Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Dränering av min husgrund

80 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Charlieponken (trådstartaren)

#61 » 21:34:26, 05-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Nu var det bra länge sedan sist.

Det har inte hänt så vansinnigt mycket med dräneringsprojektet, det stannade av förklarliga skäl av över vintern. Vi har börjat återfylla nu sedan tjälen lossnat. Men det kommer ta en tid då vi gör det för hand. Vi måste också gräva lite mer för att kunna ställa dit en dränbrunn och göra lite annat småfix.

Ett problem som jag skjutit på att hantera är att proppa igen oanvända anslutningar på dränklossarna vid hörnen på huset. Jag har förstått att om man köper dem på vanligt vis så får man med proppar av Pordrän. Jag köpte mina via blocket av folk som fått över och har inte fått med några lock eller proppar.

Någon som har en lösning på detta?

Jag bifogar en bild på en av de oanvända som står i garaget.

Bild
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra



Charlieponken (trådstartaren)

#62 » 08:50:19, 07-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade så kallade skyddslock för flera dimensioner på biltema igår, som kunde monteras utanpå den utstickande dränrörsbiten. Den lösningen tror jag blir bra.

Jag pillade dit ett av locken igår:

Bild
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

Charlieponken (trådstartaren)

#63 » 11:14:43, 14-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kunde få lite hjälp att gräva igår så jag tog ledigt större delen av dagen. Vi återfyllde iaf ena gavelsidan. Närmare 10 kubik skulle jag nog tro att vi skottade ner under dagen:

Bild

Det ska bli skönt att snart kunna börja använda dörren vid hörnet igen och slippa gå in och ut via källaren.

Just på den här sidan av huset var det mest sand, om än med en del sten i. Betydligt lättare att skotta än runt resten av hushalvan där det är mkt mer stenigt och besvärligt.

1 person gillar det här inlägget.
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

kimmen

#64 » 12:40:51, 14-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det bara att årdna dreneringen för utomhusdelen för värmepumpen, så inte allt vatten från den ligger och trycker mot husisoleringen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

LeifAndersson

#65 » 13:55:51, 14-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aj vad man saknar Robban när trådar av det här slaget dyker upp. Han hade både kunskapen och modet att förklara när det var projekt av den här typen på gång!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Charlieponken (trådstartaren)

#66 » 17:07:56, 14-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Då är det bara att årdna dreneringen för utomhusdelen för värmepumpen, så inte allt vatten från den ligger och trycker mot husisoleringen

Där har du en bra poäng. Jag har funderat på någon lösning med värmekabel så att den inte fryser på vintern, men har inte kommit så mkt längre med det än så...
LeifAndersson skrev:Aj vad man saknar Robban när trådar av det här slaget dyker upp. Han hade både kunskapen och modet att förklara när det var projekt av den här typen på gång!

Jo, saknar Robban_C gör jag med, även fast jag började skriva här efter att han slutat. Men, det han skrivit finns ju kvar. Och som jag skrev i första inlägget tycker jag att han ska ha en massa kred för det. Jag lärde mig mycket av att läsa just dom trådarna.
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

kimmen

#67 » 20:49:02, 14-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi hade en utomhusdel stod den på plattor som låg på platon matta som var uppvikt ca 30 cm på väggen
Under plattorna hade jag armeringsjärn så att dessa inte kantrade
Utomhusdelen stod på gummifötter som jag köpte på mekonomen, då blev det tystare

Värmekabel tror jag inte på, det blir för mycket vatten som fryser någon annan stans utanför plattorna
Och sen är jag lite snål också
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Charlieponken (trådstartaren)

#68 » 09:21:03, 20-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är hög tid att installera en dräneringsbrunn så att vi kan återfylla det sista.

Jag har börjat handgräva lite för en brunn bredvid där avloppsstammen går från huset.

Bild

Jag är dock lite rådvill vad gäller var jag kan skaffa en lämplig brunn. Jag behöver en tillräckligt djup brunn med ett inlopp, utlopp för PEM-slang från pump borde jag väl kunna borra själv. Likaså hål för el till pumpen. Sedan vad som behövs mot marknivå. Teleskoprör och beteckning verkar vara den vanliga lösningen enligt vad jag förstått.

Underkant av dränrören ligger ca. 2,10 m under marknivå. Det är på ganska precis samma höjd som avloppstammen ligger på, därför kommer brunnen behövas sänkas lite så att ena anslutande dränröret kan gå under avloppstammen.

