Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Materialet sätter sig ojämnt efter paddning, vad är felet?

68 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Norrlänningen (trådstartaren)

#1 » 22:01:10, 16-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag verkligen provat mig fram med ett problem som jag har haft ett tag.

Jag har en yta som jag har grävt bort asfalten från, den är ca 10x20 meter. Jag har sedan planerat ut 10cm tjockt lager med 0-20 bergkross. Jag la sjukt mycket tid på att få det plant, och på en yta tog jag till och med en 2,5 meter lång rätskiva för att prova. Det är alltså innan paddning exakt rakt på millimetern, men när jag paddat ytan så har jag lika förbannat en något vågig yta, precis som att materialet sätter sig mer eller mindre på olika områden.

Vad är lösningen på detta? Ska jag ta rätskivan eller asfaltsrakan och dra ut ojämnheterna och padda igen?

Jag har testat att padda fram och tillbaka och i en kryssformation, men utan framgång. :sad:
Bild
Bild
Bild

På bilderna syns inte resultatet efter paddningen då jag var så förbannad att jag gick hem istället.

På den andra bilden ser man hur det ser ut efter att jag har planerat ut det med grävmaskinen vilket jag inte heller är nöjd med, jag måste träna mycket mer! Man ser alltså inte hur det ser ut efter att jag har gått med rätskivan.

Jag fick efterarbeta ytan rätt mycket för att få den exakt plan. Sen är det en bild på min värdelösa padda som jag misstänker kan vara en bov i detta drama...
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet



Martin.Eriksson

#2 » 22:35:55, 16-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var asfalten plan som du tog bort? ingen risk att det är lera under?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Norrlänningen (trådstartaren)

#3 » 23:06:57, 16-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Var asfalten plan som du tog bort? ingen risk att det är lera under?



Relativt, jag grävde ett par provytor och underlaget var hårt och ingen lera. Fastigheten består av sand och grus skulle jag vilja påstå..
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#4 » 23:13:50, 16-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. kanske hyra en bättre padda och prova med?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

dc_lindberg

#5 » 23:23:25, 16-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

...paddan...
Ser ut att vara en kina-leksak... Atlas-Copco eller Dynapac!
Du paddade väl jorden först, innan du la på markduken, å såg till att "grunden" var plan innan du började bygga med 0-20?...
Är det ojämt under, så fortplantas det rakt upp genom materialen... visst kan man jämna till slutprodukten med sättlagret...

Lagt upp flera trådar om olika paddor.
Hercules, Atlascopco, Dynapac, m.fl.

Så här gjorde jag:
Parkeringsyta, bärighet, bärlager, tjocklek,
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Norrlänningen (trådstartaren)

#6 » 23:25:45, 16-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Okej. kanske hyra en bättre padda och prova med?


Mycket möjligt. Jag tänkte ge det en chans imorgon att jag rakar ut ojämnheterna, vattnar och paddar igen. Jag har lämnat plats för stenmjöl om jag skulle vilja, så jag kanske testar att lägga det också i slutet. Det avhjälper inte mitt problem, men det blir lite finare iaf.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

Norrlänningen (trådstartaren)

#7 » 23:27:26, 16-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...paddan...
Ser ut att vara en kina-leksak... Atlas-Copco eller Dynapac!
Du paddade väl jorden först, innan du la på markduken, å såg till att "grunden" var plan innan du började bygga med 0-20?...
Är det ojämt under, så fortplantas det rakt upp genom materialen... visst kan man jämna till slutprodukten med sättlagret...

Lagt upp flera trådar om olika paddor.
Hercules, Atlascopco, Dynapac, m.fl.

Så här gjorde jag:
Parkeringsyta, bärighet, bärlager, tjocklek,



Paddan är från Österrike, men det säger iofs inte så mycket om dess kvalitet.

Jag paddade inte jorden, men jag grovplanerade den innan jag la 0-20, kan det vara detta som är mitt problem tro?
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#8 » 01:14:53, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hitler var från Österrike även han....
Min tanke är att materialet vibrerar ner i grövre fyllning lite slumpvis.
(ett troligen helt värdelöst inlägg från min sida)

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

bonnen513

#9 » 01:26:30, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

det beror på att materialet är ojämt packat redan från början. där du larvat med maskinen eller tryckt med skopbotten har du en annan packningsgrad
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Norrlänningen (trådstartaren)

#10 » 07:13:47, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:det beror på att materialet är ojämt packat redan från början. där du larvat med maskinen eller tryckt med skopbotten har du en annan packningsgrad



