Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Spolkant till maskinhall

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

m800sweden (trådstartaren)

#1 » 10:40:20, 17-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om någon månad börjar resandet av stommen till maskinhallen *längtar* :) Har dock funderingar på hur jag ska göra spolkant som invändiga plåtfasaden ligger över.. Bifogar en bild och undrar om ni har några tips?? Tänker mig att det ska få plats under liggande 45x45 regeln, Kan man lägga nån skiva med en tätningslist som "sylltätning", sedan gjuta upp några cm tjock stående kant, om ni förstår hur jag menar? Eller Finns det några dm höga stenplattor eller dylikt som jag skulle kunna mura upp mot skivan isf? Hur får jag tätt bakom så det inte suger fukt mot reglarna?

Fråga 2, syllisolering, visst finns det någon tätningslist man brukar stoppa under syllen, eller ska jag stoppa såna plåtsyllar, och sedan träsyllen i denna? Det skulle ju skydda lite mot fukt också mellan spolkanten och stående reglarna?? Ideér tack :)
Bild
m800sweden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:20:17, 18-09-2013
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 580DT-82



Ivar Risslén

#2 » 12:00:10, 17-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du redan byggt färdigt väggarna ?
Skulle ha gjutit eller murat en kant under väggstolparna där spolhallen ska vara, helst runt hela maskinhallen. Fukt har en besvärlig förmåga att krypa.

Har du redan rest väggarna så går det att lägga en 45X195 på högkant med sylltätning under som du klär med plåt. På plåten viker du ut en liten läpp som ligger mot golvet. Under läppen lägger du tätningsmassa mot golvet. Plankan får inte ligga dikt an mot betonggolvet för då suger den åt sig fukt. Det här är inte lika fuktsäkert som det första förslaget.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

m800sweden (trådstartaren)

#3 » 21:11:06, 18-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väggarna är inte byggda ännu. Tänker mig spolkant runt om hela maskinhallen så det går att spola av väggar vid behov. Jag har sett att vissa stoppar leca-block som man sedan ställer väggen på, det jag undrar med detta är om det inte blir en köldbrygga där då?
m800sweden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:20:17, 18-09-2013
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 580DT-82

m800sweden (trådstartaren)

#4 » 21:28:10, 18-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske ett sånt här syllskydd: http://www.byggnyheter.se/2008/06/sylls ... fuktskador och sedan tryckimpregnerad syll, någon slags fuktstoppande tätningsmassa mot syllskyddet och betongplatta och någon form av skiva/bockad plåt mot detta? Skulle detta kunna funka?
m800sweden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:20:17, 18-09-2013
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 580DT-82

Ivar Risslén

#5 » 23:16:40, 18-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog kan det funka men det verkar vara avsett för ett vanligt garage där man inte direkt spolar vatten.
Jag vet inte om det finns att få tag i leca-block med ett lager frigolit (eller vad det kallas) i mitten här i sverige, i norge har det funnits länge.
Jag har hellre en liten köldbrygga i väggen än röta. Besök någon som har en spolhall och fråga hur det är gjort och om de har gjuten eller murad sockel om det känns kallt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

robin.gustavsson

#6 » 00:00:45, 19-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har en sockel med lecasten i garaget, en sten högt. Kan då inte påstå att jag har märkt av nå köldproblem med det.putsat lecan både in och utvändigt så isolerar den bra. ska du sulla mycket med vatten i hallen så mura två stenar högt och dra ner plåten på insidan en bit på lecan. tätningsband för nockplåtar borde gå bra att lägga mellan plåten på väggen och lecan för att få det helt stänktätt. på garaget jag byggde så la jag helt vanlig syllpapp, på kåken blev det en skumgummi liknande remsa sylltätning från byggmax då kantlinan inte var helt superslät.
Bättre att få träet så långt bort från fukten som möjligt istället för att försöka få det tätt, det lär du aldrig lyckas med i längden. någonstans blir det en skarv det läker igenom på.

1 person gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

m800sweden (trådstartaren)

#7 » 21:35:17, 20-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lutar åt leca-varianten. Ska jag ha nån tätning mellan betongplatta och leca, eller blir det vanligt murbruk för att "gjuta" fast dem i plattan? Tätning mellan leca och syll? Tyckte jag läste nånstans att det skulle brinna i typ 28 dagar innan man belastar lecan? Hur får jag fast syllen ordentligt i lecan/plattan sen?
m800sweden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:20:17, 18-09-2013
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 580DT-82

robin.gustavsson

#8 » 11:07:21, 21-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

lecan murar du bara fast i plattan, mellan lecan och syllen tar du valfri sylltätning. syllpapp duger bra om du murar rakt och fint.
hur länge det ska brinna kan jag inte svara på, jag mura sockeln sen byggde jag väggarna liggandes på plattan innan jag reste upp dom så väntade kanske 1-2 veckor.
Jag använde sådan här skruvar https://www.verktygsproffsen.se/produkt ... v-8X130-CS
essve leca skruv. förborra i träsyllen först bara och sen provdra några med en lös bräda, väldigt viktigt att man inte drar för hårt då släpper dom. jag satt skruvar med 1 meters mellanrum.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Skru'are

#9 » 12:10:44, 21-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köldbrygga. Hur är betongplattan isolerad i ytterkant? Det finns olika sorters Leca-block.

Hur ser marken ut runt om? Du skall ha minst 300 mm sockelvisning och marken skall luta från fasaderna.
Mura två block högt. Stegarmering i fogen.
Då är du uppe 400 mm och med 100 överlapp är du på minimimåttet 300 mm.

Det talar för att mura tre block högt (eller mer) är bättre. Då klarar väggarna sig bättre både ute och inne med en halvmeter sockelvisning.
Putsa sockeln på enkelt sätt med cementbruk. Invändigt gör du en hålkäl/smetlist mot golvet (Primer på rengjord platta). Det underlättar att hålla rent.
Lecablock är bra att arbeta med och en bra putsbärare. Att få det rakt är enkelt om man gör rätt och du har en betongplatta att börja på.
Var noga med första skiftet - sedan är det bara att trava på det.
Kolla deras beskrivning på hemsidan.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se