Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Fler som gillar att röka?

116 inlägg • Sida 1 av 8
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Blom 1 (trådstartaren)

#1 » 22:40:21, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Började med detta goda intresse för ca 15 år sedan då jag jobbade ihop med en kille, vi byggde var sin rök av finsk modell
Bild
Tanken var (inte så smart) att man eldade i botten, över eldstaden satt en plåt där spånen skulle läggas, dvs varm eldstad värmde plåten, spåren ryker, körde denna på detta sett ett par ggr innan jag la ner, 2 fel, för att fylla på spån var man tvungen att öppna locket (släppa ur värmen) ta ur köttet i med spån osv, samt så var de omöjligt att justera temperaturen.
Ombyggnad 1 var bort med plåten, separat rök rör och gasol uppvärmd :thummar: nu börjar de fungera bättre,
Bild
Nu kunde jag börja justera lite mer....
Men skam den som ger sig :mrgreen:
Fick för mig att det var dags att fixa ngt lite bättre:
Har några gamla elskåp, ett fick sätta livet till...

Bild
Bild
45 mm isolering
Bild
Bild
Bild
Börjar likna ngt :thummar:
Blev glad när jag hittade denna på jula :hurra:
Bild
Ett kallröknings element, tidigare har jag tänt i botten av detta rör med en låga men ibland kan de slockna = passning nu slipper jag det :thummar:
I med elementet,
Bild
Så här blev slutresultatet:
Bild
Numera så använder jag värme element som styrs av en pt100 givare fungerar kanon
Bild
Bild
Bild
Bild

Belöningen är .....
Bild
:bira:
Vad har ni för lösningar? Tips recept allt är välkommet :wave:

19 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



Holger

#2 » 17:01:17, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här blir intressant!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Grisen

#3 » 17:12:32, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra med folk som stöder köttproduktionen, mera sånt. :thummar:
större problem - större hammare

3 personer gillar det här inlägget.
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

jebu

#4 » 18:32:59, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul. Testa gärna med spån/ved från fruktträd (äpple, plommon osv). Ger en lite annorlunda "fruktigare" smak. Speciellt vitfisk är tacksamt att röka med sådant.
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

Fikman

#5 » 18:35:20, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Fick erbjudande att ta rätt på ett gammalt sopskåp av bekant, tanken är att isolera den och ha eldstad i botten och göra hyllor uppåt för kött i första hand. Tänkte dela dörren så man bara behövde öppna nedre del för att peta in en pinne och spån.

Vad trors om den iden?
Fikman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:53, 25-12-2014
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Blom 1 (trådstartaren)

#6 » 19:24:06, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jebu skrev:Kul. Testa gärna med spån/ved från fruktträd (äpple, plommon osv). Ger en lite annorlunda "fruktigare" smak. Speciellt vitfisk är tacksamt att röka med sådant.

jag gör det ibland, även själkar till vinbärsbuskar ger en fin smak :thummar:

Fikman skrev:Hej
Fick erbjudande att ta rätt på ett gammalt sopskåp av bekant, tanken är att isolera den och ha eldstad i botten och göra hyllor uppåt för kött i första hand. Tänkte dela dörren så man bara behövde öppna nedre del för att peta in en pinne och spån.
Vad trors om den iden?


Det påminner lite av min första lösning, mkt svårt att reglera temperaturen dock, första gången jag provade röka en fisk va den klar på 10 min, det blev för varmt, men en lösning kan vara som jag gjorde köpte billigaste gasolklotgrill jag kunde hitta tog brännaren, regulator mm sätt den undertill så kan du enkelt reglera värmen :wave:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Blom 1 (trådstartaren)

#7 » 19:24:57, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grisen skrev:Bra med folk som stöder köttproduktionen, mera sånt. :thummar:

dessvärre är 90 % i röken viltkött :mrgreen: :mrgreen:
edit:
uppifrån från vänster
älghjärta, vildsvinsskinka
vildsvinsskinka, fläsk, rådjursbog
vildsvinsbog, fläskfile, älg
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Ulf

#8 » 23:19:54, 20-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har länge funderat på att börja röka kött.
Såg för några år sedan ett danskt program där de gjorde ett rökskåp i trä. I botten hade de en elplatta och en gryta med spån. Nackdelen är att temperaturen inte går att reglera så bra.

