Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Vad ska jag använda för att bulta fast billyften i ett tunt betonggolv?

47 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Blomqvist1972 (trådstartaren)

#1 » 14:01:06, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min nya verkstad börjar bli färdig, och det är dags att ställa allting på plats.

Tyvärr har den jag hade hjälp av med att gjuta plattan klantat sig rejält.
Jag poängterade noga för honom att jag skulle ha en billyft, och att jag därför ville ha tillräckligt tjock platta, ändå gjöt han den bara 10 cm tjock.
Han gjöt dessutom in avloppsrännorna, -med gallren monterade, långt under golvnivå.
Dessutom gjorde han inga fall, så jag fick ta hit en firma som slipade fall efteråt.
Allt utom tjockleken på plattan är dock åtgärdat nu, men det har kostat både arbete, tid och pengar.

Nu är frågan, hur i helsike ska jag fästa billyften i golvet på bästa sätt?

Firman som sålde lyften har förstärkningsplattor man kan montera, men det förutsätter ett golv på minst 15 cm, så det går bort.

Jag har beställt 10 mm tjocka stålplattor på 1x1 meter som jag ska ställa lyften på och svetsa fast pelarna på, och dessutom bulta pelarna i golvet genom plattorna.

Nu är frågan, hur djupt kan jag borra i 10 cm betong utan att försvaga infästningen?
Vad ska jag använda för att fästa pelarna och plattan i golvet?
Expanderbult verkar inte finnas i så grov dimension med så kort djup ner i plattan.
Hilti har ankarstång och injekteringsmassa som ser intressant ut. Kan det funka bättre?

https://www.hilti.se/expander-och-plugg ... er/2018420

https://www.hilti.se/expander-och-plugg ... or/2022696

Eller finns det andra alternativ som är bättre?
Att bila upp golvet och gjuta tjockare under lyften är inte ett alternativ.
Blomqvist1972
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:17:40, 30-04-2016
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Lastbil



Jimmy Nilsson

#2 » 14:34:22, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade samma problem. För tunn platta och skulle ha lyft. Monterade lyften ändå. Var inne för tre månader sedan på sista operationen. Man blir kanska trasig när lyften välter kan jag säga. Det jag har gjort nu är att jag skaffade en körplåt. 20 mm tjock 3X2 meter som jag svetsade pelarna i sen har jag bultat den i golvet så nu håller det. Min platta är 15 cm tjock så använde 120 långa expander .Visst blir det lite klumpigt med en stor plåt men jag planerar att leva länge så det får gå.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Stridis2

#3 » 14:41:36, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns billyftar med balk under. Även dessa ska bultas, men det fungerar att ha dem löst stående på golvet (har jag hört... :vissla: ). Ska du använda dina plattor så hade jag inte svetsat fast billyften. Svetsa in gängstång i plattorna, alternativt sätt bultar med skallen under och försänk ner i betongen.
Men det jag tycker hade varit bäst är att såga upp ett hål precis där pelarna ska stå, gräv ut lite och gjut i lagom tjockt med betong. Du använder det gamla golvet som form (utom längst ner, där är gruset form). Överkant på befintlig platta drar man av mot. Inte jättemycket jobb eller pengar, men det blir bra.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#4 » 15:32:08, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju ofta på verkstäder man sågar upp en ruta och gjuter i tjockare och bättre betong. Det kan vara för styrda fräsar eller billyftar osv.

Jag hade nog gjort så, jobbigt att ha plåtar som man går o snubblar på.

Sen kräver "vanlig" expander ganska djupt hål i förhållande till vad dom ger. Jag köpte nån hilti plug som blev som en mutter, dom krävde inte lika djupt för att klara samma krafter. Jag hade oxå lite för tunn platta egentligen, min är 13cm.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

MN

#5 » 15:43:07, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

10 mm plåt håller inte emot så mycket i böjning!
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Mattias Petterson

#6 » 16:52:38, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

20mm plåt, om inte plattan är förstor, -spackla hela plattan med 20mm industriflytspackel.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

bert

#7 » 16:57:33, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det inte gå och gjuta på en fot där pelaren skall stå eller det behöver va betydligt större för och bära?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

tortap

#8 » 17:14:53, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle verkligen fundera på att såga upp golvet och gjuta en tjockare platta för lyften. Det är extremt irriterande med kanter, kabelkanaler och liknande under bilen där man vill köra en oljeuppsamlare med hög tyngdpunkt. För att inte tala om växellådslyft eller nåt sånt.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

peter.i.lekhyttan

#9 » 18:29:55, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Jag skulle verkligen fundera på att såga upp golvet och gjuta en tjockare platta för lyften. Det är extremt irriterande med kanter, kabelkanaler och liknande under bilen där man vill köra en oljeuppsamlare med hög tyngdpunkt. För att inte tala om växellådslyft eller nåt sånt.

