Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Dränering av min husgrund

80 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Charlieponken (trådstartaren)

#1 » 12:43:55, 29-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Det är kanske bäst att jag börjar med att erkänna: Jag är ingen maskinist, inte till yrket iaf. Blott en husägare som avser förnya dräneringen av sitt 50-talshus. Jag har en tråd om mitt nyss påbörjade källarprojekt som infattar byte av avloppsstammar och utgrävning av halva källaren på byggahus.se:

https://www.byggahus.se/forum/socialt-p ... laren.html

Nyligen bestämde jag också att dränera om kring den halvan av huset, när det ändå måste grävas för nytt avlopp och den gamla dränering ansluter till avloppet. Det känns också vettigt då jag tänkt inreda den halvan av källaren. Jag tänker göra det mesta själv, och har letat info på nätet om dräneringar och den bästa har varit här på maskinisten och då främst det Robban_C skrivit. Även om det också simmat iaf en ful gädda i vassen också här finns det mkt mer skitsnack om hur man bäst dränerar i andra forum.

Så, en massa cred till Robban_C för att han tagit sig tid att dela med sig av sina kunskaper! :thummar:

Nu var det mest för att kunna tacka Robban_C jag registrerade mig, men jag skulle kunna göra detta till en projekttråd för min dränering, om det är i forats goda minne. Annars kan jag väl ta det i byggahus-tråden.

Så, vad säger forat?

4 personer gillar det här inlägget.
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra



Holger

#2 » 13:56:51, 29-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen och kör hårt! Det vore intressant!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

BGullb

#3 » 16:15:27, 30-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att de flesta kommuner godkänner inte att man kopplar ihop dränering/takavvattning med avloppet. De brukar vilja ha dem i olika system.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Charlieponken (trådstartaren)

#4 » 09:32:46, 01-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inget dagvattennät där jag bor. Dräneringen ska vara ok att ansluta till avloppet. Min avloppsstam mot den kommunal ligger dock ganska grunt, så jag kommer att sätta en dräneringsbrunn med en pump som för vatten över till avloppet. Takvattnet får forstätta gå som nu, de två stuprören är förlängda med några meter rör var, så det rinner iaf inte ner just vid huset. När jag dränerar den andra sidan av huset kanske jag låter anlägga en stenkista under gräsmattan, där finns mer plats och så ligger den delen av tomten lite lägre. Då får jag gräva upp igen, men den överlappande sträckan är bara en halv gavel, och dagvattenrör ska inte ner så djupt.

Men tack för tipset! :thumme: Jag har säkert inte tänkt på allt och det är svårt att veta vad man inte vet...
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

Charlieponken (trådstartaren)

#5 » 11:52:22, 01-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är framsidan av huset och hälften av var gavel som jag tänkt dränera. På den gavel som syns på bild nedan är det ungefär fram till luftvärmepumpen.

Jag började i helgen att ta bort plattor och annat som är i vägen:

Bild

Bild

Jag har också börjat handgräva lite. Först ville jag blottlägga inkommande elkabel. Nu håller jag på att gräva mig längre ner för att se hur djupt trappan är grundlagd. I bästa fall behöver den inte tas bort, men det återstår att se. Jag vill också se hur mkt sulan sticker ut så att jag kan planera hur jag ska göra med fuktisoleringen. Jag var nästan nere när jag fick bryta för kväll igår.
Bild
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

Teken

#6 » 11:58:45, 01-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häftiga bilder, ska bli kul att se det färdiga resultatet!
Användarvisningsbild
Teken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:17, 03-11-2014
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Skru'are

#7 » 13:18:37, 01-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att dräneringen skall ner under höjden för nya/sänkta sulans underkant - på ledningens högsta punkt. Eller annan lägsta punkt (än sulans) beroende på hur du gör med golvet
Du måste således gräva så brett så att ledningen hamnar en bit ut från väggen med hänsyn till rasvinkeln och orörd mark under sulan.
Schaktets rasvinkel mot marksidan måste också beaktas, annars får du stötta. :svettas: Det kan ju t ex ösregna medans schaktet är öppet. :snow:

Trappan lyfter väl maskinen undan och tillbaka? Annars valvstämp.

