Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Eternittak

57 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

wol

#46 » 22:29:55, 17-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tycker jag att denna tråden har spårat ur.
Från början så skulle det handla om eternittak och då kopplar man givetvis ihop det med asbest.
Då är det relevant att ge lite förslag på hur man kan snygga till det samt att ge förslag på ersättningsmatrial om det behöver att bytas ut.
Om astbest skulle vara så extremt farligt som påstås i ett i ett antal inlägg då skulle nog även regnvattnet från hängrännorna lämnas in som miljöfarligt avfall.
En tvättning av taket innebär nog inte några extrema miljö och hälsorisker.

Det finns för och nackdelar och varierande livslängd på alla material som kan vara aktuellt på ett tak.
Vårat tak är byggt efter gällande byggnormer och det är plåten som har nått sitt bäst före datum.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.



Turbodiesel

#47 » 23:21:18, 17-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Forumfenomenet i ett nötskal.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Skru'are

#48 » 00:01:18, 18-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

wol skrev:[size=150]
Om astbest skulle vara så extremt farligt som påstås i ett i ett antal inlägg då skulle nog även regnvattnet från hängrännorna lämnas in som miljöfarligt avfall.
En tvättning av taket innebär nog inte några extrema miljö och hälsorisker.

Det finns för och nackdelar och varierande livslängd på alla material som kan vara aktuellt på ett tak.
Vårat tak är byggt efter gällande byggnormer och det är plåten som har nått sitt bäst före datum.


I Göteborg har man varit inne på att kräva att tvättvatten från tak i allmänhet skall behandlas som miljöfarligt avfall.
För tvätt av asbestcementplattor är det ett nationellt krav på rening och deponi.

Ditt tak, enligt din beskrivning, är inte utfört enligt tillverkarens användningsändamål samt material- och montageanvisningar om denne är svensk eller funnits en tid på svenska marknaden. Byggnormer reglerar inte detaljutförande.
Plåtmaterialet som sådant är inte förbrukat ("nått sitt bästföredatum")på den tidsrymd du angett.

Du saknar uppenbart sakkunskap. Om det bara är så att du tvunget skall ha sista ordet kan du besvara med "Sista ordet" i stället för att svamla.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#49 » 01:13:06, 18-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är tråden:
dimber skrev:Går det att vända på eternitskivor på tak? De är ju finare på undersidan.


Tyvärr har tråden spårat ur totalt. Normalt i ämnen som väcker känslor...

Vilka är svaren?
De som givits givetvis!

Allt går!

Det många av oss svarat på är om det är tillrådligt att göra det...
För oss "äldre" så är Eternit = Asbestbetong
Asbest har jag lagt in ett inlägg om vad det är och varför det anses så farligt, och har påpekat vad det är som gör asbests så farligt. Dessa påpekande delas av många, på olika sätt och i viss mån polariserat till dess två ytterligheter.

Varför har så många av oss kommenterat detta med säkerhetsproblemet gällande Eternit i det begrepp de allra flesta av oss ändock har?
JO - VI BRYR oss om TS/DIN hälsa!

Vad som tekniskt sätt låter sig göras är inte alltid praktiskt vettigt... INGEN har påpekat att om man vänder på Eternitplattorna så kanske det uppstår oväntade problem... o dessa kan leda till:
a) går inte att använda
b) de måste modifieras => vips så är vi där igen med varning om asbest eftersom Eternit = asbest för de flesta av oss...

Har sett på andra forum och massmedia att det föreligger besvär på en del områden i landet för dem som har asbest/Eternit tak... det som Skruare påpekar så kraftfullt. (gräset är inte grönare i den bortersta ängen, men det kan vara annorlunda... "vart land/0rt har sin plåga av lagar och regler o andra dumheter").

INGEN har frågat TS OM det är asbetsskivor som han har på sitt tak, men... monteras det överhuvudtaget den moderna Eterniten utan asbests på svenska tak? Jag har inte hört talas om det, men så är jag heller inte i branschen o har heller inget intresse av "lapptäcketak" själv. Jag utgår ifrån att taket TS frågar om är från 50 eller 60 talet å då är det asbetsskivor, och därmed meriterar de reaktioner som många av oss visat.

Vill man ge ett annat råd, det sunda, så är det - byt takbeläggning!
Det mest ekonomiska råden har getts - är eternitplattorna hela; rör dem inte!

O... sluta nu med personliga... de är så onödiga och tillför inget kreativt. Vi har alla olika åsikter - det är en del av kryddan i livet; värna och uppskatta varandras olika sätt att vara och tänka. Jag har bott i "likformigheten" - dvs Sovjet, å det är inget att sträva efter; det är så urbota "monotont" och "färglöst" samt folk är som i George Orwells 1984 livrädda att säga något som kan misshaga annan (staten) och att hela tiden måsta anpassa sig till vad man tror är minst förargligt leder enbart till stagnation av hela samhället, inte bara en själv...

