Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygga om spaltladugård för nöt till fårstall

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Grottulf (trådstartaren)

#1 » 20:35:40, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar på bästa/enklaste sättet att lägga igen spaltgolv på...
Att plocka ut all spalt och fylla upp med grus och gjuta igen, blir för mycket jobb.
Jag klurar på att endera lägga någon matta över spalten och sen gjuta med armering ovanpå ca 6cm (spaltern är försänkt ca 6cm mot resten av golvet).
Ett annat alternativ jag har funderat på är att lägga på båspallsmatta.
Det kostar ju en del, men det borde vara enklast, och går ju också att återställa om man ångrar sig.
Ströbädden kommer att köras ut med en minilastare, så jag är inte så orolig för bärigheten.
I vintras provade vi som ett test att täcka äver en boxrad, med gammal plywood och galvad hålplåt från en gammal silo, och hade ströbädd på det
Och det funkade faktiskt hjälpligt, men det vore trevligt med något aningen mer långsiktigt...

Någon som kommer på något annat alternativ?
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS



eqlazer

#2 » 20:43:12, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plocka bort distanserna mellan spalten, tryck ihop dem, sedan har du ~1/4 kvar av ytan att hitta en annan lösning till :)
Oavsett vad du gör, kontroller spalten innan ni kör tyngre maskiner. Betongspalt vittrar sönder underifrån och tappar sin bärighet utan att det syns uppifrån.
eqlazer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
Ort: Göteborg / Lysekil
Sverige

Grottulf (trådstartaren)

#3 » 21:31:07, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tyvärr inga läsa distanser emellan, utan spalterna är gjutna så de är bredare i ändarna.
Men tanken var inte dum!
Undras om man kan hacka/såga bort de kanterna på något smidigt vis...?
Helst när de sitter kvar...

Vi lyfte ut mindre spalt ur ett kalvstall härom året, och jag är inte sugen på en repris, med 4ggr så många o dubbelt så tunga spalt

Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

eqlazer

#4 » 21:43:59, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mig behöver du inte övertyga om att det är tungt arbete :) Har fått min beskärda del av det...
Diamantklinga på vinkelkap? Är inte snällt mot den med allt betongdamm, så kan vara ide att hyra en riktig betongkap som har vattenkylning/smörjning.

Lite kanske man får lyfta där de ligger för att komma åt att kapa. Går säkert hitta på något smart. Något liknande bakåtvända pallgafflar eller andra krokar på minilastaren kanske? Så man kan man lyfta upp en, kapa, lägga ned, backa och ta nästa osv.
eqlazer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
Ort: Göteborg / Lysekil
Sverige

Grottulf (trådstartaren)

#5 » 22:49:31, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det skulle nog funka hyffsat smidigt :thumme: , men sen blir det ju som du säger rätt stor yta som behöver fyllas helt (ca 35m2 i mitt fall) :sad:

Men jag fick en annan idé nu... :idee3:
Springorna mellan spalterna är ju bredare i botten, för att dyngan ska släppa lättare.
Man skulle kunna vända på alla spalt, så springan smalnar av nertill istället.
Sen lägger man en trä-läkt i botten, som är lite bredare än springan är längst ned, varpå man fyller enbart springan med cement .
Det gör ju inget om träläkten ruttnar sen, bara den håller tills cementen har stelnat.
Det skulle då gå åt ca 7,5m3 cement för hela lagårn... :thumme:

Varje "fack" som ska gjutas igen blir alltså 205cm långt, ca 14cm djupt, 10cm brett i överkant och ca 5cm brett i underkant.
Jag antar att man bör armera detta?

Vad tror ni om detta?
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Tikka

#6 » 23:21:21, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur breda springor du har i spalten men borde det inte gå att lägga byggfolie typ Tenotät eller kanske kondens/genomtrampningsskydd sån man har under plåttak på ex hallbyggnader? Betydligt billigare än båspall mattor och bygger i princip inget på höjden och fortfarande möjlighet att återställa utan att du ens har rört spalten.
Tikka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:42:47, 24-12-2010
Ort: Tomelilla
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John deere 2120
John deere 2450
Volvo bm 640
Volvo Ec45
Gehl 4610

Grottulf (trådstartaren)

#7 » 21:22:42, 21-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tikka skrev:Vet inte hur breda springor du har i spalten men borde det inte gå att lägga byggfolie typ Tenotät eller kanske kondens/genomtrampningsskydd sån man har under plåttak på ex hallbyggnader? Betydligt billigare än båspall mattor och bygger i princip inget på höjden och fortfarande möjlighet att återställa utan att du ens har rört spalten.


När de ligger rättvända så är springorna ca 4cm.
Jag känner inte till de materialen riktigt, men jag misstänker att de är ganska tunna, och då kommer man nog att slita bort det med minilastaren, när man kör ut ströbädden...?

Jag har förresten insett att det inte är så stor skillnad varken i arbetsåtgång eller material med att vända på spalten o fylla springorna, mot att lägga en matta över och gjuta 6cm över hela skiten.
Frågan är då den praktiska skillnaden...
Om jag lägger någon matta över spalten (kanske sådan Tikka nämner?) för att gjuta ovanpå den, då antar jag att det övre lagret inte kommer att gjutas fast i spalten...?
Så jag misstänker att det är ganska stor risk att det kommer att spricka upp även då...?