Jag har hittat en del simpla rökgeneratorer som drivs av en liten luftpump. En del har då haft ett värmeelement i skåpet för att styra temperaturen.
Detta ger ju även möjlighet till att kallröka, vilket är VÄLDIGT intressant!

Ös på med inspiration och frestelser, så kanske jag får tummen ur under våren!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Sjögren

#9 » 20:37:35, 23-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byggde mig både en varm och en kallrök i somras.

Kallröken reglade jag upp med virke o klädde med lite aluplåt, den är i storlek så man lätt klarar av att lyfta den på egen hand.
Till den har jag en rökgenerator, byggd efter lite inspiration ifrån robsoft.nu (sök på rökgenerator för kallrökning) fick inte till länken...
Den består av en rosfri toaborsthållare en luftpump för akvarie o lite rör o annat!
Det blev en del justerande innan jag fick till det men nu så puttrar den på 6-7 timmar mellan påfyllningarna!
Kallrökt ost o egethändigt rökt bacon smakar väldigt gott :eat:


Varmröken består av ett förminskat verktygsskåp med en vedeldad "kamin" under och så lägger jag spån i botten av skåpet för att få lite rök.
Precis som trådskaparen skriver så funkar det sådär, svårt att veta hur pass med rök det är i skåpet o när man öppnar för att fylla på så blir det kallt i skåpet.
Till nästa år så ska jag dock komplettera varm röken med en separat rökgenerator, hoppas det blir bra :grin:

Sjögren
Sjögren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:54, 13-05-2009
Ort: Jönköpingstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240, MF 575

Pjesker

#10 » 08:49:43, 25-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul projekt! Byggde mig en smoker för 2år sedan, har fungerat kanonbra och har serverat pulled pork åt 100pers samtidigt!dock lite stor om man ska grilla bara med familjen...som tur var har man även en mindre :) Bild
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Pjesker
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:00, 28-08-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Volvot24

#11 » 21:04:56, 04-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick överta en rök som stått oanvänd en längre tid.

I en rökgenerator på sidan av röklådan, finns två doppvärmare och en låda att putta in det som ska ge röken.

Ett rör går från generatorns tak till en fläkt som sitter ovanpå röklådan. Varm rök trycks ned i röklådan, förbi det som ska rökas och vidare in i generatorns nedre del, för förnyad uppvärmning.
En enkel termostat reglerar värmen.

Har tidigare testat denna en gång. Då med en lag på socker och nitritsalt (köpt på livsmedelsaffär). Del av lagen injicerades med täta mellanrum i köttet. Så lades allt kött i en stor gryta, där det fick stå ett antal dagar.

Rökning i temp strax över 75 grader. Avbröt när innertemperaturen blev 65 grader.

Vi tyckte att det blev riktigt bra.


Nu har vi köpt kokt rimmad skinka på extrapris. Två st 3 kg:s. Var och en skärs upp i fyra avlånga delar innan rökning.

Vad jag förstår ska innertemperaturen vara högre på griskött för att döda ev trikiner. Men denna skinka är jui redan kokt och såld som ätbar innan rökning.

Jag kommer att välja en låg temperatur under någon timme till att börja med, för att sedan öka tempen i rökrummet, samtidigt som jag tillför spån / flisor. Avbryter när innertempen blir 65 grader.
Stänger av det övre elementet. Sänker termostaten till dryga 40 grader. Öppnar skåpet, så tempen sänks snabbare. Puttar i mer flis. Stänger skåpet.
Nu kommer röken igång igen, fast vid lägre skåptemperatur. Avslutar efter någon timme. Klart.

Röklådan har rensats invändigt och klätts med rostfri syrafast plåt, som tigsvetsats. En dränering likt i ett badrum finns i botten, där köttsaft mm kan rinna ut.

Ska dyka ned i lite litteratur och kolla på nätet om jag kan hitta lite mer innan jag kör igång till helgen.


