Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hjälp med borttagning av innervägg

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

jollykent (trådstartaren)

#16 » 21:42:33, 12-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja bär gör den enligt flera men har ju säkert inte varit där från början. grejen är att i andra delen av huset finns inte någon mellanvägg utan rummet är helt öppet med resultatet att golvet på övervåningen sviktar en del. Skulle vi bara ta bort väggen blir det förmodligen samma sak i denna del av huset vilket man gärna vill undvika

ps. Krokodilen; nu har vi äntligen fått bergvärmen installerad!
jollykent
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:43:41, 21-03-2010
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20B
Valmet 605



63an

#17 » 21:48:22, 12-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild å yttermått på huset samt finns källare, 1 eller? fler skorstenar :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Mikkel

#18 » 21:57:37, 12-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara en tanke:
- Om huset har stått i över 200 år utan järnbalkar eller limträbalkar (mellanväggen kanske är från 1977), varför skulle det inte kunna stå 200 år till ? Förutsatt att bjälkarna är oskadda och som du skriver i rummet bredvid bär de utan problem. På ovanvåningen antar jag att det finns ett boningsrum med sedvanligt möblemang, såvida du nu inte har stor belastning med en fullständig maskinistverkstad där uppe med svarvar o dyl. :mrgreen:

Jag skulle inte börja kapa utan att försäkrat mig om att det verkligen behövs, dvs ta hjälp an någon som kan räkna. Intressant frågeställning som nog många andra också funderar på. :thumme:

Tillägg: läste först nu att det sviktade i det andra rummet, hmmm.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

jollykent (trådstartaren)

#19 » 22:03:23, 12-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har helt rätt men man vill ändå vara på den säkra sidan så det inte börjar svikta på övervåningen. Rummet ovan rymmer ett kontor så inga större laster blir det. Tycker själv att kapa bjälkarna är ett lite för drastiskt alternativ.
jollykent
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:43:41, 21-03-2010
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20B
Valmet 605

Stridis2

#20 » 22:45:05, 12-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skrev att spannet är 345 cm. Är det hela bjälkens frihängande längd om du tar bort mellanväggen eller så lång sträcka det är på var sida om mellanväggen?
Är rummet på ovanvåningen hela bjälkens längd? Om inte kan man hänga dragjärn från takstolen via innerväggarna ner i bjälkarna. Kan man korta den frihängande delen lite grann så blir det markant mindre svikt. Tänk på hållfastheten i takstolarna. En VG (vild gissning) är att du har hanabjälkar (kommer just nu inte på korrekt svensk terminologi, den vågräta bjälken mellan sparrarna i takstolen, alltså den vågräta delen i ett "A"). Det kan vara bra att fästa upp dragjärnen nära dessas infästning, men det måste bedömmas på plats eller krävs det massor med foton för att man ska vara hyfsat säker.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#21 » 02:43:25, 13-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår att svaren är i all välmening, men....
Hur kan man ge råd som ni gör när inte förutsättningarna är klara?
Vad hjälper en lathund för beräkningar när lasterna inte är kända?

Någon eller några av Sibyllorna vid kristallkulorna blir kanske stötta, men jag har inte samvete att tiga. Maskinisten bör vara ett seriöst forum - och är det oftast.
Hade det gällt en motor så hade det inte spekulerats hej vilt.
Så - nu kan ni börja skälla på mig :skriva2:
Jag skall sova gott!

:back_to: Inlägg #2:
Skru'are skrev:Med de mått du anger och dina funderingar kring bärning är rådet solklart: Ta hjälp av en sakkunnig som på plats kan undersöka förutsättningarna och komma med väl underbyggda förslag.
Det kan bli en mycket lönsam investering för en timma med rätt person och en räknedosa.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

krokodilen

#22 » 08:13:19, 13-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Jag förstår att svaren är i all välmening, men....
Hur kan man ge råd som ni gör när inte förutsättningarna är klara?
Vad hjälper en lathund för beräkningar när lasterna inte är kända?

Någon eller några av Sibyllorna vid kristallkulorna blir kanske stötta, men jag har inte samvete att tiga. Maskinisten bör vara ett seriöst forum - och är det oftast.
Hade det gällt en motor så hade det inte spekulerats hej vilt.
Så - nu kan ni börja skälla på mig :skriva2:
Jag skall sova gott!

:back_to: Inlägg #2:
Skru'are skrev:Med de mått du anger och dina funderingar kring bärning är rådet solklart: Ta hjälp av en sakkunnig som på plats kan undersöka förutsättningarna och komma med väl underbyggda förslag.
Det kan bli en mycket lönsam investering för en timma med rätt person och en räknedosa.


Har du själv pillat runt i lathunden jag länkade till, gällade laster mm?

Vissas värld är svart eller vit,,

Nästa gång nån har ett beräkningsproblem (kanske rent av med kända laster),,,, hmm vart såg jag den där länken till ett beräkningsprogram nu igen,,,?? Jo just de ja på det där oseriösa Maskinisten-forumet.

