Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Problem gemensam väg (F`låt för mycket text)

50 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

mf33 (trådstartaren)

#1 » 21:48:10, 30-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gäller för Anläggningsförrättning / gemensam väg???

Har massor med frågor angående ”vår” framfartsväg eller utfartsväg som det heter som är ca 500meter
Vägen som går till vår fastighet går genom en annan fastighets skog. Jag trodde tidigare att vi hade någon typ av servitut på vägen med ngn typ av delad vårdnad för den, men nu vet jag genom handlingar jag har fixat fram, att det har upprättats en ANLÄGGNINGSFÖRRÄTTNING för många år sedan mellan fastigheterna gällande vägen.


Vår fastighet ska stå för 80% av vägunderhåll, andra fastigheten (som också äger skogen runt vägen) ska stå för 20%. Vinterväghållning 100% till mig.
Jag har skött vägen genom skrapning och uppgrusning flertalet gånger under åren så vägen var i bra skick (har haft lite problem med mkt barr på vägen som gjort den lite konstig vid regn, det har jag vent. tidigare här på Maskinisten även frågor om underhållet men nu har jag mer fakta).
Jag har aldrig krävt ngn ersättning för mitt underhåll tills nu.


För några år sedan gjordes en stor avverkning i skogen av skogsägaren och då kördes det med alla möjliga och omöjliga fordon på vägen och bredvid vägen med resultat att massor med lera och jord hamnade på vägen och vägen trycktes ut i kanterna.
Skogsägarn kör även kontinuerligt i skogen eftersom det blåser ner ganska mycket träd av kvarvarande skog sedan storavverkningen.
Det är många surhålor i skogen och det körs mest på vintern (utan tjäle ibland) och på våren när tjällossningen är, så det dras upp mycket lera på vägen som även tappat bärighet på flera ställen där vägkanterna är sönderkörda ihop med leran utanför vägen.
Vägen blir bara sämre och sämre och det är enda sättet att komma till och från oss.

Har nyss varit och pratat med den som äger skogen/andra fastighetsägaren angående vägen. Jag har ju kört på minst 70-80 ton grus på vägen under tidigare år utan att begära ersättning och han gick med på att snarast lägga på 15-16 ton grus motsvarande hans 20%.
Jag försökte föra på tal att vägen är allmänt kass numera men han som alltid kör där med en stor 4-hjulsdriven traktor och gummistövlar upp till hakan tycker att vägen är inget att klaga på, men visst kunde han grusa upp den med att beställa kassetlastbilar med grus men då skulle jag få bet 80% av va det kostade!.
Vägen var så dålig nyss att slamsugaren vägra köra på vägen i år för att trodde han skulle fastna i den. Skulle återkomma till sommarn.

Vänner, kompisar, föräldrar, hovslagare osv vill inte köra på vägen som skitar ner och de riskerar att fastna om man väljer fel spår. (Torr är den mkt bättre)

Har många frågor så jag numrerar dem så kanske jag kan få lite klarhet i hur jag ska göra.

1.Kan någon av oss kosta på vägen större summor och sedan bara komma och begära betalt av den andre
2.Om den fastighetsägaren som ska stå för 20%, de facto har, och kör upp massa skit och lera på vägen, borde inte han återställa vägen?
3.Hur lägger man fram att jag vill ha vägen i samma skick som den en gång var utan att göra sig alltför ovän. HAN är ju nöjd med vägen oavsett hur den ser ut.
4.Jag bekostar upprustning av vägen och den andra ”förstör” känns tröstlöst. moment 22
5.I en punkt på anläggningsbeslutet som finns upprättad står det under en punkt:
”Delägarna äger rätt att under den tid då tjällossning pågår, avstänga vägen för trafik med fordon vars axeltryck överstiger två ton. Dock ej fordon för mjölktransporter och för andra transporter som ej utan större olägenhet för delägande fastighet kan uppskjutas”. Har stor lust att stänga vägen ibland men….

mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil



Janson1

#2 » 22:36:28, 30-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ansöka om en ny förrättning? Jag vet inte om det räcker med att 50% vill...
Rent juridiskt sett måste din fastighet (du) stå för 80% av kostnaden tills det bryts av ett nytt beslut via en ny förrättning.
Sen får du ju stänga av vägen för trafik i princip hela vintern, förutom för personbilar under 2 ton.
Börja med att ta reda på vad som gäller ang förrättningar, kostnader, hur många som måste vilja.
Utifrån dessa svar så blir det nog lättare att gå vidare.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael Meier

#3 » 22:44:15, 30-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hugaligen, känns som om ni skulle behöva gå igenom samarbetet tillsammans med en äktenskapsförordnare, med besiktning av fristående person som grund, och en förklaring i hur man samordnar skötsel, undrar vem man kan be om hjälp, LRF Konsult ??