Bra inlägg där! Hur tycker du att jag bäst ska lösa problemet?
Alltså tillvägagångssätt och redskap. :grin:
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#11 » 07:28:48, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda du kan göra nu är dra ytan jämn (med eller utan nytt material) och padda en gång till. (sen kanske du ändå får finjustera)

Om du tar det "från början" så på verkar packningen på matrialet i botten ( så därför packar man den om det inte är "orörd mark" )

Tjockleken på lagret fyllnadsmatrial på verkar ( tänk så här, när du paddar så packas materialet lika mycket ( tex 10%) ...har du då fyllt 7cm så packas det 7mm .....har du fyllt 12cm så packas det 12mm...och även om ytan var jämn innan paddning så är den nu 5mm vågig)

Även tiden du packar (på en fläck) på verkar, hur blött matrialet är påverkar.....osv.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Norrlänningen (trådstartaren)

#12 » 07:56:23, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Det enda du kan göra nu är dra ytan jämn (med eller utan nytt material) och padda en gång till. (sen kanske du ändå får finjustera)

Om du tar det "från början" så på verkar packningen på matrialet i botten ( så därför packar man den om det inte är "orörd mark" )

Tjockleken på lagret fyllnadsmatrial på verkar ( tänk så här, när du paddar så packas materialet lika mycket ( tex 10%) ...har du då fyllt 7cm så packas det 7mm .....har du fyllt 12cm så packas det 12mm...och även om ytan var jämn innan paddning så är den nu 5mm vågig)

Även tiden du packar (på en fläck) på verkar, hur blött matrialet är påverkar.....osv.



Riktigt bra info! Tack så mycket.

Till nästa projekt ska jag göra följande förändringar,

1 - Vara mer noggrann med botten och se till att dess nivå är likadan över hela ytan.
2 - Vara mer konsekvent när jag lägger ut material och planerar, och försöka att använda snarlikt tryck och tillvägagångssätt över hela ytan. Här provade jag lite olika sätt att föra skopan med olika tryck och olika delar av skopan, så det kanske också har bidragit till resultatet.
3 - Köpa en ny padda. Vad tror ni om Atlas Copcos 100kg med vattentank? Har man nytta av vattentanken när man paddar stenmjöl T.ex, eller är det bara vid asfaltering?

http://www.atlascopco.com/greatcompacti ... tes/lf100/
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#13 » 08:07:17, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min, begränsade, men dock erfarenhet är att när man paddar första vändan så jobbar paddan i uppförsbacke i det lösa materialet. Så blir det packat under paddan och man kör fram över kanten till nytt opackat material, varpå paddan sjunker när materialet packas, osv.
Det behövs tung padda, flera vändor och att man jämnar ut materialet efter första och andra vändan, om man vill ha det perfekt plant.
Är underlaget lera, som Martin funderade på, eller ännu värre lera med spridda stora stenar i, då krävs det mycket mer än 20 cm kross för att det att hålla jämnheten.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Norrlänningen (trådstartaren)

#14 » 08:11:46, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Min, begränsade, men dock erfarenhet är att när man paddar första vändan så jobbar paddan i uppförsbacke i det lösa materialet. Så blir det packat under paddan och man kör fram över kanten till nytt opackat material, varpå paddan sjunker när materialet packas, osv.
Det behövs tung padda, flera vändor och att man jämnar ut materialet efter första och andra vändan, om man vill ha det perfekt plant.
Är underlaget lera, som Martin funderade på, eller ännu värre lera med spridda stora stenar i, då krävs det mycket mer än 20 cm kross för att det att hålla jämnheten.



När du säger det så håller jag med. Paddan drar till en viss del lite material framför sig som den till slut kör över och en liten rygg är ett faktum.

Kanske kan detta vara en anledning att gå upp ytterligare ett snäpp till en 130kg?
http://www.atlascopco.se/sesv/products/ ... 3/1774394/

Frågan är dock vad markstenarna tycker om att smaka på denna 130kg?
Till min nuvarande hitlerpadda 90kg medföljer en gummiduk så den kanske jag får förpassa till paddning av marksten hädanefter.
Senast redigerad av Norrlänningen 08:15:15, 17-07-2016, redigerad totalt 1 gång.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#15 » 08:14:06, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle säga att en padda under 300 kg är för lite för en sådan yta. De där hundrakilos duger för att hjälpligt padda en liten rörgrav så man inte får för svåra sättningar under rören (svackor i ledningen).
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se