Ser fram emot att avsmaka en- och alrökt skinka till lite pilsner. :bira:






Bild
Senast redigerad av Volvot24 08:58:31, 08-01-2016, redigerad totalt 2 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#12 » 08:57:42, 05-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gryning

Kopplade sladden till den med mattor isolerade röken. Minus 12 grader ute.
Båda braständarna lyser rött. All systems go :grin:

Ska kolla så att tempen går att få upp till runt 70 innan jag strimlar skinkorna och sticker in i skogen bak knuten och hämtar enris.
30 meter alved har jag sen tidigare, vilket bör räcka.

Flisar allt trä, innan jag puttar in i rökgeneratorn.

Goda råd mottages snarast för nu kör vi igång i realtid :dancing_geek:

Bild

65 grader och ökande...

08.30 - Nu kör vi igång
Senast redigerad av Volvot24 14:42:11, 05-01-2016, redigerad totalt 4 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#13 » 09:42:58, 05-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gnider in lite salt på utsidan av varje bit innan jag hänger in i röken.

Lägger innertempen på låga 35 grader en timme för att torka lite. Luften blåser ju runt.


Bild


Ang mina värmekällor, grilltändarna. En sitter i överkant på spånlådan, den andra högst upp i rökgeneratorn.
Blir rökutvecklingen för klen, så kopplar jag ur den övre, så får den nedre jobba hårdare. Ger mer värme o rök.


En timme har gått. Nu drar vi upp röken temp till 80 grader och matar in flis. Strax kom rökutvecklingen igång.



11.30 - Innertempen nu 53 grader, bra rökutveckling. Har bara haft den nedre värmaren inkopplad för att den ska få jobba mera o värma flisen. Ansluter nu den andra värmaren och matar i mer flis. Ökar termostaten något.

Bild

En laddning till med flis och ris.

Bild


01.30 Nu steg innertempen till 67 grader. Öppnade luckan dels för att sänka tempen, så att elementet (endast det lägre placerade) skulle gå igång och fortsatt värma på flisorna, dels för att kontrollera resultatet.

Ser väl bra ut?


Tänkte nu hålla ca 40 grader några timmar... sen är det väl klart.
Bild
Senast redigerad av Volvot24 14:43:25, 05-01-2016, redigerad totalt 2 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

heinekenbeer

#14 » 13:35:10, 05-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde en förra året. Principen kallas för "reverse flow" i staterna. Man eldar längst ner och så stiger värmen/röken upp i sidokanalerna. Den är även isolerad för att kunna hålla värmen bättre. Man eldar med kol och tillsätter små träbitar av den röksmak man vill ha. Man kan även använda flis vilket fungerar bra. Det sitter en liten PID där man sätter en temperatur som den ska uppnå och så reglerar den luften in i brännkammaren med en fläkt.
Den har fungerat väldigt bra men jag har lite problem med att få den all ligga under 100 grader. Mellan 100-200 fungerar den ypperligt och det blir som en grillkammare med väldigt bra röksmak på köttet. Jag sitter i dagarna och funderar på eventuellt bygga en ny frontlucka till brännkammaren som kan hängas dit med ett värmeelement för att kunna röka på lägre temperaturer. Tanken är då att använda exakt samma mått på dörren så man bara använder gångjärnen och kan växla mellan koleldad eller el för jag vill verkligen inte bli av med grillningen via kol, köttet blir fantastiskt.

Här kommer lite byggbilder.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
heinekenbeer
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:15, 29-04-2013
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#15 » 13:50:59, 05-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt

Något att Tigga ihop när jag blivit varm i kläderna :thumme:

Bygger i s f på fri hand. Vill ju inte kopiera exakt :grin:
Blir då stomme i typ 30 x 40 rör. All plåt invändigt i RF, resten aluminium.

Men det dröjer väl innan jag kört slut på den rök jag har, som ändå fungerar.



En finess på röken jag har.

Spånlådan, med ett av elementen, skjuts in i generatorns öppning. Lyfts över en tröskelkant och av egen tyngd, så tätar den upptill och på sidorna.
Smidig hantering. Minimalt med värme o rök släpps ut vid påfyllnad av spån.

Typ omvänd förbränning. Elementet ligger ovanför spånen, som ligger i botten på spånlådan. Det gör att spånen inte brinner upp, bara pyr o h genererar rök.
Senast redigerad av Volvot24 09:11:37, 08-01-2016, redigerad totalt 2 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se