Egentligen kanske man borde kombinera de båda sätten, och först vända på spalten, och sen gjuta både i springorna mellan och ett lager 6cm över med armeringsmatta...
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

JagArJag

#8 » 08:48:01, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hurdjupt är det från foderbordskanten ner tillbotten av utrymmet under spalten?
Det är väll gjutet golv under spalten?

Varför inte hänga något lämpligt i lastaren på minilastaren, t.ex. en stor timmersax. Närväl dom två första är borta borde resterande gå smidigt att lyfta ut. Börja längst in och backa utåt (om spalterna håller)
Sen bygger du som en trappa som fåren går på upp mot foderbordet.
Djupströbädden lägger du då alltså direkt på betongen under nuvarande spaltgolv. Då får du bort spaltgolvet och slipper det skiten för all framtid, inte roligt om spalterna ger upp som någon sprev här tidigare.
Du får dessutom fördelen att djupströbädden kan växa på höjden utan att foderbordet måste höjas.
Till nötdjur har länstyrelsen info om max höjd och min djup på trappsteg, finns säkert info för får också.
Jag vet inte hur stort det är menom du inte vill gjuta trappan går det att snickra ihop en av virke.
Den håller inte lika länge som gjuten såklart men med rätt tjocklek så håller den några år.

Vid utgödsling gör du ramp ner om du inte vill göra rätt från början och såga upp en öppning då du kan köra ner på botten direkt. Kanske behövs en liten utgrävning direkt utanför men det går snabbt.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

enok75

#9 » 11:16:12, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ströbädd ovan spalten borde väl funka och du har kvar den dränerande funktionen vilket torde minska behovet av strö
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

Grottulf (trådstartaren)

#10 » 20:32:02, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

enok75 skrev:Ströbädd ovan spalten borde väl funka och du har kvar den dränerande funktionen vilket torde minska behovet av strö

Fåren krafsar gärna i ströbädden, och kan då få klövarna mellan spalten.
Så det går tyvärr inte :(

Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Grottulf (trådstartaren)

#11 » 20:36:56, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:Hurdjupt är det från foderbordskanten ner tillbotten av utrymmet under spalten?
Det är väll gjutet golv under spalten?

Varför inte hänga något lämpligt i lastaren på minilastaren, t.ex. en stor timmersax. Närväl dom två första är borta borde resterande gå smidigt att lyfta ut. Börja längst in och backa utåt (om spalterna håller)
Sen bygger du som en trappa som fåren går på upp mot foderbordet.
Djupströbädden lägger du då alltså direkt på betongen under nuvarande spaltgolv. Då får du bort spaltgolvet och slipper det skiten för all framtid, inte roligt om spalterna ger upp som någon sprev här tidigare.
Du får dessutom fördelen att djupströbädden kan växa på höjden utan att foderbordet måste höjas.
Till nötdjur har länstyrelsen info om max höjd och min djup på trappsteg, finns säkert info för får också.
Jag vet inte hur stort det är menom du inte vill gjuta trappan går det att snickra ihop en av virke.
Den håller inte lika länge som gjuten såklart men med rätt tjocklek så håller den några år.

Vid utgödsling gör du ramp ner om du inte vill göra rätt från början och såga upp en öppning då du kan köra ner på botten direkt. Kanske behövs en liten utgrävning direkt utanför men det går snabbt.

Jag har varit inne på det också, avståndet upp till foderbordet blev dock för stort (minns inte måttet nu)
Men jag har haft hit en betongborrningsfirma som har räknat på att hugga bort både foderbord och drivgångar, så allt hamnar på skrapgångarnas nivå.

Jag har inte slagit det helt ur hågen, men det kostade en del, och sen kommer ju en hel del gjutning på det efteråt :(

Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

JagArJag

#12 » 22:46:10, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara lätt att vilja spara in lite jobb eller pengar på något, men att gjuta ovanpå sådär verkar inte alls roligt långsiktigt. Det är nog bättre då att slänga ut spalten, hälla i makadam och sen gjuta ovanpå det.
tar du lite mindre fraktioner så borde du kunna skota ut det med minilastaren och spara pengar på att göra det själv.
Vill du leja ut det så får du anpassa fraktionerna efter vilken maskin som kommer och sprider ut det.
Det kostar lite mer men blir mycket bättre, inte roligt att riskera att golvet rasar en gång när du kör och gödslar ut.

Vill man inte fylla och gjuta så kan man möjligen undersöka hur man ska armera och hur tjockt man ska gjuta för att få det nygjutna att bli "självbärande" om spalten går sönder med tiden. Det måste finnas folk som kan räkna på sånt.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag

#13 » 22:46:43, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett vad du bestämmer dig för att göra så hoppas vi på många bilder och mycket info om projektet :)
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Grottulf (trådstartaren)

#14 » 21:56:52, 29-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev gummimattor.
Vi fick tag i begagnade transportband till en rimlig peng.

Så här såg det ut innan:
Bild

Så här så här såg det ut när frugan har slitit ut inredningen och lagt ut mattorna.
(Det är hennes "lilla" projekt)
Bild

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bacon och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se