Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Sotning, en nattsvart historia.

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

gute84

#16 » 04:39:11, 14-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag är så himla trött på sotaren föra gången han var här sa han att jag måste ha nya takstegar och montera Takbrygga på en del av taket som är helt platt jag hade respekt förut för sotare men dagens sotare är skämt jag själv har jobbat på höga hus som kyrkor och där hade vi inga takstegar Takbryggor för husen var k märkta jag vill inte ha nån j*vla Takbrygga på mitt 1850tals torp :aaargh:
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot



LeifAndersson

#17 » 09:53:19, 14-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker grabbarna som sotar här sköter sig alldeles utmärkt. De sotar skorsten och rökgången till pannan och inget annat. Själva pannan sotar vi själva en gång i veckan för bästa effekt så den behöver (får) de inte röra. Är det ingen hemma och de sotar mitt på dagen tänder de t.o.m. pannan om det är riktigt kallt sedan de sotat om vi laddat den före. Så då är både verkstad och kåken varm när vi kommer hem! Tycker sotningen funkar utmärkt, känns tryggt att de tittar till skorsten och rökgångar så man vet att allt är i ordning! Tror vi får sotat 3 ggr / år och vet faktiskt inte vad det kostar exakt heller, men det är inte dyrt för då skulle jag reagera på kostnaden. Allt som känns rimligt bryr jag mig inte om i detalj! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Loke

#18 » 12:10:35, 14-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag var vedeldare så måste jag säga att jag aldrig hade probs med någon sotare. Eftersom man sotade pannan så noga själv med jämna mellanrum så fick han i stället dra en par extra drag i rökgången och det gjorde dom så gärna. Även kontakterna med kontoret för att tex ställa in sotning, som den första efter sommaren då det ej hade eldats var det inga problem med. Väldigt bra folk från kontorspersonal till sotarna själva.
Kanske vi är lyckligt lottade här i Sundsvall, eller så är det lite hur man uppför sig och inte minst hur man ställer själv inför sotningen som som har viss inverkan.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

dc_lindberg

#19 » 12:44:46, 14-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:
Tre och en halv månad mellan sotningarna är åt ,,,
Finns likartade problem i övriga landet eller fungerar det bra?


JA.
Det tog 2 år mellan sotningarna hos mig. I deras register står det 1½... hm... jag sotar själv.
Beteende och agerande renderad samtal med Sotarmästarnas Riksförbund. Anmälan till ansvarig för verksamheten, dvs Brandchefen... å den svarade att den inte kan ta ansvar för vad sotare gör eller inte gör... Brandmyndiheten är tillsättande, granskande och ansvarig för vad sotare gör och inte gör - se lagstiftningen...
Vad gör man åt en Brandchef med denna nivå av trots?!...

Man sotar själv!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

v702 (trådstartaren)

#20 » 13:50:49, 14-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:, eller så är det lite hur man uppför sig och inte minst hur man ställer själv inför sotningen som som har viss inverkan.
Loke


Detta uttalande vill jag gärna att du utvecklar, spänd att höra hur mitt (för dig helt okända) uppförande ska kunna påverka sotningsintervallet och misstag de gör internt?

"Hur man ställer själv inför sotningen" - återigen, förstår inte ens hur du menar, förklara gärna?
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Loke

#21 » 15:49:01, 14-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:
Loke skrev:, eller så är det lite hur man uppför sig och inte minst hur man ställer själv inför sotningen som som har viss inverkan.
Loke


Detta uttalande vill jag gärna att du utvecklar, spänd att höra hur mitt (för dig helt okända) uppförande ska kunna påverka sotningsintervallet och misstag de gör internt?

"Hur man ställer själv inför sotningen" - återigen, förstår inte ens hur du menar, förklara gärna?



