Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Tips på gjutning

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Johanolof

#16 » 21:03:23, 31-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:2m ner är det ca 7 grader
Hur tror ni jordvärme funkar?


Hur tror du jordvärme funkar. :razz: Kan du förklara.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor



magloman

#17 » 21:15:46, 31-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä! :mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mattias Petterson

#18 » 21:42:51, 31-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fiberförstärkt flytspackel där det bara skulle vara 30mmm?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn

#19 » 08:15:07, 01-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det absolut nödvändigt att höja golvet med 3 cm? Om du kan strunta i det så slipper du både undan en del av betongblandningen och alla funderingar på huruvida betongen kommer att fästa på den gamla plattan. I annat fall skulle jag rösta på förslaget att borra ner ett antal bultar eller liknande i den gamla plattan istället för att lägga på armeringsnät.
torbjorn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:52, 27-10-2010
Ort: Stockholms län

nordsjöklättrarn

#20 » 11:01:14, 01-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja e ingen mark eller golv nisse men vad ska du använda rummet till? Ska det värmas upp eller förbli ouppvärmt?
Att lägga plast under halva plattan känns som man kan skapa sig problem. Men att isolera är ju alltid bra.
Sen hade jag gjutit till höjd med gammla gjutningen och flytspacklat ihop allt. Primer först!
Vad ska du ha på betonggolvet efteråt?
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

bengt jansson

#21 » 15:40:28, 01-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

TS har redan avslöjat att rummet skall vara ett kallförråd för mopeder och cyklar. Ts frågare inte heller om att isolera plattan, utan frågan är om man kan gjuta 30 mm på befintlig platta ! Jag skulle gjuta den nya plattan med skarv mot den befintliga. Prima den befintliga och lägga en slipsats på 30 mm . När du säger armering menar du väl nätmatta ? Kolla på ex. Tibnors hemsida
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

ceni

#22 » 16:37:33, 01-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Så här gjorde jag. Köpte färdig finbetong på Byggmax billigast, Vattna golvet ordentligt under en dag men inte så att det står vatten i pölar.
Lägg en 3 cm tjock list som är stabil som höjd häll torrtbruk direkt från säcken och stryk av höjden med något som är plant ta inte för stor yta åt gången duscha på med vatten fint lite försiktigt, Gör det omgångar. Vattna lite på det du har gjort under två dagar så bränner det bättre och ytan blir stark.
ceni
1 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:17, 01-09-2015
Ort: Ellös. Orust
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kubota L175

Skru'are

#23 » 16:59:21, 01-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Paudap skrev: bilat upp det gamla risiga betonggolvet (högra delen på bild)
Jag skulle vilja behålla det vänstra golvet eftersom jag ska blanda betongen själv och vill hålla nere mängden.

Bild


Hur stora är respektive ytor? Höger och Vänster. Förråd.

Vad är resterande ytor i huset?
Har de förbindelse med dörrar?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Paudap (trådstartaren)

#24 » 22:06:00, 01-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia skrev:är det mkt hård betong så du inte kommer ner mer än 30 mm?
om du inte kommer ner mer för att få rum med armeringen och kan lita på den gamla gjutningen?, svårt för mig att bedöma på bilder.
hur dränerat är det under den gamla?


innan gjutning skulle jag förs behandla betongen med betongpriemer ( https://www.google.com/search?q=betongp ... Aod1w8LvA)
bygghandeln vet vad du ska ha om du säger betongprimer, läs instruktionen för rätt dosering.

sedan om du inte har mkt mer än 30 mm skulle jag borra och slå i expanderbult och efterdra dem lite så att de expanderar och nyper i den gamla betongen, låt muttern sitta kvar en liten bit upp. dessa expanderbultar blir så ankare för den nya betongen att bita sig fast i. och då gör muttrarna nytta. expandrarna behöver inte vara så stora, säg, 6mm grova 50-80mm långa och inte sticka upp mer än de du ska gjuta förstås.

grovleken på betongen står på säckarna,
byggmax grovbetong är rekommenderat när det ska vara grövre än 50mm.
https://www.byggmax.se/gjutning-och-hus ... 3#ReadMore

byggmax grovbetong K25 är rekommenderat minsta tjocklek 30-35mm
https://www.byggmax.se/gjutning-och-hus ... 6#ReadMore

finbetongen är rekomenderat 20-100mm
https://www.byggmax.se/gjutning-och-hus ... tong-p0102

alla dessa tre säckar har grus i sig. köper man ren cement får man tillsätta grus.



Jag vet att bilden är lite otydlig... Ska försöka förklara: Från början så var det två utrymmen. Den högra delen där det är jord var en gammal gjutning i mycket dåligt skick som var 10-15 cm högre en den vänstra delen. För att spara in jobb så har jag tänkt behålla den vänstra sidan och gjuta över. Så det handlar inte om att jag inte kan bila ner 30mm utan där är bara utrymme att bygga på höjden 30-50mm innan golvet blir för högt för dörrar mm.

Jag var ute och kolla lite nu igen. Jag skulle nog kunna gjuta 50mm över den gamla betongen på vänstra sidan. Då kan jag lägga en 10-15mm distans under armeringen och ändå få ganska mycket betong över armeringen. Sedan fästa armeringen på ett gäng expander. Även om den gamla plattan inte är i superskick precis så bör man väl kunna få det stabilt med 50mm armerad betong över?
Förresten bör man fästa armeringen i väggarna/grundmuren där det är möjligt?

Tänkte även passa på att isolera med ynka 100mm där jag gräver ur (högra sidan). Lägga 2st 50mm skivor omlott.

Får förhoppningsvis en rotationslaser i morgon som kan underlätta lite med att mäta ut nivåerna :grin:

Tackar så mycket hjälpen och länkarna så här långt
Paudap
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:59:50, 13-07-2015
Ort: Anderslöv
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bmrobban och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se