Håller med MiM, hyr en riktig (min 500) padda och kör flera överfarter, justera i groparna och padda igen.
Alltför många, även s k proffs, överskattar paddornas förmåga och har för stor lagertjocklek och för få överfarter.
Mattias Petterson skrev:Varför vill du ha så lätt padda?, är en jäklar skillnad med en tung padda.
Mattias Petterson skrev:Swepac 400kg?
Wacker?
Vad säger budgeten?
dc_lindberg skrev:Det är utformningen av paddans plåt som ger dig extra arbete...
Dynapac (se mina) packar mycket bättre, men är knepiga när man skall vända, och de går inte att backa med.
100kg? - glöm det! För lätta!
Tycker mina 160kg's Dynapac var för lätta => fick köra i tunna lager, men det slår också till slut loss på djupet i sidled... Körde med 500kg när jag gjorde i ordning min garageplan för 20 år sedan - mycket snabbare, mycket bättre, håller avsevärt bättre över tid.
Ser bra ut!
Du har ett relativt tunt lager och fått fin fason på det tycker jag av bilderna.
Man får det inte absolut slätt som amatör... krävs erfarenhet och rätt maskiner för att få till det som proffsen. Huvudsaken är att man själv blir nöjd och resultatet fyller önskad funktion.
Finns en tråd på Maskinisten om detta med platsättning av uteplats och parkeringsyta - sök länken. Fantastiskt fint arbete med detaljerad beskrivning av tillvägagångssättet, problem som uppstod och hur dessa löstes. Tror det var 2010, eller möjligen 2012, (om minnet inte sviktar för mycket).
När jag gjorde min parkeringsyta (se trådlänken ovan) så hade jag valt 16-32... det rörde på sig... så jag blev tvungen att "sockra" med stenmjöl. Visade sig att när jag "blandade" själv så fick jag en så mycket bättre fördelning av stenmjöl och kross jmf med 0-32 material, att min plan blev mycket jämn och "stenhård" på en gång. När jag hjälpte en granne med sin grund, 0-32, så var det näst intill fullständigt omöjligt att få till det... den ojämna fördelning av 0 och 32 skapade problem... stora problem... nu skulle han ha torpargrund till ett Attefallshus, så kraven var inte alls lika höga som för min parkeringsyta, men man ju liksom i alla fall få det så fint man kan liksom
Jo - paddar du jorden under först (kommer inte att gå med denna däringa du har- den kommer att gräva ned sig), så kommer du att se att det sjunker duktigt mycket i "gropar". Får du till dem, så det är så plant som möjligt innan du lägger på markduk och kross, så blir arbetet med krossen rena barnleken jmf med om du inte tar det lilla extra arbetet/paddandet. (Min erfarenhet som amatör och bestrides kraftigt av yrkesfolk jag talat med... jag provar, observerar och drar slutsatser, och de arbeten jag har gjort har samtliga blivit så mycket bättre och lättare att utföra om jag gör som jag beskrivit. Är dock amatör - andra som svarat i tråden är proffs/yrkesfolk.)
Återgå till Fastigheter, mark och byggnader
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster