Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Planering av riksväg ,konstigheter ,VGU

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

dc_lindberg

#16 » 20:32:31, 25-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

...byråkrater är byråkrater...
Det är endast projektansvarig som kan vidtaga korrigerande åtgärder...

Jag fick Trafikverket att sätta upp varning för farthindren på av- och påfarterna till Shell/Stora Väsby (E4 - söder om Arlanda). Det tog fart utav... när jag kom i kontakt med ansvarig, som insåg att målad markering inte kommer att synas på vintern...
Att min buss, T4 f.d handikapptransporter inte gillar farthindren är väl en sak... men att jag skall tvingas sänka till ca 10km/h är klart irriterande, inte bara för mig... gällande rekommenderad hastighet är nu 40km/h, å kör jag det så "flyger" jag...
Trafikverket är VÄL medvetet om att de rekommenderade farthindren klaras i ca 30km/h av de flesta fordon, men att en betydande grupp inte klarar dem i högre än 8km/h!... å ändock byggs de, och utan varning för att vissa fordon inte kommer att kunna passera i rekommenderad hastighet ?!
...synd att man inte har råd att stämma ... ur dem!...

Rekommendation:
- ta reda på projektansvarig och dess chef => då talar du med "huvudet" å då kan du få gehör för dina synpunkter :)
Lyckades jag, så kan du också lyckas!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Göran Ekman (trådstartaren)

#17 » 03:17:04, 26-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som att det kommer att ordna sig när det gäller " våran på fart" .
Det som stör mig är att man ser vägprojekt som en riks angelägenhet när det planeras . Väg 56 i detta fall " Räta linjen" binder samman Gävle med Norrköping avlastar en del av trafik flödet på E4 förbi Uppsala och Stockholm.
Man väljer att glömma bort att det bor de av oss människor som bedriver företagande / väljer att leva sina liv vid sidan av vägen . Dessa " klen sinnade " människor som inte förstår storheten med att bo i en stad ska vi bestraffa med stora försämringar många kilometers omvägar plus 20 minuter på utryckning ambulans/ brandkår.
De som planerar väljer att inte se helheten både det stora och det lilla måste fungera .
Efter mycket tjafsande kommer hela den gamla vägsträckningen att bli kvar . Så att vi slipper cykla åka moped köra traktor på den nya 1+1 vägen.
Igår kväll fick vi första rapporten om någon som lyckats ta sig ut på fel sida vajerräcket , får inte hända för ofta då blir det onödigt spännande att färdas på den nya trafiksäkra vägen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#18 » 21:18:00, 02-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är den nya vägen invigd,i fredags släpptes trafiken på . Har provat vägen . 1+1 med några omkörnings sträckor är i snålaste laget . Blir inte riktigt klok på allt snack om trafiksäkerhet . Saknar en del av vägen där jag kan gå åt sidan när jag ska av åt höger på "våran "avfart det är 100 km/timme på nya vägen bromsar jag in för att ta mig ned på "våran " väg blir jag liksom i vägen för bakomvarande trafik .
Korsningen med sin kurva som jag skrivit om tidigare kan jag acceptera att man har gjort så för att sänka farten . Men då förstår jag inte hur man tänkt med vägen på andra sidan korsningen där är vägen väldigt rak och bred i flera hundra meter. Känns inte som det tänket gagnar trafiksäkerheten.
Det rådet jag kan ge er är att när det ska byggas en ny väg träffas alla berörda som bor efter den nya sträckningen går igenom projektet milimeter för milimeter försök att se hur det kommer att fungera med korsningar avfarter så att det kommer att bli något fungerande . För den kunskapen hur det ska vara utformat för att fungera saknar tyvärr Trafikverket och deras konsulterna som designar vägen.
Känns lite tråkigt att alla lösningar inte blir så bra som de skulle kunna ha varit. När man börjar med ett blankt pappet och en påse pengar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

63an

#19 » 22:02:31, 02-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt är bara förordet! Samma avfarter byggs efter E-4an med enkelfil å då är det påfrestande när 110km som gäller samtidigt som alla djävla idioter ska hänga i bakre kofångaren om folk kunde hålla avstånden vid gällande hastighet då borde de bli lättare att bromsa in å tvärvända höger! Har lagt märke till att trafikflödet verkar pulsera med jämna intervaller här i Norrbotten troligen med tradarna som oftast kör lagstadgat! Igårkväll kommer jag från Skellefteå å vid Kinnbäck är det 90km sedan dubbelfil några km, ser en bil som lagt sej ca 5-600 m bakom i min takt så jag blåser på i 110km skulle svänga av till Jävrebodarna å där är det enkelfil men då får fanskapet bråttom å köra ikapp upp i baken för 110 då är han duktig men 90 då måste han känt sej osäker!? följaktligen så motorbromsar jag bara med blink ute i god tid å åker väldigt försiktigt av från E-4an å då är de nästan som jag parkerar! När ska folk fungera på vägarna är ju den stora frågan så vi slipper bli påkörda bakifrån. Sen att de är galet byggt är ju annan sak som vi får dras med över tid :aaargh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Göran Ekman (trådstartaren)

