Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Vatten och avlopp under grusväg, hur göra?

32 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Bjørn

#31 » 00:09:46, 03-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er det vanlig å bruke material med nullfraksjon (0-16) på rør i Sverige??

Vanlig fyllmasse rundt rør i Norge er t.ex 16-22 eller i visse tilfeller 8-16. Selv bruker jeg for det meste 16-22, den gir et stabilt skikt rundt røra som låser godt og er på det nærmeste selvkomrimerende.

0-16 skulle jeg tro fungerer dårlig rundt rør... Den er best egnet til avretting og som veggrus.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1



Karl_ (trådstartaren)

#32 » 06:18:14, 03-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när vi är inne på att tala fraktioner av grus.
När jag gräver upp schakten för reningsverket som är 3 m djup och 6*6 i botten så krävs flacka slänter för annars rasar det.
Jag behöver fylla på med volymstabila massor för annars lär rörens läge rubbas om jag försöker mig på att fylla på samma massor ca 2 m och sen lägga avloppsrör.
Vilken fraktion på gruset bör jag kringfylla med för att det ska bli stabilt?
Skiljer sig de olika grusfraktionerna i pris nämnvärt?
Jag behöver en efterpolering efter reningsverket. Jag tänkte därför släppa ut vattnet längst ner runt de 4 behållarna som vardera är 2,5 m i diameter dvs längs en sträcka på ca 32 m där vattnet sen får färdas 3 m upp i gruset.
Vilken fraktion är både billig, lätt att få volymstabil och lämplig som efterpoleringsmaterial?
Jag hade tidigare tänkt att ha ett separat efterpoleringssteg vid sidan om men tänkte nu utnyttja det faktum att jag behöver kringfylla med grus för att rören ska förbli på rätt nivå kring reningsverket.
Med vänlig hälsning,
Karl




Sent from my iPhone using Tapatalk
Karl_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:11:15, 31-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jope och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se