#23 » 22:33:53, 11-09-2011
Det här är väl ett problem som man kan vidga till all form av uppgörelse mellan entreprenör och kund. Oavsett vad det gäller, så lär man sig till slut att känna igen dessa människor. Det är en slags utstuderade djävlar som alltid vill ha mer än de skall betala för. Jag skriver inte det som ett uttryck för att visa vad jag tycker om dem, utan jag menar verkligen precis det jag skriver. De utnyttjar oss små stackare som inte jobbar åt jättefirmor som de vet att de inte skulle ha något för att böka med. De vet att vi är väldigt måna om (jag skriver vi, precis som att jag kör stenhårt i den här branschen, men jag pratar naturligtvis om dom där strängbeklädda lådorna som låter pling plong) vårat rykte och detta utnyttjar en del stenhårt genom att tänja på gränserna tills det brister för en. Som tur var har jag bara haft en enda sådan kund (ja, det var innan jag lärde känna igen typen redan per telefon) och henne skällde jag ut efter noter. Det dröjde nog två år innan hon vågade ringa igen och vid det laget hade jag både lugnat mig och höjt priset rejält för att reservera mig för dylik skit.
Man skall vara solklar i avtalet och förklara en extra gång om det där som kan sluta med jobbigt gratisarbete. I ditt fall, återställning. Det blir inte precis som det var förut, på direkten. Sedan skall man våga tro på sig själv och vet man att man gjort ett bra jobb utan att ha varit mycket dyrare än alla andra, så behöver man inte ta skit.
Det är för övrigt dessa personer som brukar vara nöjd bara dom får pruta. Hellre betala 100k och fått pruta från 120k än att betala 90k och inte få pruta alls. Varför vet jag inte, men min teori är att de har så väldigt dålig koll på allt att de förutsätter att alla försöker lura dem. Då garderar de sig genom att pruta eller få in gratisjobb -då vet dom att dom åtminstone blev lite mindre lurade, om de nu vart lurade ö h t.
Edit: Tog bort några svordomar.
Senast redigerad av
dogen 22:35:40, 11-09-2011, redigerad totalt 1 gång.