Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Materialet sätter sig ojämnt efter paddning, vad är felet?

68 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Skru'are

#16 » 08:52:37, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med MiM, hyr en riktig (min 500) padda och kör flera överfarter, justera i groparna och padda igen.
Alltför många, även s k proffs, överskattar paddornas förmåga och har för stor lagertjocklek och för få överfarter.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor



Mattias Petterson

#17 » 08:54:35, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför vill du ha så lätt padda?, är en jäklar skillnad med en tung padda.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Norrlänningen (trådstartaren)

#18 » 09:00:39, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Varför vill du ha så lätt padda?, är en jäklar skillnad med en tung padda.



Jag vill ha en lätt för att kunna använda den till flera olika saker, men visst är det som ni säger att jag kanske ska ha en tung och en lätt. :-)

Här kommer iaf en live-uppdatering i tråden!


Bild

Jag rakade till ojämnheterna så gott jag kunde, passade och det såg bättre ut - omän inte perfekt. Nu är det ca 10mm ojämnt under.

Sen la vi ut ca 30mm stenmjöl som jag nu ska dra ut med rakan och sedan 2,5 meter rätskiva. Återkommer sedan efter paddning. :-)

2 personer gillar det här inlägget.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#19 » 09:08:26, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vikten på paddan är inte det lite grand hur tjockt lager material man kan padda lätt padda tunna gruslager. Tung padda tjocka lager .
Vi håller på och anlägger en plan där sitter grävmaskinisten och packar med larven på maskin det sätter sig, justerar höjden packar igen . Den planen kommer inte att paddas den kommer att få sätta sig över vintern justeras i höjd ,fylla svackor nästa sommar.
En större padda är lättare att köra.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Skru'are

#20 » 09:18:11, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubriken lyder: "Materialet sätter sig ojämnt efter paddning".

Nu sätter sig materialet vid paddning och paddar du inte med tillräckligt tung maskin för varje lager, så kan du råka ut för just det rubriken säger; Materialet sätter sig ojämnt efter paddning. Således att den färdiga ytan sätter sig ojämnt med tiden.
Ju mer du lägger på, ju större maskin fordras.
Att skjuta ett problem framför sig brukar leda till en jäkla massa jobb på slutet och då är man inte så inspirerad :djaevul: :djaevul: :aaargh:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Norrlänningen (trådstartaren)

#21 » 10:27:07, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild


Nu är jag vid min största svacka, kolla till höger om rätskivan. Ni ser även min hitlerpadda bredvid. Den är rätt ful och ser ut som en leksak, ikväll ska jag beställa en ny, men vilken?

Nu börjar jag få till det resultat jag vill ha, jag misstänker att mitt på planen har jag schaktat ur mer än på övriga platser så att det är därför som materialet sjunker ihop såpass mycket där.

Återkommer...
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#22 » 10:48:37, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

enok75

#23 » 11:00:22, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En period körde jag vält på vägbygge där skulle vart lager vältas 6 gånger
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

Mattias Petterson

#24 » 11:29:24, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Swepac 400kg?
Wacker?
Vad säger budgeten?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Norrlänningen (trådstartaren)

#25 » 12:10:14, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Swepac 400kg?
Wacker?
Vad säger budgeten?


Jag kanske paddar tio timmar per år och aldrig till någon kund.
Jag vill köpa nytt eller lätt beg och budgeten är ca 25tkr så jag förstår att det inte blir något vettigt av det. Jag vill äga, inte hyra så det är tyvärr inte ett alternativ.

En omöjlig ekvation? :-s


Bild

Nu är det iaf på rätt väg!
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#26 » 12:15:02, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutom lagrets tjocklek påverkar även materialets grovlek hur tung padda man vill ha.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Göran Ekman

#27 » 12:23:29, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du jobbar åt dig själv med planen. Om det inte är bråttom låt materialet " vila sig över vintern " så görs det ibland när det byggs vägar stommen får sätta över en vinter. Sedan justeras ytan upp före ytbeläggningen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

RuneStone

#28 » 12:43:03, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg ett tunnare lager. Padda å sen ett till lager som du justerar och paddar..
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

dc_lindberg

#29 » 12:46:01, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är utformningen av paddans plåt som ger dig extra arbete...
Dynapac (se mina) packar mycket bättre, men är knepiga när man skall vända, och de går inte att backa med.
100kg? - glöm det! För lätta!
Tycker mina 160kg's Dynapac var för lätta => fick köra i tunna lager, men det slår också till slut loss på djupet i sidled... Körde med 500kg när jag gjorde i ordning min garageplan för 20 år sedan - mycket snabbare, mycket bättre, håller avsevärt bättre över tid.