#20 » 08:06:01, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som sitter på en ide om hur man kan gå vidare för att göra vägkorsningar säkrare . När jag påtalat bristerna i korsningen får jag till svar att " jag anser att korsningen är korrekt utformad ". Samt "om du vill gå vidare med frågan " fick jag en adress till Trafikverket i Eskilstuna känns som att det är bort kastad tid att skicka något till Trafikverket i Eskilstuna . Skulle vara en liten poäng med att den typen av korsningar förbjuds i nya vägprojekt.
När det är halt ute och jag blockerar den norrgående filen när jag ska svänga av. Känns det rätt obehagligt när bilarna använder korsningens vänster svängs fält som om körnings fil ( de vita hel dragna linjerna syns inte i snön.
VAR ska man gå vidare med frågan?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Iznogoud

#21 » 10:56:48, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens vägutformning är gjord av folk som aldrig haft KK eller kört speciellt mycket.
Ett liknande problem har byggts här på en tidigare säker 90Km/h sträcka, idag har vägen smalnats av till förmån för separat gång och cykelbana som få utnyttjar och sänkts till 60km/h ( få håller då hastigheten är ologisk på sträckan ), med resultat att de som avser svänga av vägen inte längre har någon väggren att göra avtömning på, utan måste stanna mitt i vägen, blockera övriga bakomvarande trafik och vänta på lucka i mötande trafik om de ska svänga Vänster.

Förr byggde man bort dessa korsningar för att minska risken på påkörning bakifrån. Nu bygger man återigen in farliga situationer i trafiken :ohnej:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Mattias Petterson

#22 » 11:04:43, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trafikplanerar utbildningen måste vara den utbildning som det sups mest på.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Loke

#23 » 13:20:53, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Timrå har vi två livsfarliga korsningar efter vägen upp mot Ljustorp/Vicksjö, in mot Lögde och in mot Stavreviken. Korsningarna ligger på var sin sida direkt efter en viadukt över järnvägen, viadukten blir ju som ett backkrön och korsningarna ligger alltså längst ned i utförsbacken från viadukten och man ser inga bilar som står och väntar på att kunna svänga vänster förrän man påbörjat utförslöpan. Vägavsnittet är satt till 70 km/h men vägavsnittet påbjuder betydligt högre hastighet.

Där finns det absolut ingenstans att ta vägen om man kommer uppifrån viadukten om ett fordon ska svänga vänster, finns ingen vägren. Ett under att det inte hänt en riktigt allvarlig olycka där, rent livsfarligt vid halka, är väl bara en tidsfråga. Detta har påtalats för berörda, till och med varit i tidningen men det verkar som frågan lämnas helt utan respons, skrämmande.


På motorvägen vid Birsta byggde dom busshållsplatser på var sida, det var bara det att dom satt upp ett vägräcke som helt plötsligt började ute vid den heldragna linjen vid höger vägren som bussen alltså skulle köra innanför. Bäddat för stora olyckor om någon varit lite ouppmärksam och halkat in lite mot höger, det var det värsta jag sett alltså, vid vägarbeten och andra aktiviteter ska det vara TMA bilar och varningsljus och grejer men där satte dom upp vägräcket nästan ute i vägbanan, och detta på 110 väg. Till råga på allt så började vägräcket strax efter en avfart så om någon ångrat sin sväng så hade denne väldigt lätt kunnat kört in i början på räcket.
Detta byggde dom i alla fall bort ganska omgående, planerarna måste ha haft väldigt mycket otur när dom tänkte.

Det jag funderade på när jag såg detta vansinne var att man tyckte det var konstigt att inte detta livsfarliga tilltaget inte uppmärksammades i ett tidigare skede och stoppades, åtminstone vid själva byggandet tycker man att idiotin skulle ha uppmärksammats och uteslutits.
I och för sig, det kanske det gjorde men misstag kanske kan vara svåra att erkänna för vissa.

Misstag i trafikplanering ser vi som kör lastbil och buss hela tiden, för trångt mellan refuger, skyltar som tar i backspeglar, och inte minst de här trädalléerna som dom envisas ha längst ute vid körbanorna....


Loke
Senast redigerad av Loke 13:46:28, 13-11-2016, redigerad totalt 1 gång.
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

63an

#24 » 13:30:25, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde vara straffbart att inte bygga riktiga avfarter så man slipper påverka trafiken vid högersväng men klantar finns överallt bakom ratten också såg att bil som bromsar in för lös hund blev påkörd av bakomvarande bil synd på hunden som dog men Gud straffade den påkörande som inte höll avståndet efter fart å skickade personen till sjukhuset :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Göran Ekman (trådstartaren)

#25 » 10:30:15, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har nu använt nya väg 56 Heby - Tärnsjö i några månader . Kan konstatera att det var en poäng att vi lyckades tjata till oss att få behålla den gamla väg sträckningen i sin helhet ,har använts för att ta hand om trafikflödet när det är stopp på nya vägen ,hitentills ungefär en gång i månaden .
Ju mer gånger jag använder "våran" korsning ju mindre förstår jag utformningen.
Det är även en busshållsplats vid korsningen. Inte ens den har ut formats på ett rimligt sätt. Den som ska komma till hållplatsen ska gå i kanten på körbanan för att komma till hållplatsen .
Kan bara känna att . Det börjar med ett blankt papper och en påse pengar. Och " Det vart int mer "
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#26 » 11:37:25, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilden du valde i Dagens Väder tråden var ur en vinkel som blir underhållande, bilden du lagt upp i den här tråden, på samma avåkning, gör en som trafikant rosenrasande på väghållaren!
"Dödsfälla" - är enda korrekta benämningen av dylika utformningar!