Var väl mest ett svar på LeifAnderssons inlägg, skrev lite allmänt om sotning, bla att det är olika hur bra man kommer överens med sotningsväsendet och själva sotarna, alltså inte menat som något negativt mot dig och dina förehavanden.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Vet flera personer som hade väldiga problem med sotarna, var ett evigt klagande men i grunden var det att dessa hade i grunden bestämt sig för att sotningen var något onödigt som kostade stålar. Samma sak vid kontakter med kontoret, vissa fick ingen respons alls för sina funderingar men det blir givetvis lätt så om man börjar samtalen med att vara otrevlig. Visst finns det säkert skitstövlar inom sotarbranchen och då är det givetvis inte roligt, har själv haft dispyter med en sotarmästare (numer pensionerad) i en annan kommun som hade väldigt udda idéer. Den idioten godkände inte ens sånt som var typgodkänt från tillverkare vid nyinstallation, en massa onödigt tjafs alltså.

Fanns folk som inte bemödade sig att skotta bort snön riktigt, eller städat undan i pannrum så sotaren kunde arbeta på ett vettigt sätt, helt enkelt att "ställa för sotaren" är att fixa så hans jobb går smidigt tex skruva bort luckor osv som man egentligen inte behöver.

Ang sotningsintervall så sotades det aldrig på hösten för mig då jag bara eldade högst någon månad efter vårens sista sotning, detta hade jag inga problem att fixa, gick väldigt lätt att ha en vettig kommunikation med "vårat" sotningsdistrikt.

Ändrat:syftningsfel
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

dc_lindberg

#22 » 18:37:40, 14-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

V702 och jag har dock samma problem - var F är sotarn?!
Saken är den att det är vi som fastighetsägare som "staten" klämmeråt även om det inte är vårt fel...

Vad värre är är att sotningsmonopolet kvarstår - endast den av den lokala brandmyndigheten fått bemyndigande att sota (brandinspektionsnivå) äger rätt att sota inom distriktet... att sota mellan de sotningar som bemyndigad sotare anser nödvändigt är helt upp till skorstensägaren att lösa bäst han/hon gitter (själv, köpa tjänst från sotarn eller annan).

När sotaren missköter sin lagstadgade plikt, det är då det blir knepigt ss för V702 och mig...

Nu hoppas jag att jag nått en god kommunikation med min sotarmästare, o i så fall kommer sotarn 2ggr/år i fortsättningen. Det tycker jag är lagom då jag sotar själv ca 1g/mån eller så.
Trådens fråga var ju kring hur gör man när sotarn väljer att inte komma - å det är en viktig fråga. Det är en lagstadgad brandinspektion vart annat år (om jag läste rätt) så i princip kan sotarn välja att bara komma då... men om vi behöver hjälp med sotningen mellan dessa tillfällen då?!...
Svaret är alltså att kommunen kan välja att åtala för bristande tillsyn - och struntar fullständigt i att sotarn inte vill göra jobbet; motiveringen är att "då får du vänta tills sotarn kommer", och "det är ditt ansvar att sotarn kommer - sotas det inte inom föreskriven tid av sotaren så får du betala böter!"... (ja, det är besynnerlig logik det kör med... fast i Tunis och Libanon var "trafiklagen" på det sättet redan på 1970-talet; "om du inte varit där så hade ingen olycka inträffat, alltså är du (som besökande/turist/utlänning/osv) skyldig till olyckan !"

Alltså - hur löser man V702's problematiska problem?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#23 » 19:01:39, 14-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa behörighet å sköt anläggningen själv är ett bra sätt! Finns de krav på godkänd skötsel från brandförsäkringsbolag? De är ju inte bara sot utan hålla rent osv. i eld/pannrummet som gäller också! Lite att tänka på :vissla: Vi har inte haft samma sotare 2 ggr. sen 2012, ibland 1 pers eller 2 pers sista ggn kom en gammal gubbe å han stod nere på backen å drog stålbandet i skorsten så jag sa att ok då tar jag själv resten + stänger igen efter dej...Frid å fröjd alla glada :mrgreen: man vill ju ha lite koll också :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

bmrobban

#24 » 20:53:03, 14-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här hemma sotar jag en gång om året, men det blir inte mycket sot.. Har ju panna med underförbränning o fläkt+ acktank.
Jag har inte anmält min skorsten, så det går bra att sota själv utan utbildning, har ju funkat i 16 år nu :thumme:
Har dock funderat på att anmäla den, för jag antar att jag inte får en krona om kåken brinner ner?
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se