Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Dränering av min husgrund

80 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Charlieponken (trådstartaren)

#16 » 15:23:06, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller bila bort fundamentet och gjuta ett nytt fundament separat från sulan. Men så var det ju det där med merarbete/merkostnader. :klia:

Vi ska kika på en fribärande järntrapp som står hemma hos mina föräldrar. Om frun tycker den är fin nog för ett par års bruk river vi nog trappan istället.

Ångspärr? Menar du det membran längst ner mot sulan och på denna som pordrän förespråkar att man ska ha?

Jag har tyckt Isodräns lösning med dubbla skivor med en plast mellan som knappast är diffusionstät verkar bättre, för det man vill undvika med plasten eller tätskiktet är väl bara att vatten ska kunna rinna i isolerskivans ytterkant och sedan in i skarven mellan källarvägg och sula, eller? Väggen och sulan ska väl (frånsett ur möjligtvis just denna synvinkel) helst vara diffusionsöppen så att markfukt som sugs upp underifrån kan ventileras ut.

Nu när jag har "turen" att sulan bara sticker ut ungefär en skivbrädd förstår jag dock inte hur isodräns föreslagna lösning är tänkt att fungera ur denna aspekt. Se längst ner sida 13 i deras monteringsanvisning:

http://www.isodran.se/index.php/ladda-n ... &fileid=25

Hur jag ska göra med detta är alltså ytterliggare något jag funderar på...
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra



kimmen

#17 » 19:32:52, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

För det första är jag inget proffs, jag har bara dränerat mitt hus två gånger! Första gången med asfalt och platon, då var största felet asfalten. gör om gör rätt..
Andra gången borttagning av asfalt och isolera med isodrän och duk

Det jag har problem med nu är att jag har en liten del av väggen som är tjockare och oisolerat, där kommer mark kylan in i väggen och möter varmare källarluft som kondenserar nära innerväggen och färgen, putsen knottrar sig på det stället

Tänkte att du kanske skulle få samma problem som jag har, med ditt fundament
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

bmrobban

#18 » 19:56:24, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sulan sticker bara ut en skivbredd, men du lägger ju en liten remsa vid sulans kant= två bredder.
Jag tycker isodräns lösning är bra, den går ju att använda fast man använder pordrän.
Pordräns membran kan ju tyckas vara onödig lyx om man inte har mycket vatten som trycker på, den är ju ganska dyr jämfört med markduk också.
Fundamenten skulle jag bila bort, alt. isolera runt fundamenten, annars kommer kondenseringspunkten( inte ångspärren ) ligga i väggen.
Jag har bara gjort tre dräneringar, så lyssna inte för mycket på mig.(dock är kunderna nöjda).

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

kimmen

#19 » 21:45:31, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ångspärren och kondenseringspungten trodde jag var det samma. Men är den för långt in i källaren så går det inte att isolera invändigt, det blir mögel
Kondenseringspungten ska väl ligga närmast isodränen, då utan asfalt på väggen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

bmrobban

#20 » 03:41:22, 10-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kondenseringspunkten( där varmt möter kallt ) ska ligga någonstans i isolerskivan, då kommer fukt att vandra ut ur väggen, kondenseras i skivan och rinna i skivan ner till dräneringen.
Det är därför man tar bort gamla tätskikt på utsidan av väggen( tex asfalt).
Om man har isolerat utsidan behövs ingen isolering på insidan, om man isolerar insidan flyttar man kondenseringspunkten inåt.
Om man vill ha välisolerat kan man använda dubbla por/isodrän.
Man bör även gräva lite med spaden under sulans kant för att kontrollera om sulan ligger på dränerande material (tex makadam), eller täta material (tex. lera).
Om huset ligger på lera ska man inte lägga dräneringen under sulan, då riskerar man sättningar ioch med att man torkar ut leran under sulan.
Om huset ligger på lera ska man undvika tät golvfärg, ska man lägga golv tycker jag att man bör ha en luftspalt och undvika isolering.
Om man bilar bort golvet och gräver ur kan man ju lägga isolering( pordrän/isodrän extra hårda skivor) under golvet alternativt makadam och markfrigolit.
Problemet med att gräva ur är ju att man inte kan gräva ur under väggen, man måste ju även tänka på rasvinkel.
Har faktiskt ingen erfarenhet av invändiga utgrävningar så detta är bara spekulationer.

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Charlieponken (trådstartaren)

#21 » 23:33:07, 12-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isodrän skriver om källargolvsrenovering att skivor med hårdhet 70 kPa kan användas vid normalt möblemang, men att tyngre möblemang kräver hårdare skivor. Då tror jag att t.ex. pordräns P19 skivor som ska ha hårdhet 60 kPa också duger vid normalt möblemang. Vi har funderat på en kamin i ett av hörnen så jag kanske ska skaffa lite hårdare skivor att ha just där.
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

Charlieponken (trådstartaren)

#22 » 13:01:20, 15-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härom dagen grävde jag ytterligare ett par decimeter i min grop för att hitta utgående avloppsstam. Jag hittade även dubbla rader dräneringsrör i tegel och inkommande vattenledning till huset. Den sista syns mest som lite rostig färg jämte avloppsröret i betong på bilden:

Bild

Jag har tillslut bestämt mig för att riva trappan och ska i bästa hinna med det innan slutet på nästa vecka. Firman som ska gräva sätter (förmodligen) igång torsdag nästa vecka. De har uppskattat det till 12 timmar grävning. Det är ca. 20 löpmeter som ska dräneras, ungefärligt mått, jag ska snart mäta ordentligt så att jag kan räkna färdig på materialet. Sedan ska det grävas för avloppet fram till en rensbrunn strax utanför huset och det är kanske 5 meter avloppsstam som ska friläggas.