Så,
:back_to:
dimber skrev:Går det att vända på eternitskivor på tak? De är ju finare på undersidan.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman

#50 » 10:37:55, 18-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har följt tråden med stort intresse, beroende på att vi har många hundra kvadrat meter tak med fibercement skivor som ganska troligt innehåller asbets monterade 1947-48 . Ser bra ut ,funkar bra när det gäller kondens men dessa har på något ställe börjat spricka . Vilket får mig att tänka,det måste åtgärdas på något vis .
Jag har då dragit följande slutsatser.

Rör man inte asbets skivorna är dessa ofarliga .

Alltså går alternativet bort att vända på skivorna, för då blir man tvungen att hantera asbesten .
Det finns beslag för att fästa reglar på asbets skivorna för att lägga ett nytt tak ovan på . Men jag har inte sett något beslut från någon myndighet om att det är tillåtet . Det som framkommit i tråden är att gör man fel finns det sanktions avgifter.

Nu vädjar jag till oss som skriver i denna tråden, att SNÄLLA skruva ned tonläget. Ämnet är för viktigt för att det ska vara någon form av personlig vendetta.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Stefan1972

#51 » 10:52:54, 18-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad är det för tonläge som är fel? Det enda jag kan utläsa är en diskussion som förvisso spårat ur till en diskussion om asbest men ingen är väl oense och ingen säger fula saker? Det är väl bara ta det för vad det är. De som inte vill läsa enbart om asbest kan ju bara skrolla vidare och snappa upp den informationen de anser sig behöva.
Att det spårar ur är liksom forum standard och det får man räkna med på allmänna forum. Vill man enbart ha konkreta svar på sin fråga så får man nog (tyvärr) skriva det i frågan.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#52 » 11:17:39, 18-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till Göran E, har du enstaka spruckna plattor så går det utmärkt att byta ut dessa till nya med samma profil som inte innehåller asbest. Är det det många spruckna plattor nära varandra så rör sig taket i husets längdriktning och behöver troligen lite förstärkning/vindförsträvning.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Hansborg

#53 » 12:54:47, 18-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På våra takskivor från 1968 var övre delen sprucken, alltså högsta pukten på vågen... dom gick nog inte att vända...
de byttes ut till falsad plåttak för > 8 år sedan...
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Göran Ekman

#54 » 18:38:59, 18-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:vad är det för tonläge som är fel? Det enda jag kan utläsa är en diskussion som förvisso spårat ur till en diskussion om asbest men ingen är väl oense och ingen säger fula saker? Det är väl bara ta det för vad det är. De som inte vill läsa enbart om asbest kan ju bara skrolla vidare och snappa upp den informationen de anser sig behöva.
Att det spårar ur är liksom forum standard och det får man räkna med på allmänna forum. Vill man enbart ha konkreta svar på sin fråga så får man nog (tyvärr) skriva det i frågan.

De inlägg som Skru'are och wol har lagt in i tråden där känner jag att tonläget har blivit onödigt skarpt, det är min åsikt och jag kanske är onödigt känslig.
Trådar har alltid en viss förmåga att få ett eget liv. Skillnaden på urspårat off topic och spännande vändning är hår fin.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Holger

#55 » 19:14:35, 18-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi alla hjälps åt att hålla humöret uppe och inte tar alltför hårt på urspårningar så blir det bra.
Samma sak om man har skrivit en urspårning, man får inte ta för hårt på en back-to-topic-smiley eller en hänvisning om att det inte hör till trådens ursprungstema!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Michael Meier

#56 » 10:37:13, 19-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med Skru'are's inlägg är nogrannheten, att han sedan inte lindar in texten i bomull kan man ha delade meningar om.

Nackdelen med fibercement på taket är frostsprängning, ju mindre fukt i cementen när den övergår i kallgrader desto bättre fördelen är ju kondensskyddet och priset är fortfarande acceptabelt med strax över 100:- / kvm

Den lokala Kommunens miljö & hälsa avgör alla tvistefrågor angående utrustning och omhändertagande samt praxis i tillvägagångssätt.
Att tvättvattnet ska tillvaratas trodde jag var en självklarhet idag år tvåtusensexton, eftersom vatten och fukt är den bästa spridningshämmaren vid sanering av fibercementskivor med asbestfibrer i, dvs det blir hög koncentration av asbestfibrer bundna i tvättvattnet... inklusive dammsugaren :) den måste ha lämpligt filter annars är den en perfekt asbestfiberspridare (påsen räcker inte).

Skyddskläderna som personen har på sei vid arbetet med sanering är till för att inte sprida fibrerna till "oskuldiga medmänniskor" , dusch är självklarhet samt att man skiljer på /renkläder och skitiga kläder, just spridningen till andra är mycket allvarligt i rättslig bemärkelse, just för att hålla ner på belastningen på oss alla, helst när man har kunskap om problematiken.

Är det första eller sista droppen som får bägaren att rinna över i frågan om Kol ? ingen vill drabbas av andnöd konstant, inte ens försäkringsbolaget.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ls76

#57 » 21:05:23, 19-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte se något fel i inlägg där det talas om hur skadlig asbets är för vår hälsa, kan nog inte varnas för mycket och någon anledning till dom höga krav som är för hantering av materialet måste ju finnas. Har själv 2 bekanta som arbetat med det och som dött av konstaterad asbetslunga.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Sparrow och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se