Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Dränering av min husgrund

80 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Charlieponken (trådstartaren)

#76 » 00:35:56, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fåg tag på bilden svärfar tog när jag hade krupit in i brunnen:

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra



Charlieponken (trådstartaren)

#77 » 12:58:46, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går sakta men säkert frammåt här. I helgen fick vi hjälp att ställa dit trappan:

Bild

Den har min framlidne morfar gjort till sitt hus. De byggde sedan veranda och mina föräldrar använde den på sin baksida. Nu är den här. Den har lite patina och huset också så det passar ganska bra tycker jag. Den lösningen får i alla fall duga i ett par år tills vi bygger veranda vi med, så hinner återfyllet sätta sig ordentligt. Och vi har ju källarrenoveringen att ta tag i först med, och så har ju jag mina 5+ olika pannrumsprojekt, och massa andra projekt... :grin:

Vi slarvade dit lite plattläggning också, vi hoppas att vi med det inte får in fullt så mycket sand och annat i huset. Om det ligger någorlunda plant över sommaren är jag nöjd.

På andra sidan trappan har vi några få kubik kvar att fylla:

Bild

Det är besvärligare att jobba redan mot seneftermiddagarna många dagar nu dock. Knotten gillar mig tror jag, det är inte ömsesidigt... :aaargh:

1 person gillar det här inlägget.
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

ac tc

#78 » 13:51:06, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite sent kanske men under luftvärmepumpen kan du sticka upp en 110 pipa så den nästan når botten
på pumpen där drän hålet sitter. Skjut i en kort värmekabel ( 1 1/2 - 2 m )som du endera matar med stick propp eller så ansluter du den parallellt med den befintliga i pumpen. Ev kondens slang från inne delen drar du också dit. Tänk på att du inte ska släppa detta i dräneringen utan i regnvatten/ dagvatten ledningen alt (vilket inte är tillåtet dock avloppet). Din pumpbrunn är också ok att leda ut det till.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Charlieponken (trådstartaren)

#79 » 13:06:41, 08-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Lite sent kanske men under luftvärmepumpen kan du sticka upp en 110 pipa så den nästan når botten
på pumpen där drän hålet sitter. Skjut i en kort värmekabel ( 1 1/2 - 2 m )som du endera matar med stick propp eller så ansluter du den parallellt med den befintliga i pumpen. Ev kondens slang från inne delen drar du också dit. Tänk på att du inte ska släppa detta i dräneringen utan i regnvatten/ dagvatten ledningen alt (vilket inte är tillåtet dock avloppet). Din pumpbrunn är också ok att leda ut det till.


Nja, jag har ju inte grävt upp under värmepumpen, den delen av huset dränerar jag om ett par år är tanken. Men den lösningen kanske kan bli aktuell då, jag tackar för tipset!

Med dräneringsprojektet står det tämligen still, hur är det man brukar säga? Man gör de första 90 procenten av jobbet på 10 procent av tiden och de sista 10 procenten av jobbet tar 90 procent av tiden... :grin:

Ett tredje barn fött :hurra: och mkt att göra på jobbet :help: är de främsta anledningarna till att det allra sista drar ut på tiden...

3 personer gillar det här inlägget.
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

igelkottar

#80 » 13:48:59, 08-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis Charlieponken :thummar: :bira:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se