tar man kväll eller gör sig illa om man försöker bygga vägg.

Trevlig lördag!

3 personer gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

mansaxel (trådstartaren)

#5 » 20:39:25, 08-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bra med att renovera garage är att man får köpa verktyg!

Bild

Ämlans 60-tals-snickare, vad är det för fel på M16? Vadän detta gullande med UNC3/4"?

Nu är jag å andra sidan rustad för att köpa traktor, skaffade samma hylsa ock.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

Gunnar i Sörby

#6 » 21:46:11, 08-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bra vana är att lägga en löst liggande impregnerad bräda under den liggande regeln du skruvar väggreglarna i, och en tjärpappremsa mellan den och betongplintarna. Då är det lätt att byta den lösa brädan om det blir problem igen om 50 år.
En bekant hade en liknande problem med en fd carport med platt tak. Han lade ett plåttak med mycket låg lutning ovanpå det platta taket. Korrugerad plåt i hel längd utan skarvar. För liten lutning enligt tillverkaren men höll ändå det gamla taket torrt!
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

mansaxel (trådstartaren)

#7 » 19:52:58, 09-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är så konstruktionen är tänkt; längst ner i plintarna en stående 45*120, och platt på den en liggande 34*95, som det ska skruvas regel i. Bägge impregnerade. Den gamla stående är oimpregnerad, men målad runt om, och den är OK. Den gamla liggande hade tagit smällen när det läckte in längre upp. Den kunde man smula med fingrarna..

Gjorde ett litet försök med domkraft i dag. Det må jag nog lämna hän.

"Plastisk deformation i rostfritt stål"
Bild

Att dra åt gick bra med ÆG'n, men loss kom det inte utan spärrhandtag.
Bild
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

mansaxel (trådstartaren)

#8 » 22:43:32, 10-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

I morse 7:30 kom brädgårdsbilen och dumpade sitt lass, så i dag har jag satt såg i bräda, och sen försökt tråckla det sågade på plats.

Det är väl lämpligt att man talar om metallbearbetning i dessa sammanhang?
Bild

Prova gängan:
Bild

Bottenregeln hängd.
Bild

Nästan som om man skruvade maskin (mindre):
Bild

Bottenverket tog sin rundliga tid; det var ont om plats, inte minst i höjd. De nedre reglarna ligger så på plats och det mycket snabbare byggda stående regelverket kommer upp. Det ska som tidigare vara tre fönsterrad, längst upp vart fack. Typiskt nog så har jag inga fler vinklar för ankarskruv så det stannade där, med shoppingtur och en vända till tippen med allt jag behövde riva ut för att komma åt planerat i morrn bitti.
Bild

Domkraften kom till nytta; jag kunde passa in ett par reglar lite mer bestämt med dess hjälp.

2 personer gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

mansaxel (trådstartaren)

#9 » 22:18:25, 16-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en vägg där nu! Har tagit mindre bilder än vad jag snickrat, så det blir nog typ "fääärdigt"-bilder :-) , men tack vare en god vän som kom förbi och hjälpte till så kunde vi grundmåla och få upp all ny panel på en dag. Sen var jag en dag och hjälpte honom klicka golv i hans kök. Är man två går saker lättare, mer än dubbelt så fort, både här och där. Så nu är det fönster kvar att sätta och lite småpill utvändigt. Fönstren kommer denna vecka, om leverantören håller ord.

Invändigt blir det OSB med renoveringsgips, tror jag. Ska sätta en del hyllor och så i den väggen så då passar det bra med nåt stadigare än gips.

Golvet inne är ju idag ren asfalt (Minnes! Detta är en dekaltrimmad carport!). Det ska modifieras; det blir på den innersta 15m^2 ett nytt rum med 50mm frigolit, fuktspärr, renoveringsspån 15mm flytande och sen ett installationsgolv á la datorhall, ~130mm höga plintar som ställs i rutnät 600, och sedan lägger man plattor löst på det. (ja, jag har kommit över det gratis mot avhämtning; annars vore jag väl tokig.) I mellanrummet hamnar det kalluft till datorskåp mm, samt kabel, tryckluft, kylvattenslang och annat som man vill ha till sitt datamaskineri och i sin finverkstad. Långsiktiga planen är att den varma årstiden värma upp poolen med datorerna, och så under den kalla delen cirkulera luften i rummet och låta datorerna hålla det frostfritt.

Jag inser att skalan på mitt bygge är helt annat än de flesta verkstadstrådar på forumet, men jag ska i alla fall titta på en svarv här om nån vecka!

2 personer gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

63an

#10 » 22:24:33, 16-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jamen detta lutar ju åt rätt håll eller hur :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

mansaxel (trådstartaren)

#11 » 22:34:06, 16-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Jamen detta lutar ju åt rätt håll eller hur :lmao:


Det gör det :thumme: . Det gjorde underverk att inte hänga väggen i taket utan ställa den på lite plint, och det är massor kvar att göra, men det känns som man är över krönet nu; det är "bara" slutförandet kvar.

1 person gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

mansaxel (trådstartaren)

#12 » 14:05:17, 30-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ett tag sen jag skrev något, men det är för att det varit mer verksamhet än prat om verksamhet. Även om semestern är slut och så, så händer det saker.

Fönstren har kommit och har fått lite färg på sig.
Bild

Väggpanelen är satt på utsidan, och alla små konstiga plankebitar som behövs för att hålla ändträ undan skada och hindra glipor från att visa sig, och isoleringen är på plats på insidan.
Bild

Efter den bilden togs så kom fuktspärren på också.

Nästa grej är OSB på insidan och fönstermontage.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM Jens och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se