Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Lada -> garage, frågor

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

HLB (trådstartaren)

#1 » 14:06:06, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller just nu på och gräver ur en lada för att Göra garage och har två frågor.
* vid vilket djup är det acceptabelt för natursten på >90kg att ligga kvar?
* Det är sten farligt nära ytnivån på den tilltänkta plattan. Om man spräcker den till ovan djup , går det då att putta ner den på ca 1m djup, och sedan fyllas? Eller lär det forslas bort?

Mvh

1 person gillar det här inlägget.
HLB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:07, 27-04-2016
Maskintyp: Lastbil



Burträskarn

#2 » 02:04:16, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer info om förutsättningarna krävs: var i landet håller du till (tjälen går ju olika djupt), vad för slags mark är det, hur mycket vatten rör det sig i marken, hur ska garaget användas (lätta/tunga fordon, domkrafter eller andra punktlaster, golvvärme eller kallt, osv, osv).
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

HLB (trådstartaren)

#3 » 11:42:08, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borlänge
Lätta bilar, svarv modell "inte så j*vla tung", tvåpelarlyft osv. Ingen golvvärme.
Jord/silt runtomkring är hårdpackad, rätt torr och vatten rinner inte in vad jag kan se.
HLB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:07, 27-04-2016
Maskintyp: Lastbil

Burträskarn

#4 » 01:23:09, 01-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att sammanfatta ett antal garagebyggartrådar: Du kommer att behöva gräva bort en del befintligt material för att åstadkomma en undergrund, med all sannolikhet vinna på att lägga en fiberduk. Därefter grövre kross för bärighet och ett tunnare avjämningslager. Isolering under golvet. Vilka dimensioner som blir aktuella är jag väldigt fel person att fråga...
Stenarna är ett litet aber. Det låter som att det är pinnmo, ett material som är väldigt tätt och väldigt svårjobbat. Pinnmo är nästan magnetiskt mot sten. Ska man gräva loss en sten från pinnmo måste den friläggas helt. Om det här verkar bekant, så är det sannolikt ingen fara att lämna stenarna under grunden, för de kommer inte att fara nånstans. En förutsättning är dock att det fortsätter att vara torrt.
Om det inte är pinnmo måste stenarna bort. Hur djupt du måste rensa vågar jag inte gissa.
Dimensioneringen av plattan är också något av en bedömningssport. Hur mycket får du betala för betongen och armeringen, hur mycket tid kan du lägga på att armera, osv, osv. Min lösning var att lägga femton centimeter dubbelarmerat av den enkla anledningen att det usla underlaget inte går att lita på. Min platta måste kunna hänga i luften om mina underjordiska floder skulle bestämma sig för att erodera bort underlaget. För att lugna de mer byggnadskunniga, så har jag inga tunga laster och inga punktlaster...
Mitt råd till dig är att läsa igenom byggtrådarna. Du kommer att hitta åtskilligt matnyttigt.
- Det är visdom att lära av andras misstag -
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

HLB (trådstartaren)

#5 » 12:09:15, 01-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svar.
Jag har spanat i de flesta byggtrådarna för tips och inspiration, men hittat lite om sten som blir ivägen för jämn och fin grund. Kanske för att de använder tunga maskiner som klarar stenarna utan problem, medan jag har en spade från fiskars och ett spett vilket skapar lite utmaningar.
Jag gör som så att jag gräver ännu djupare hål (ca 150cm under färdig yta) och knuffar helt enkelt ner dom i hålet. Kanske onödigt arbete, men better safe than sorry.
HLB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:07, 27-04-2016
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se