Vad är det för material i källarväggen?

Hur skall du ta ut massorna från källaren?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Charlieponken (trådstartaren)

#8 » 15:19:35, 01-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med dräningens position och rasvinkel har jag funderat på och någorlunda koll på tror jag. Jag har dessutom tänkt anlita en dräneringskunnig entreprenör för grävandet. Nu handgräver jag mest för att få kännedom om sakerna jag nämnde ovan för att kunna planera hur jag ska göra med trappan och fuktisoleringen.

Källarväggen är murad av betonghålsten.

Jag köpte nyligen överblivet material som jag hittade på blocket. 30 m^2 100 mm tjock pordrän samt 7 stycken dränklossar (varav ett hörn) som jag funderar på om jag ska använda eller inte.

Vad gäller trappan: I bäst fall är väl den grundlagd så att inget extra behöver göras? Får jag bara lite mer grävt vet jag iaf hur den är grundlagd. Ett annat alternativ är att bila sönder och köra iväg den, jag har ändå planer på att ersätta den med en veranda inom ett par år.

Vad gäller gräva i (hela halvan av) källaren så får det vänta till dräneringen är gjord och avloppen bytta. Vi har haft stopp typ var tredje vecka sedan november, så jag är rätt trött på att rensa.

Metodik bli nog den mest ekonomiska, dvs spade och skottkärra, alternativt hinkar. Det senare beror nog mest på hur de ska fraktas iväg. Det blir ca. 3 m^3 betong och 10 m^3 massor som ska ut. Inget behov av gymkort i vinter iaf. :grin:
Senast redigerad av Charlieponken 15:44:30, 01-10-2015, redigerad totalt 1 gång.
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

Charlieponken (trådstartaren)

#9 » 15:27:17, 01-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak jag dock funderat på är hur jag ska göra om jag ska använda dränklossarna. De är ju fyrkantiga och ska ligga dikt an sulan om jag förstår rätt. Hur detta går ihop med att inte gräva under rasvinkeln förstår jag inte. Pordrän verkar inte ha producerat någon vettig monteringsanvisning heller.
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

Skru'are

#10 » 15:46:17, 01-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:
Vad är det för material i källarväggen?


??
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Charlieponken (trådstartaren)

#11 » 15:51:15, 01-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kom på att jag glömt svara på det och ändrade i inlägget ovan. Betonghålsten (samt puts och kallasfalt).
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

Charlieponken (trådstartaren)

#12 » 10:59:13, 02-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag grävde lite till igår och nu är jag nere vid sulans överkant och har blottlagt ett fundament som den här av trappens pelare står på.

Isodrän skriver i sin monteringsanvisning: "Har du tur sticker sulan ut 80-100 mm" och det verkar som att jag har tur. Nu har jag inte mätt med annat än ögonmåttet än, men det blir nog bra bara ställa en avfasad skiva på hålkälet.

Trappan funderar jag dock alltjämt på. Jag får inte plats att isolera ordentligt bakom pelarna, det kanske blir att riva den ändå...


Bild
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

Charlieponken (trådstartaren)

#13 » 10:59:34, 08-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror ni att trappans pelare är fastgjuten i fundamentet? Förmodligen gissar jag, men vet inte hur man brukade göra på 50-talet, om pelarna är platsgjutna eller prefabricerade.

Jag har funderat på om jag på något vis skulle kunna flytta ut pelaren från väggen lite grann så att jag skulle kunna isolera källarväggen bakom pelaren. Men det kanske är svårt.

Alltför mkt pengar och eller jobb vill jag inte lägga på denna trapp om den ändå ska rivas om ett par år.
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

Skru'are

#14 » 13:17:39, 08-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

De ser ut att vara gjutna i ett rör (Eternit?). Troligt att det sitter stick mellan, men inte nödvändigtvis.
Enkelt att kolla: Sätt en domkraft och en regel/sparre mellan och lyft lite.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

kimmen

#15 » 18:50:54, 08-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du behåller fundamentet måste du isolera hela fundamentet, annars kommer väl ångspärren för långt in i väggen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se