Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Flytande verkstad/husbåt

87 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Sebb (trådstartaren)

#1 » 21:09:03, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Ny här på forumet, tänkte presentera mig själv och mitt senaste projekt som jag håller på med.

Jag heter Sebastian och bor i Umeå. Jag gillar att bygga och skapa, gärna med gamla grejer. Har en förkärlek för metallskrot i alla dess former. Gillar rejäla grejer byggda för att hålla, som inte påverkas nämnvärt av väder, vind och ålder. Men jag pysslar med allt från silversmide, trä, metall och stora projekt som det här jag gör nu. Gillar udda boendelösningar och byggde förra året ett hushjul. Har ofta för många saker och projekt igång samtidigt, men jag gillar att multitaska. Hinner dock inte alltid klart med en grej innan en ny möjlighet hoppar på mig och jag känner att jag måste ta den. Försöker köra på så mycket jag kan med mina projekt nu innan jag blir trött eller familj eller annat sätter stopp för det.

Det jag har börjat med nu är ett av mina drömprojekt. Har varit sugen på att göra detta i 10 år och har samlat material intensivt i de senaste 2 åren. Nu har det blivit tid för att svetsa ihop allt.

Jag är 32 år och har mycket kvar att lära. Började intressera mig för svets och metallarbeten för ca 10 år sen. Det jag kan har jag lärt mig från att fråga och kolla på andra som kan samt youtube och forum. Så mycket av det jag gör kan man säkert göra på ett annat lättare sätt, men jag lär mig heltiden och tycker att det är kul att göra saker som inte är på det traditionella viset alla gånger.

Istället för att se fel och problem så försöker jag använda mig av det för att skapa en anna typ av lösning. Ibland funkar det och ibland blir det riktigt jobbigt efter ett tag.

Jag ska nu byta mig en husbåt/pråm/flotte. ca 20x15 meter Första tanken är ett litet vinterbonat hus med en tillhörande verkstad. Men hur det kommer fungera i framtiden har jag inte riktigt bestämt än, det behöver inte bli ett hus till just mig.

Steg ett är att svetsa ihop en flytande konstruktion och bogsera det till en annan plats där jag kommer att ha mer tid att i lugn och ro resa byggnaderna sen får vi se vilken funktion de kommer att ha.

Jag har 2 st tankar på 20 meter och 100 kubik styck. 8mm plåt och de är 2,5 meter i diameter. Det kommer bindas ihop med IPE 300 balkar.

Stödben med hydraulik, som fungerar som ankare.
Landgång byggd av en bakgavellyft för att köra ombord en bil
Fästen för två st utombordare, en per ponton.
Sprayisolera och vinterbona pontonerna är saker som jag planerar att göra. Motorerna kommer i ett senare skede.

Stilen kommer bli mycket rostigt järn, galvaniserad gammal plåt, träslipers, traverser, kranar och kätting. Blandas upp med stora glaspartier växtlighet och sedumtak.

Jag har även hittat en fin hiab 650 kran som jag kommer montera.

Ja, det är mycket planer, mycket att skriva, men jag tänkte försöka uppdatera här med bilder i den mån jag kan.

Om någon tycker det här verkar kul och intressant så uppskattar jag alla råd jag kan få på de problem jag garanterat kommer stöta på.

Väl mött / Seb
Senast redigerad av Sebb 21:22:33, 27-05-2016, redigerad totalt 1 gång.

19 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Sebb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:24:48, 25-01-2015
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Vabis 36 -67



Sebb (trådstartaren)

#2 » 21:18:03, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Sebb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:24:48, 25-01-2015
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Vabis 36 -67

Sebb (trådstartaren)

#3 » 21:19:26, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Sebb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:24:48, 25-01-2015
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Vabis 36 -67

Sebb (trådstartaren)

#4 » 21:28:50, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Sebb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:24:48, 25-01-2015
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Vabis 36 -67

Mattias Petterson

#5 » 21:37:12, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häftigt! Det här vill vi se mer av!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

robson

#6 » 22:04:56, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt intressant! Har du köpt materialet billigt eller rent av fått det gratis :eat:
robson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:02, 30-04-2010
Ort: Nykarleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fergusson 175s

Sebb (trådstartaren)

#7 » 22:15:22, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har inte varit så billigt tyvärr. Men jag tycker att jag har haft tur som har hittat det begagnat. Vill inte ens tänka på vad det skulle kosta att bygga med nytt material.

Försöker alltid göra så att jag anpassar mig efter det material som jag hittar, dvs inte ha en spikad ritning. Men många gånger så kan det tyvärr leda till väldigt mycket extra jobb.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Sebb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:24:48, 25-01-2015
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Vabis 36 -67

Stridis2

#8 » 22:18:22, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där var ju ett litet gulligt projekt... :vissla: Vill gärna se mer. Det första som slår mig var att du skrev stödben. Finns en tråd här på Maskinisten där några bygger Nordens största mudderverk. Stödbenen därifrån fick mig till associationen. Du kan kanske få lite tips och idéer i den tråden.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mattias Petterson

#9 » 22:56:33, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte att du ska ha motor på den, då blir det fartyg med helt andra krav på skrov mm, satsa på en bogserbåt eller dylikt för transporter av pråmen. .
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Sebb (trådstartaren)

#10 » 23:05:27, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där mudderverket va inte at leka med.. Det är när jag ser proffs med riktiga maskiner bygga sånt där jag börjar fundera om jag någonsin kommer sjösätta det här projektet.

Motor har du nog rätt i. Min första tanke va att bogsera, så jag kanske håller mig till det.
Användarvisningsbild
Sebb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:24:48, 25-01-2015
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Vabis 36 -67

Sebb (trådstartaren)

#11 » 23:33:07, 28-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är sängliggandes för tillfället efter en olycka med en hydraulcylinder och några försök att pressa ut bucklorna som va i tankarna.

Så jag har försökt samla ihop tankarna lite och gjort en slarv skiss på ungefär vad jag hade tänkt mig. Har försökt att hålla allt relativt öppet, så att bygget kan ändra form allt utifrån vad jag bestämmer mig att ha den till i framtiden. Men såhär är ett första utkast.
Användarvisningsbild
Sebb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:24:48, 25-01-2015
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Vabis 36 -67

Sebb (trådstartaren)

#12 » 23:34:16, 28-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Sebb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:24:48, 25-01-2015
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Vabis 36 -67

Sebb (trådstartaren)

#13 » 23:40:55, 28-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en bro i älven som är frihöjd 4-4,5 meter beroende på vattenståndet. Ibland säkert mindre beroende på vårfloden. Så jag försöker hålla ner höjden, vilket är väldigt tråkigt.

Räknar med att pontoner och balkar kommer väga kring 30 ton. Hus och garage kanske kring 50, men det är bara en gissning.
Om vi skulle dra till med 100 ton när allt är på plats så kommer pontonerna att sjunka ner till hälften i vattnet.
Användarvisningsbild
Sebb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:24:48, 25-01-2015
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Vabis 36 -67

63an

#14 » 08:13:05, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara bra att den inte blir så hög, ska du ha pumpsystem för höja å sänka flotten? Då måste det finnas slutna fack i tankarna/pontonerna! Kan vara bra ibland :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

PeterR

#15 » 08:35:50, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul och spännande projekt!
Kanske kan vara bra att ha fack i pontonerna, om inte annat för att kunna nivellera vid snedbelastning. Kan bli lite knepigt att hålla pråmen i våg i alla situationer?
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: luftnisse och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se