Påfarten från Barkarby Handelsplats på E18 väster ut är en av motorvägsnätets kortaste påfarter, uppförsbacke, ingen accelerationsfil innan påfarten, och så har de skylta från 80km/h till 100km/h precis innan trafikplatsen ?! I uppförsbacke?!... Gissa om det är tillbud vid den trafikplatsen! (...undrar hur många krockar som sker där... media är sparsam med att rapportera trafikolyckor sedan Vägverket blev Trafikvärk(sic!)...

Påfarten Kallhäll väster ut, är en hårnålskurva i "brant" uppförsbacke. 30km/h är lagom i kruvan... å när man rätar ut bilen är man ute i accelerationsfilen... å hur smart var den konstruktionen?...
Avfart Kallhäll, öster ut... omöjligt att se trafiken som kört av i västgående riktning som kommer in från vänster, gömd i tunneln under motorvägen, samtidigt som ens eget fordon står i 45-60' vinkel från tunneln (i går inte att se med backspeln, utanför synfält, dörrstolpen skymmer om man kan vrida sig ens så mycket åt vänster, ingen spegel (konvex "se runt hörnet hjälp")... Hur F tänkte de på Vägverket, eller var det TrafikvÄrket som blev ansvarig för den trafikplatsen...

Att inte miljömupperiet lägger näsan i blöt gällande utformning av av och påfarter... i Tyskland åker man NED på motorvägen och UPP från den; dvs använder gravitationen som hjälp för acceleration och retardation... i Sverige gör man tvärt om... man ÖKA utsläppen genom att -tvinga- trafiken att spendera -mer- bränsle för att ta sig upp i fart på väg man kör ut på...
Miljömupparna har väl aktier eller andra starka ekonomiska intressen i petroleumindustrin liksom inom stål-"osthyvle"-industrin (vajer räcken; "anti undvika kollision" "anti undanmanövers" installationer...)...

För att inte tala om de väl genomtänkta anslutningarna för tung trafik... inkl busstrafiken... där stillestånd inför att köra ut på större väg resulterar i att man blir "parkerad" därför det är för brant och halt så buss/lastbil helt enkelt inte kommer loss efter ha tvingats stanna...

Borde finnas en överprövande instans dit vi som trafikanter, nyttjare, av det statliga vägnätet kan vända oss när statens representant missköter sitt uppdrag (=gör mindre väl genomtänkta vägdragningar...) !
Jo, jag har testat, men ingen av myndigheterna ovan vill göra sitt jobb... o Trafikverket, som -är- tillsynsmyndighet över kommunernas sätt att sköta sitt vägansvar vägrar handlägga tillsynsärenden (har tvingat fram ett svar. Det lyder, ordagrant: "vi saknar rutiner för det där". Hm!... JK vägrade handlägga ärendet!... snacka om lagtrots, rättsröta, korruption blir det väl också, svåger politik, osv mm).

Det -borde- gå att sakligt kunna resonera om problemen och att korrigera skrivbordsprodukter som visar sig olämpliga i verkligheten...
(ja... jag är utopiker :-) )
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman (trådstartaren)

#27 » 11:56:19, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc det du skriver om ansvars frågan ligger i samma linje som det svar jag fått av projektledaren på Rv56.
"Jag anser att korsningen är korrekt utformad " .
Om svågerpolitik och liknande på vägbyggen ,en annan fastighet som som är berörd av detta vägprojekt använde en jurist som som var så duktig att Trafikverket köpte henne ( anställde henne ) efter som att mutor inte är tillåtet i Sverige men lönesättningen är fri , misstänker att det är god affär för Trafikverket att ha den kvinnan på sin sida.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Martin.Eriksson

#28 » 12:15:38, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkte 56an förra veckan å förstår inte varför nya delen inte är 2+1 hela vägen eller varför inte 4fälts väg. Men är väl pengarna som styr.. men då kunde dom väl sparat ett år till så dom fått råd å bygga som folk..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Göran Ekman (trådstartaren)

#29 » 14:50:04, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas att du uppskattade 2+1 delen i höjd med Runhällen där skär vägen igenom våra marker åkrar åt öster skog i väster. Undrar hur mycket dyrare vägen blivit som 2+1 hela vägen . Vart ungefär 3ha vi fick släppa till
Som det är tänkt är det en väg mellan Gävle och Norrköping förbi diverse orter i norra Mälardalen kallas ibland för Räta linjen.
Tycker att uttrycket " Vart det int mer ' stämmer rätt bra den här gången också uttrycket myntades förra gången vägen byggdes om någon gång på -60talet den kallades då länsväg 254.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se