Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Container

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Fikman

#16 » 20:35:28, 19-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:En fråga vad gäller containrar som förråd, visst behöver de bygglov om de står uppställda länge, medans ex,vis ett lastbilssläp på hjul inte behöver det då det är "flyttbart"?
På vanlig större "villatomt" i tättbebyggt område i mitt fall.

Har funderat länge på att köpa en container eller ett gammalt släp då det är billiga förvarings kvm.


Så länge den står på hjul är den nästan bygglovsfri, vissa kommuner kan kräva att man bygglov på att parkera släpet om det står länge på en plats, sen lite beroende på hur kinkiga grannar man har
Fikman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:53, 25-12-2014
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



wol

#17 » 20:55:05, 19-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har satt en extra ventil i den ena dörren på min 20 fotare för att får lite tilluft i botten för dom har ju bara fyra små ventiler i toppen och det blev en stor förbättring nu är det nästan ingen kondens i den och som en bonus så blir det inte lika varmt i den på sommaren.
Min container står på en betongbalk i den ena ändan och en tryckt planka i den andra då marken lutar lite där den står uppställd.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

AN (trådstartaren)

#18 » 19:53:59, 31-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte att det kanske skulle vara bra med ett tak över containern, ett tak som sticker ut på ena sidan, så att man får som ett skärmtak.
Så man kan ställa saker under tak vid sidan av containern, ev parkera fordon vid sidan av containern, så det hamnar under tak.
Ett snedtak som är som högst på den frihängande delen längst från containern, och lutar mot containern, och fortsätter hela bredden på containern.
Lite svårt att förklara, och hittar inga bilder. Hittar mest bilder på tak mellan två containrar.

Någon som sett något liknande, eller har något liknande?

Skulle det kunna fungera? När snön kasar av taket, kasar den ju mot containern, så det bord ju inte vara någon vält risk? Kan väl i och för sej, bli ett bra vind tag, i taket. Tänkte svetsade ståltakstolar, som bultas på plats.
Bara en idé, kanske finns tusen nackdelar? Kanske blir riskabelt? Farligt? Därför frågar jag.

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Mattias Petterson

#19 » 20:20:37, 31-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en fryscontainer så slipper du problem med kondens.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

AN (trådstartaren)

#20 » 11:52:36, 05-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Köp en fryscontainer så slipper du problem med kondens.


Det var i första hand för att få lite extra tak att ställa grejor under.
//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

G-son

#21 » 14:47:01, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående bygglov är en 20' container om jag minns rätt precis under 15 kvadratmeter i yttermått, max tillåten storlek för en friggebod, och såna är bygglovsfria.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se