80/20 lär ju gälla naturligt underhåll, inte när en fastighetsägare degraderar vägen under sämre former.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

fredrik77h

#4 » 23:07:36, 30-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.optimusadvokat.se/kontakt

Dessa två herrar är bäst i landet på din fråga. De är såklart inte gratis som här på forumet, men du kan också få hjälp med något ingen här kan hjälpa dig med, nämligen att advokatbyrån skickar ett brev till din granne. Känns som att han kan behöva det...
fredrik77h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:41, 02-01-2012
Ort: Västra Götaland
Maskin: Volvo EC140B
Valmet 505

EE

#5 » 23:45:43, 30-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt läge. Han har papper på att han skall stå för 20% av vägunderhållet och det blir 15-16 ton grus baserat på den insats du gjort för vägen. 15 ton grus på 500 meter väg, kanske dåligt dränerad och byggd på lera är _ingenting_ och närapå meningslöst tycker jag utan att veta några detaljer.

Troligen är hans situation att han sålt en stämpling skog till ett skogsbolag som i sin tur anlitar en entreprenör som kör sönder er gemensamma väg tack vare att de är ute på otjälad mark, och vems fel är det då? Sånt här är inte lätt att reda ut och jag vet inte var i landet du befinner dig. Här i Norrland kan ett sätt vara att sälja skogen med förbehåll att avverkning och utkörning måste ske på frusen mark i de fall man vet att vägen är svag. På något sätt måste han få bedriva sin näring (skogsbruk) och vad jag förstår har du inte aktivt gjort något för att stänga vägen när tjällossningen pågått.

Vissa skogsbolag kan vara behjälpliga och fixa en sönderkörd väg men det varierar från fall till fall och de har vad jag vet ingen juridisk skyldighet utan den ligger vad jag förstått på den som sålde skogen.

Om det behöver gå så långt som till tinget så tror jag nog att den andre markägaren kommer långt genom att säga att vägen aldrig varit speciellt bra och att han uppfyllt sin 20%-iga del av underhållet. Om du kan visa att vägen tidigare var bra även i samband med tjällossning på våren så blir det annorlunda. Vill du bråka så vinner den som har bäst advokat, sånt där är snårigt.
Sedan håller jag med om att man absolut inte skall köra tunga lass i samband med tjällossning, det ställer bara till med bekymmer!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#6 » 07:08:59, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag förstår så finns möjlighet i dialog fortfarande, men förståelse om att du vill ha en fin väg brister..

I din bekanskapskrets kanske det finns en person som vill ställa frågor utan att för den skull ställa till förtret, alternativt kan du köpa vägen, då är du 100% nyttjare, men till vilken prislapp
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Erland Karlsson

#7 » 07:29:46, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det måste ju rimligen vara skillnad på Underhåll och reparationer av rena körskador? Och om en rotpost är såld så kanske det aktuella skogsbolaget kan hållas ansvariga? Beror kanske på hur avtalet vid skogsförsäljningen ser ut?
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

Göran Ekman

#8 » 08:08:13, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stod det inte rätt mycket om det här problemet i en tidigare tråd . Kanske en länk till den tråden? Tål vägen överhuvudtaget tung trafik om det inte är fruset eller torrt?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Michael Meier

#9 » 08:58:38, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#10 » 09:10:53, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mojje, har du några nya bilder?

Utan höger A-stolpe mitt i synfältet...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

mf33 (trådstartaren)

#11 » 11:25:42, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jodå haft lite frågor i annan tråd om vägen, då visste jag inte att det fanns en anläggningsförrättning om vägen, trodde jag bara hade ngn typ av servitut för att få köra på vägen. Visste inte heller att det skulle köras med stor traktor på vägen och helst med ena hjulparet utanför vägen så vägen skulle gå från dålig till kass. Trodde det skulle bli bättre efter storavverkningen. Förut fanns det åtminstone bärighet i vägen, även vid mkt regn och tjällossning. Just nu har det varit torka så den bär ok nu.

Ska försöka fixa lite friska bilder också
mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Göran Ekman

#12 » 16:57:30, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart det någon form av åtgärd på vägen efter skogsavverkningen?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

mf33 (trådstartaren)

#13 » 18:47:33, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag spred ca 14ton (0-30 bergskross tror jag det var) på de geggiaste ställena. Om det inte regnade och var torrt såg vägen ok ut efter ett tag.
Men när det regnar blöts leran/jorden upp så allt som körs på vägen ser sen för jävligt ut, aldrig ngn ide´ att försöka ha ett rent fordon längre.

Det har varit lite minus i vinter och i samband med denna tjällossningen blev vägen för jävlig, kombon traktorvirkeskörnig och tjällossning verkade få vägen att tappa bärigheten helt på flera ställen, hade man inte rejäl fart genom där med liten personbil fastnade man. Detta har inte skett tidigare.
Bekymren med att det blev geggigt tidigare av att barr som blev sönderkörda på väggen känns som en bagatell numera.

Nu har dock vägen torkat upp rätt bra och då beter den sig ok. Blir det regn blir den elak, förr vart bilen lite grusig om man hade tempo på vägen, numera ser det ut man haft "muddrace" oavsett körsätt.

mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

bert

#14 » 19:21:39, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det vettiga vägdiken?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

gute84

#15 » 19:35:08, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur är vägen uppbyggd
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 240mf och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se