Det är planen just nu, eller var det iaf i imorse...
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

Charlieponken (trådstartaren)

#23 » 14:34:31, 15-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade lite kontakt med tekniska förvaltningen i min kommun i våras med anledning av min funderingar på att byta avlopp och det jag hade fått veta om avloppets dragning när avloppet filmades förra året.

Tydligen går avloppsstammen över min grannes tomt för att sedan ansluta till den kommunala stammen.

Jag har gjort en karta:

Bild

Han som filmade mätte upp avståndet från rensbrunnen till kommunala stammen till 40 meter och däremellan ansluter vår grannes avloppstam. Det verkade finnas påbörjan till rotintrång vid tomtgränsen till grannen (han har en syrenhäck där) och även längre in på hans tomt, dock innan hans egen anslutning om jag minns rätt.

Av min kontakt med kommunen förstod jag att de helst inte ville ha dylika lösningar utan tyckte att det var bättre om jag och grannen skulle ha varsin egen anslutning. Jag uppfattade det dock som att de inte hade lust att göra något alls just nu.

Jag försökte dock att få tag på dem i början på veckan för att förstå förutsättningarna för att kunna stänga av vattnet om jag ska skarva vattenledningen till PEM.

Nu ringde dock min fru och sa att någon från kommunen tydligen hade varit och gjort något i vår rensbrunn. Tydiligen mätte de höjden. Osäker på om det var triggat av mitt Jag fick tag på tekniska chefen på förvaltningen som jag tidigare haft kontakt med och tydligen kanske de ändå är inne på att förnya min anslutning rakt ut i gatan. De hade inte pratat ihop sig än... Höjdmässigt skulle det tydligen inte vara något problem iaf...
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

Skru'are

#24 » 15:37:51, 15-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är klart att du skall ha en egen anslutning.
Du skall ha avstängning för vatten och anslutning av avlopp i/vid tomtgränsen.

Man har väl betalat anslutningsavgift en gång i tiden.
Se upp så att du inte skall betala något utanför tomtgränsen eller avgift.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Charlieponken (trådstartaren)

#25 » 15:58:58, 15-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vattenledningen går så vitt jag förstår parallellt med avloppsstammen och jag delar tydligen en avstängningsḱran med min granne vid hans tomtgräns mot gatan.

Jag skulle väl inte tacka nej till en egen anslutning rakt ut mot gatan, men jag undrar om jag kan kräva det om kommunen inte tycker att det är "prioriterat". Kommunen har varit tydlig med att jag ansvarar för rören på min tomt, och det under grannens tomt är deras ansvar. Det borde väl innebära att de tar konstnaderna för att flytta dragningen utanför min tomt om det skulle bli av. Jag tolkade det som att han menade att höjden medgav anslutning rakt ut mot gatan. Skulle de vilja att rören ska snedda under min garageuppfart är jag mer tveksam med tanke på att mer grävning krävs och kostnaderna för att återställa asfalteringen samt besvären det skulle innebära under tiden uppfarten är uppgrävd.
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

Charlieponken (trådstartaren)

#26 » 16:10:01, 15-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmrobban skrev:Sulan sticker bara ut en skivbredd, men du lägger ju en liten remsa vid sulans kant= två bredder.
Jag tycker isodräns lösning är bra, den går ju att använda fast man använder pordrän.


Hej! Menar du så här ungefär?

Bild

Det borde väl vara en väl fungerande lösning och då helt utan kalkasfalt så att det blir så diffusionsöppet som möjligt, då min sula kommer att fortsätta suga fukt underifrån.

Detta givet att jag ska använda dränklossar, har inte bestämt mig där, men annars drar man väl ner skivan ovan den till sulans nedre kant istället.

Som synes ritade jag också in min tänkta lösning för källargolvet.
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

Skru'are

#27 » 16:17:22, 15-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta reda på hur den här anslutningen gått till. Kanske en avstyckning av din tomt från grannens.
Troligen har det betalats för anslutningen.
Finns det servitut för ledningen?
O s v.
När du vet mer, och inte riskerar avgift, så tala med kommunen och driv frågan.
Kortaste vägen ut mot kommunens ledning. (Om inget speciellt ligger ivägen.)
Bra karta. :thumme:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Charlieponken (trådstartaren)

#28 » 16:25:43, 15-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte att det finns något servitut. Grannarna som byggde kände nog till detta. Man var inte så noga med att skriva in allt förr kanske? Jag har också hört ryktesvägen från folk som är äldre att ledningarna dragits som de gjort för att den kommunala stammen kom högre än tänkt. Också därför stammen ligger så högt vid huset antar jag.
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

Skru'are

#29 » 18:50:49, 15-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte kommunen (eller du) något servitut är det hela än mer tokigt och osäkert. Det talar för att kommunen skall reda till det. Stå på dig.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

bmrobban

#30 » 19:04:35, 15-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis så menade jag :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se