Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Blanda betong.... Dum fråga?

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

ac tc

#16 » 01:13:29, 23-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom ihåg att inte blanda i så mycket vatten i betongen, då ryker hållfastheten all värdens väg.
Jag brukar använde 3 delar gjutgrus typ 0-8, 2 delar kross 16-32, 1 del cement samt nåt medel jag fått av den lokale betongpumparen som används i självutjämnande betong "vibb fri".
jag blandar betongen med absolut minimum av vatten typ nästan jord torr och häller sedan i en halv deciliter av medlet, låter blandaren gå i några minuter så har jeg en mjuk och hanteringsbar betong ( blandaren rymmer typ 140 liter )
Ska ytan bli riktigt fin så är 16-32 för grovt, hoppa isf över den.
- snåla inte på tiden i blandaren.
- gruset/ ballasten ska var helt humusfri.
- använd inte havsvatten, borde vara en självklarhet men det gjorde dom som byggde ölandsbron- renoveringen blev dyrare än bron...
- 2.5- 3 m3 betong skulle jag köpa från bil, väl mycket att blanda själv om man inte har en stor blandare och många polare.
Den först blandade betongen börjar brinna innan den sista har hamnat i formen och det blir krångligt att få det snyggt.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



ac tc

#17 » 01:20:37, 23-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett annat litet tips är att köpa armeringsmatta som bockats till kantbalks armering i kanten, lokala betong elements fabriken brukar kunna fixa sånna. Annars har jag fått dom gjorda hos lokala plåtverkstan i deras bock. sparar massor med tid och besvär.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#18 » 01:24:40, 23-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle du nu köpa färdig betong så ta för guds skull självavjämnande betong, kostar nån krona mer och formen måste vara tät och stabil.
Men det är bara att sloda ut den, det går fort och vibben behövs inte- mkt lättsam tycker jag
- den får inte vibbas, risken finns att den separerar.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

BGullb

#19 » 07:42:11, 23-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle gjuta igen några gödselrännor i vår ladugård för några år sedan.
Räknade på att köpa in grus och cement för att blanda själv. Jag hade några ton tvättad makadam som ballast liggande sedan ett tidigare projekt.
Jämförde mot att köpa en storsäck med torrblandad betong.
Det var så mycket billigare att köpa en storsäck att jag kunde "slänga" en 1/4 av storsäckens innehåll gentemot att blanda från grunden.
Bara att tillsätta vatten och ballast.
Blandade direkt vid sidan av rännan och bara tippade i.
Snabbt och enkelt.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se