Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Växthusfunderingar.. Och marken under.

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Roine.e (trådstartaren)

#1 » 21:05:00, 23-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kvinnliga delen av hushållet önskar sig ett växthus. Jag har tittat på de små femkvadratarna från t.ex jula. Men en funderan, jag måste ju göra en rejäl grund, okänslig för tjälen annars spricker ju varenda ruta i huset om skulle röra sig. Jag har en gräsmatta som bara består av typ två decimeter matjord och sedan hård tät lera. Således ej så väl dränerande. Funkar det att lägga markduk på gräsmattan och fylla uppåt istället, med, inte vet jag 16/32, eller annat grövre väl dränerande material. Och isåfall hur tjockt ska det vara, får väl slänta av runt å sätta buskar eller blommor isf..
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)



magirus

#2 » 21:30:56, 23-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var i samma situation, dock har vi skifferberg med mera under det som kallas grässvål.
Jag hyvlade av gräset mm ner ca 10 CM, satte sedan nån slags betongstensblock och inuti "stenringen" hyvade jag i ett gammal lastbilskapell som går över stenarna.
Klämde kapellet mellan sten och syll.
Hade STORA fönster som sattes upp med en 2"x4" emellan som stolpe. Ovanpå lades en ram av 2"x4".
Takstolarna gjordes av samma dimension och glesrote med takbeklädnaden av sånt vågigt "korrugerat" armerad plastmaterial.
I "baljan" som blev lade vi stenmjöl, vattnade och trampade ihop.
Odlingen sker i såna svarta dunkar som man köper olja mm i.
I fjol blev det marmorskivor från en rivningskåk med betongsöl emellan.
Har klarat vintern mycket bra.
Skälet till det "täta" golvet är att vattenådern till brunnet visade sig gå direkt under växthuset.

Nu har huset stått i ca 10 år, på en utsatt plats för storm, regn o snö mm men har inte rört sig ett skvatt, inget har spruckit eller gått sönder.

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Roine.e (trådstartaren)

#3 » 22:44:02, 23-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok! Det jag är rädd för om jag gräver ut en "balja" och fyller med lämplig fraktion är att det kanske kommer samlas vatten i baljan som inte dräneras bort, både vatten från bevattning i växthuset samt från regn.. Sen när minusgraderna kommer tänker jag att det kommer att skjuta en hel del.. Tänker mig att knäcka en ram i galvplåt 2 mm ca decimetern hög som växthuset skall vila på. Men även om den ramen blir stabil så vill jag att marken under ska ligga still oxå. Svårt sånt här.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

magirus

#4 » 23:02:23, 23-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jupp, svårt som attan :idee:
Vårt hus byggdes med en "Nollbudget" men hittills har det inte blitt nåt vatten i "baljan".
Den har ju kanten ca 30 cm ovan markytan.

Dock märks det att när tomatplantorna går för fullt vill det gärna bli fuktigt i huset... så jag måste ordna bättre ventilation.
Vi har 2 luckor som regleras av sånna ventilstänger som öppnar o stänger efter temp.
Dock är luckorna tydligen för små så vi kör ofta med dörrn lite öppen.

Tilläggas att vårt hus är strax över 14 kvadrat.
Ska du köra de från JULA eller WILLAB behöver du nog inte fundera så mycket.
Några jag känner har bara fäst dom på en träsyll.
Verkar funka.

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

EE

#5 » 00:11:53, 24-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina herrar
Ett växthus på våra breddgrader skall överhuvudtaget inte befinna sig på ytan! Det är gammeldags och förkortar odlingssäsongen i onödan.
http://www.inspirationgreen.com/pit-greenhouses.html
Det finns något som heter walipini, på svenska kan man förklara det som delvis nedgrävda växthus där man tar stor omsorg till väderstreck.
Fördelen med dessa är stor, marken värmer och undviker frostskador tidig vår och sen höst, de absolut varmaste dagarna i juli blir inte så stekheta för växterna eftersom de finns en bit ner i marken.

Vi har inget än, men om det blir nåt växthus här så inte blir det nåt vanligt som står uppe på marken i alla fall... :)

2 personer gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Roine.e (trådstartaren)

#6 » 09:34:18, 24-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant som sjutton.. Men det där innebär ju att jag lär fixa grävmaskinen först. Å det lär inte hända de närmaste månaderna då panelning av kåk, fiberinstallation, byte av matning in i kåken står på agendan... Å så har jag byggt om ena hojen å ska till å fixa nummer två. Så sommaren är typ fullbokad. Men ett vanligt enkelt växthus borde jag kunna hinna smälla upp...
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se