Tvåmetersbrunnar verkar finnas till rimliga pengar överallt. Men de är rimligen för korta. Längre verkar mer svårtillgängliga och väsentligt dyrare. Ligger vår källare ovanligt djupt?
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

bmrobban

#69 » 20:14:58, 20-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är duktig på att handgräva du :grin: o stark blir du på köpet :thumme:
Rinkaby rör har en rörstomme som man använder för att göra en brunn och kan beställas upp till tre meter.
Du behöver en rörstomme och två bottenlock, de går att använda som lock också om du inte ska köra bil på det.
Locken har väldigt tight passning och man får värma plasten så den blir mjuk för att få dit den (jag använde värmepistol), detta gäller endast locket i botten.
Sen får du köpa en billig hålsåg (jag köpte på jula) för att ta upp hålet till 110-anslutningen, jag brukar inte använda gummitätning då vattennivån ändå ligger under anslutningen.
Tänk också på att du måste ha tillräcklig volym i brunnen under 110-anslutningen, du måste alltså gräva betydligt djupare än 2,10m.
Tänk också på rasrisken när du handgräver så pass djupt!
Till genomföringen för polyetenslangen är det bra med en enkeladapter, då blir det lätt att lyfta upp pumpen när det behövs.
Detta är en billig lösning som jag använt några gånger, men är ju lite pyssel med.
Annars är det bara att höra efter på närmsta byggmarknad, det finns högre brunnar än två meter.

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Charlieponken (trådstartaren)

#70 » 10:50:06, 22-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tycker jag låter som en bra lösning även här.

Jag kikade på Julas hemsida och hittade en 111mm-variant:

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... ag-189144/

Var det en dylik du skaffat?

bmrobban skrev: Tänk också på rasrisken när du handgräver så pass djupt!

Jag har varit försiktig, men nu väntar jag med att gräva mer tills jag har en brunn att ställa dit, och allt som kommer med det. Annars lär det hinna rasa ner en massa extra som jag får gräva upp. Ska se till att ha sällskap när jag gräver det sista också.

bmrobban skrev:
Till genomföringen för polyetenslangen är det bra med en enkeladapter, då blir det lätt att lyfta upp pumpen när det behövs.


Jo, någon slags skarv där som man kan ta isär hade jag funderat på. Enkeladapeter, ytterligare en ny VVS-grej att lära sig om tydligen :smile: Skuvar man dit den, och sedan kan man lätt montera isär den ena anslutningen, är det tanken?

Kom på också att jag inte visat hur det annars ser ut just nu. Vi har satt kanlister över pordränen och på gavalsidorna är det ganska färdigfyllt. Här kan man också skymta en dagvattenpipa som jag lade ner för framtida bruk:

Bild

Jag ordnade också lite tillfälligt med plattläggningsstenar en entre som vi nu använder vid dörren på hörnet av huset:

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

bmrobban

#71 » 19:32:29, 22-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var 111mm hålsågen ja köpte.
Enkeladapter är precis som du tror en koppling man skruvar i brunnen som är tvådelad, den ena delen skruvar man fast i brunnen.

Bild

När du ska ta upp pumpen gängar du bara ett rör i den gängade delen som är uppåt på bilden, sen är det bara att lyfta upp pumpen med slang o allt. Dom två delarna har spår som passar i varandra och är kilformade, det sitter en gummitätning mellan dom två delarna.
Ganska fiffig pryl faktiskt :smile:

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Charlieponken (trådstartaren)

#72 » 17:29:16, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, nu är saker från Rinkaby Rör beställda.
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

Charlieponken (trådstartaren)

#73 » 09:30:51, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och igår fick jag dem levererade. Tror jag har det mesta som behövs nu. Till helgen är min plan att försöka gräva det sista för brunnen och ställa dit den, eller i iaf börja med detta.

Köpte en enkeladapter R25, jag tänker att jag från den till avloppet använder PEM32. Men hur ansluter jag PEM32 mot 110mm avloppsrör?
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

bmrobban

#74 » 09:37:26, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara att trycka i en propp i 110-röret.
I den borrar du hål för slangen högst upp på röret, sedan är det bara o stoppa i slangen.

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Charlieponken (trådstartaren)

#75 » 16:14:41, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I helgen installerade vi dräneringsbrunnen:

Bild

Det är tur att jag är såpass tanig som jag är. Vi kom på när vi borrat hålet för enkeladaptern, hur ska vi nu få dit den? Hålet var väl tight så den var tvungen att gängas i, från insidan. Hade vi varit lite smarta hade vi väl borrat närmre hålet för inloppsröret, men nu blev det nästan en meter mellan dessa två hål. Det var bara att lägga sig ner på marken och åla sig in i röret för att kunna lösa det problemet. Svärfar har bildbevis, ska se om jag kan få tag på det och lägga upp det här senare. :grin:

Efter jag tagit bilden ovan öste jag på lite mer grus runt brunnen. Vi har några kubik 16-25 på garageuppfarten som jag gärna ser att de går åt. Igår kväll pillade jag dit en slang mellan brunnen och avloppet:

Bild

Nu är det bara att fixa till fiberduken, fylla lite mer grus runt rören och sedan baxa ner de sista kanske 15 m3 återfyll som ligger kvar på gräsmattan. Skulle nog tro att det är ungefär en fjärdedel av hela återfyllnadsmängden. Snart är det klart! :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se