Jag kollade först i kristallkulan men jag såg bara korv och mos + en och annan hamburgare. :lmao:

krokodilen skrev:
Ivar Risslén skrev:Jag skulle rekommendera att göra som det står i inlägg nr:2 att ta dit en person som är lite kunnig på byggnadsteknik. Det vi ser här och svaren blir bara spekulationer.


Ja det är ju alltid ett alternativ men det blir inte mycket till forumskrivande om det är första lösningen.

/C


Nu ska jag jobba.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#23 » 08:55:50, 13-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

prata med nån byggnadsvårdare istället............Stålbalkar? Låter helt sjukt. Det man behöver göra är att undersöka hur det har sett ut tidigare. Finns det inga som helst spår på trät att det suttit nåt där tidigare så har ju rummet varit så stort och varför ska man behöva växla av med stålbalk då?
Moderna snickare som bara pysslar med gips och spån har oftast ingen som helst förståelse för konstruktioner och växlar av gör de oftast om det så behövs eller inte. Man ska göra det, punkt slut är oftast devisen.
Man ska under inga som helst omständigheter kapa nåt i de gamla balkarna innan man utrett hur rummet sett ut. Det vore helgerån av största slag för sånt är aningens svårt att återställa.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#24 » 10:02:14, 13-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Jag förstår att svaren är i all välmening, men....
Hur kan man ge råd som ni gör när inte förutsättningarna är klara?
Vad hjälper en lathund för beräkningar när lasterna inte är kända?

Någon eller några av Sibyllorna vid kristallkulorna blir kanske stötta, men jag har inte samvete att tiga. Maskinisten bör vara ett seriöst forum - och är det oftast.
Hade det gällt en motor så hade det inte spekulerats hej vilt.
Så - nu kan ni börja skälla på mig :skriva2:
Jag skall sova gott!

:back_to: Inlägg #2:
Skru'are skrev:Med de mått du anger och dina funderingar kring bärning är rådet solklart: Ta hjälp av en sakkunnig som på plats kan undersöka förutsättningarna och komma med väl underbyggda förslag.
Det kan bli en mycket lönsam investering för en timma med rätt person och en räknedosa.


Alla läser vi forum olika, men jag ser inte i den här tråden (eller i de flesta andra trådar heller) att "så här skall du göra och det kommer att fungera". Jag ser det mer som tips och råd på i vilken riktning man ska titta. Men visst, det skadar kanske inte att påpeka änn en gång att det bara är råd. Allt som görs gör man på eget bevåg och eget ansvar.
Jag tror inte heller på att ta dit en modern snickare (gipsskruvare). Det finns många som är duktiga på gamla byggnader. Jag känner till folk både i Laholmstrakten och Örkelljungatrakten. Inget av de är speciellt långt. Kan kanske vara värt att ta dit någon för en halv dag konsultation om du är fundersam över hur du ska göra.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

SK Racing

#25 » 10:20:29, 13-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hrrm... Väggen i sig ser inte bärande ut, för hur skall det klossandet bära något?

Detta är inget ovanligt, har varit med om det själv och varit sakkunnig åt andra, helt utan utbildning i någonting som har med hållfasthet o göra, men inget av det jag gör går sönder, så jag är nog rätt bra på detta ändå.

Denna typ av balkar i tak och golv var mycket vanligt förr och jag tycker dom är charmiga, såga för helsike inte i dom, du förstör ju allt vad bärighet är, jag har sett så mycket dumheter när det gäller o såga i balkar och sen ersätta det med balkskor och andra helt åt helvetelösningar, men som sagt jag har ju ingen utbildning, så vad vet jag...

Jag hade använt mig av tre stolpar 6x6" och sedan lagt en 6X6" på tvären i rummet där denna "vägg" idag finns, dvs en 6x6" i varje ände och en i mitten, sen vill jag nog påstå att golvet på övervåningen inte kommer att svikta särskilt mycket.

Jag är inte mycket för massa fancy uträkningar o hållfasthet beräkningar osv, jag ser uträkningar som ett sätt att kunna snika till det så klent som möjligt för att spara pengar, jag tar hellre till ordentligt så det under inga omständigheter kan ge sig, ever, och det har ju fungerat för mig i över 20 år, oavsett trä eller metall jobb.

Som jag brukar säga: en 2x4" fungerar, men en 2x6" håller, det är mitt sätt o se på saker o ting.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

BM 4 ever

#26 » 10:34:50, 13-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja. ta till så det säker räcker,och under inga omständigheter kan ge sej, de kan man ju göra i bland.
När det gäller lite större saker blir det lätt för dyrt. materialkostnaden gånger 3 eller4 slår ju ganska hårt för den som ska betala i slutändan.
Detta resonemanget påminner mej om grannen som härom dagen kopplade dit x-traljusreläet på bilen , samtliga kablar med 6 kvadrat, " då vet jag att det räcker" det lär hålla, spefciellt styrströmmen från knappen :skratta3:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

63an

#27 » 10:43:33, 13-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar tro att kameran är trasig :klia: De är nog så att sjukan att göra garderober/"balka av" från 1900-talet är orsaken till den där mellanväggen å avsikten var att de tyckte de fick mera utrymme å inte att de skulle bära upp innertak :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se