Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Sommarstuge ägare som inte vill betala vägavgift

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

EE

#16 » 22:02:53, 28-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du dikat 230 m av vägen så gjorde du det för din egen skull. Att vägen blev bättre för dina grannar kan du inte få nåt betalt för, och de kan inte heller tvinga dig att fortsätta hela vägen fram till de 440 m!
Att snöröja för fiskefolket låter lite väl frikostigt tycker jag! Snöröj en tydlig P-ficka vid vägens början i stället så får de gå resten av vägen! Om du vill ha in "någon krona" som du säger så kan du inte snöröja vägen år efter år. Klart att grannen inte ser någon anledning att betala för tjänsten då - han vet inte om något annat än att det är röjt.
Om du vill ha en fortsatt god relation med dina grannar så fortsätter du snöröja när tid och lust finns, det är trots allt bara 210 m. Vill du konfrontera dem och få betalt, ge tusan i att skotta och se var det tar vägen?

Jag röjer åt mina grannar utan speciell betalning under premisserna att jag gör det när jag är hemma och och ändå har traktorn i gång. Detta är ungefär samma förhållanden, runt 150 m väg som jag egentligen inte behöver köra på vintertid. Kanske jag är väldigt frikostig men jag tycker omvänt som du, det känns sniket av mig att vilja ha speciellt betalt när jag ändå röjer åt mig själv och de där 300 meterna tar 5 minuter att skotta!

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet



Michael Meier

#17 » 08:50:32, 29-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE, din lösning känns trevlig, något som är hållbart.

vart själv taggig igår, när jag läste, lätt att ruta in folk i vitt och svart och det finns alltid fler sidor att se ett problem på.

Tyckte mei läsa att görs en väg om till samfällighet, måste i inledningsskedet alla vara överens, att bilda en samfällighet för att tvinga 1/3 till att öppna lädret var inte meningen, inte rätt instrument, själva tvingandet tog åratal i anspråi.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

mabh (trådstartaren)

#18 » 08:58:41, 29-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet som är nu är att där jag slutat dikar rinner ut på åkern och på resterande biten av vägen så därför skulle jag behövt fortsätta dikningen.


Vägen är en lång backe så allt rinner ju neråt å förbi oss.
Men känns ju inge vidare å rusta upp resten av vägen men läre försöka få iväg vattnet för bonden gnäller att det rinner ut på deras täkt.


Och snöröjningen är väldigt tidsödande då det är väldigt öppet runt omkring då det driver igen och har endast en mf135 å skotta med
mabh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:06:57, 26-12-2008
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Michael Meier

#19 » 09:06:06, 29-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är int direkt meningen att du ska behöva försvara ditt tankesätt, mer en tankeställare till den som ger medhåll.

Att dikning kräver ett dikningsföretag när det går över andras ägor på väg till havet är ett problem som vi har haft över hundra år,
Vem beslutade om dikesrensning /sänkning uppströms ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

mabh (trådstartaren)

#20 » 09:11:19, 29-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var jag som beslutade å dika min bit då vägen hade väldigt dåligt bärighet och då bonden åkte där och hämta hö balar vart vägen väldigt sönderkörd
mabh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:06:57, 26-12-2008
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Michael Meier

#21 » 09:14:47, 29-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonden ska också vara med i vägsamfälligheten samt andra mark/skogsägare
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#22 » 09:18:55, 29-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

nordlander skrev:Gräv av vägen efter ditt hus. Sen spelar du dum när stugägaren frågar.


gör man så behöver man inte spela.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

MN

#23 » 09:26:36, 29-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mabh: Du verkar vara omgiven av folk som utnyttjar dig. Bonden som kör sönder och inte har vett eller hyfs att snygga till efter sig är ju ett exempel. Håll ordning på den väg du nyttjar och skit i resten. när någon börajr yla om att du är en snål och grining j-l som inte gör allt när du ändå håller på så säg bara "skall vi byta"? Lägg ner tankarna på att de andra kommer ändra sig.

M

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

gute84

#24 » 09:45:37, 29-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

det låter ju som bonden är största boven i det här se nu till att han betalar med
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Michael Meier

#25 » 10:04:45, 29-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst, dikning är reglerat, börja med att läsa häftet, känns som mest akut att bli av med ditt ansvar angående påbörjad dikning uppströms.

http://docplayer.se/5236450-Aga-och-for ... kapet.html
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

v702

#26 » 11:20:44, 29-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för karta och rejäl info om vem som äger vad längs vägen, frågorna hopar sig ju mer man läser.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

2 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

InläggDetta inlägg har raderats av badhabits den 16:57:46, 29-09-2016.

3 personer gillar det här inlägget.

ner

#28 » 14:21:03, 10-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny lantmäteriförättning!

Jag lever i tron om att just förrättningskostnaden delas lika på delägande fastigheter till skillnad från efterföljande vägavgigter som fördelas efter andelstal? Är detta fel?

Man kan ju göra en överenskommelse istället för förättning, men det funkar kanske bra tills någon av fastigheterna byter ägare.

Jag är delägare i en väg som har en väldigt gammal förrättning men vi kommer överens bra och har inga problem. Men för mig är det självklart att blir det bråk och strul då blir det ny förättning direkt.

En vägförening med allt det byråkratiska i ordning och av stämman godkänd debiteringlängd kan ju överlåta sina medlemmars icke betalda vägavgifter till inkasso eller liknande precis som vilket företag som helst.

1 person gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

lagun49

#29 » 14:27:59, 10-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vår förening gjorde vi förra året en ny förrättning, där vi anslöt en angränsande vägstump till den gamla vägföreningen. Denna hade varit ansluten till gamla vägföreningen i cirka 50 år, och vi hade alltid delat på alla kostnader. Därför delade alla vägföreningens kostnader för "nya" vägföreningens förrättning, det blev cirka 2 500:- per medlem.

Avgiften vi betalar till vägföreningen varje år är 1 500:-. Då ingår snöskottning, dikesröjning, komplettering med grus samt sladdning av vägen. Vi är cirka 25 medlemmar i föreningen.
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se