Ser bra ut!
:thummar:
Du har ett relativt tunt lager och fått fin fason på det tycker jag av bilderna.
:buga:
Man får det inte absolut slätt som amatör... krävs erfarenhet och rätt maskiner för att få till det som proffsen. Huvudsaken är att man själv blir nöjd och resultatet fyller önskad funktion.
Finns en tråd på Maskinisten om detta med platsättning av uteplats och parkeringsyta - sök länken. Fantastiskt fint arbete med detaljerad beskrivning av tillvägagångssättet, problem som uppstod och hur dessa löstes. Tror det var 2010, eller möjligen 2012, (om minnet inte sviktar för mycket).

När jag gjorde min parkeringsyta (se trådlänken ovan) så hade jag valt 16-32... det rörde på sig... så jag blev tvungen att "sockra" med stenmjöl. Visade sig att när jag "blandade" själv så fick jag en så mycket bättre fördelning av stenmjöl och kross jmf med 0-32 material, att min plan blev mycket jämn och "stenhård" på en gång. När jag hjälpte en granne med sin grund, 0-32, så var det näst intill fullständigt omöjligt att få till det... den ojämna fördelning av 0 och 32 skapade problem... stora problem... nu skulle han ha torpargrund till ett Attefallshus, så kraven var inte alls lika höga som för min parkeringsyta, men man vill ju liksom i alla fall få det så fint man kan ju ;-)

Jo - paddar du jorden under först (kommer inte att gå med denna däringa du har- den kommer att gräva ned sig), så kommer du att se att det sjunker duktigt mycket i "gropar". Får du till dem, så det är så plant som möjligt innan du lägger på markduk och kross, så blir arbetet med krossen rena barnleken jmf med om du inte tar det lilla extra arbetet/paddandet. (Min erfarenhet som amatör och bestrides kraftigt av yrkesfolk jag talat med... jag provar, observerar och drar slutsatser, och de arbeten jag har gjort har samtliga blivit så mycket bättre och lättare att utföra om jag gör som jag beskrivit. Är dock amatör - andra som svarat i tråden är proffs/yrkesfolk.)
Senast redigerad av dc_lindberg 09:58:19, 18-07-2016, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Norrlänningen (trådstartaren)

#30 » 13:05:43, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Det är utformningen av paddans plåt som ger dig extra arbete...
Dynapac (se mina) packar mycket bättre, men är knepiga när man skall vända, och de går inte att backa med.
100kg? - glöm det! För lätta!
Tycker mina 160kg's Dynapac var för lätta => fick köra i tunna lager, men det slår också till slut loss på djupet i sidled... Körde med 500kg när jag gjorde i ordning min garageplan för 20 år sedan - mycket snabbare, mycket bättre, håller avsevärt bättre över tid.

Ser bra ut!
:thummar:
Du har ett relativt tunt lager och fått fin fason på det tycker jag av bilderna.
:buga:
Man får det inte absolut slätt som amatör... krävs erfarenhet och rätt maskiner för att få till det som proffsen. Huvudsaken är att man själv blir nöjd och resultatet fyller önskad funktion.
Finns en tråd på Maskinisten om detta med platsättning av uteplats och parkeringsyta - sök länken. Fantastiskt fint arbete med detaljerad beskrivning av tillvägagångssättet, problem som uppstod och hur dessa löstes. Tror det var 2010, eller möjligen 2012, (om minnet inte sviktar för mycket).

När jag gjorde min parkeringsyta (se trådlänken ovan) så hade jag valt 16-32... det rörde på sig... så jag blev tvungen att "sockra" med stenmjöl. Visade sig att när jag "blandade" själv så fick jag en så mycket bättre fördelning av stenmjöl och kross jmf med 0-32 material, att min plan blev mycket jämn och "stenhård" på en gång. När jag hjälpte en granne med sin grund, 0-32, så var det näst intill fullständigt omöjligt att få till det... den ojämna fördelning av 0 och 32 skapade problem... stora problem... nu skulle han ha torpargrund till ett Attefallshus, så kraven var inte alls lika höga som för min parkeringsyta, men man ju liksom i alla fall få det så fint man kan liksom ;-)

Jo - paddar du jorden under först (kommer inte att gå med denna däringa du har- den kommer att gräva ned sig), så kommer du att se att det sjunker duktigt mycket i "gropar". Får du till dem, så det är så plant som möjligt innan du lägger på markduk och kross, så blir arbetet med krossen rena barnleken jmf med om du inte tar det lilla extra arbetet/paddandet. (Min erfarenhet som amatör och bestrides kraftigt av yrkesfolk jag talat med... jag provar, observerar och drar slutsatser, och de arbeten jag har gjort har samtliga blivit så mycket bättre och lättare att utföra om jag gör som jag beskrivit. Är dock amatör - andra som svarat i tråden är proffs/yrkesfolk.)


Bild
Bild

Tack för tipsen, dom är väldigt värdefulla!

Såhär set det ut nu när jag tar lunch. Efter lunchen ska jag ta rätskivan igen och märka ut ojämnheterna. Sen rakar jag högdagrarna ned till groparna, vattnar och paddar. Det kanske ordnar upp sig till slut!

2 personer gillar det här inlägget.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se