Hallå.......Håller med....absolut gjuta om där lyften ska stå...det är ett engångsjobb...snubbla runt i många år blir irriterande....
peter.i.lekhyttan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:38, 24-11-2013
Ort: Vintrosa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 -66
Grålle -50
Skogis miniskotare
Yamaha Virago 1100 -97
Ford 5600 -79
Örn skolsvarv G-185
Beijer fräs UF2

Mattias Petterson

#10 » 18:32:48, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:Hade samma problem. För tunn platta och skulle ha lyft. Monterade lyften ändå. Var inne för tre månader sedan på sista operationen. Man blir kanska trasig när lyften välter kan jag säga. Det jag har gjort nu är att jag skaffade en körplåt. 20 mm tjock 3X2 meter som jag svetsade pelarna i sen har jag bultat den i golvet så nu håller det. Min platta är 15 cm tjock så använde 120 långa expander .Visst blir det lite klumpigt med en stor plåt men jag planerar att leva länge så det får gå.

Vad hände? Välte lyften?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Mr Per

#11 » 20:16:23, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag hade sågat upp golvet runt fötterna på lyften och gjutit rejält samt passat på att gjuta in rejäla bultar med armering runt
/PER
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255

PerJohansson

#12 » 20:36:21, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns möjligheten att fästa den i takets bärande konstruktion? Ett litet fackverk i stål upp till taket och sen gängstång med överfall över ett par takstolar. Där upp har du ju inte samma typ av böjmoment.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Johanolof

#13 » 21:04:44, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blomqvist1972 skrev:Min nya verkstad börjar bli färdig, och det är dags att ställa allting på plats.

Tyvärr har den jag hade hjälp av med att gjuta plattan klantat sig rejält.
Jag poängterade noga för honom att jag skulle ha en billyft, och att jag därför ville ha tillräckligt tjock platta, ändå gjöt han den bara 10 cm tjock.
Han gjöt dessutom in avloppsrännorna, -med gallren monterade, långt under golvnivå.
Dessutom gjorde han inga fall, så jag fick ta hit en firma som slipade fall efteråt.
Allt utom tjockleken på plattan är dock åtgärdat nu, men det har kostat både arbete, tid och pengar.

Nu är frågan, hur i helsike ska jag fästa billyften i golvet på bästa sätt?

Firman som sålde lyften har förstärkningsplattor man kan montera, men det förutsätter ett golv på minst 15 cm, så det går bort.


Vist allt går att skylla på någon annan. Men var var du när plattan gjordes? 10 mm plåtarna kan du nog glömma, blir alldeles för klent. Förstår faktiskt inte problemet. Lyften ska monteras enligt tillverkarens anvisningar vad gäller betongtjocklek och kvalitet. Och inget annat. Punkt slut. Har du för klen platta så får du ju gjuta om den. Är plattan isolerad? Om den är det så är det ju en ganska enkel sak att ordna. Såga upp en bra ruta. Själv hade jag sågat ett ca 3-4 cm djupt spår och sen bilat fram armeringen ca 30 cm runt om för att kunna binda ihop gjutningarna. Sen är det bara till att kapa plattan i lagom bitar och bära ut. Om plattan är isolerad är det bara till att skära bort ett eller två lager cellplast, armera och gjuta. En ruta på 3x4 meter 25cm tjock blir ju bara 3 m3 betong. Så gör det rätta. Gjut om gjut rätt. :thumme:
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

Baron3D

#14 » 21:23:59, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Förlängt pelarna och kopplat ihop dem överst.
2. Satt stödstag i 45 grader ner mot golvet åt alla fyra hållen. Kortare där bilen skall gå.
Baron3D
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:36, 15-12-2013
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stark1

#15 » 22:48:55, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såga upp ochgjut 15cm. Använd sen Hiltis HIT-massa då sen inte påverkar betongen vad gäller kantavstånd och dylikt. En mekanisk expander påverkar alltid betongen i det hänseendet. Att gjuta fast gängsång direkt är fullt möjligt men betydligt enklare att montera med HIT då det kan ske när lyften står på plats och du slipper mäta i all oändligthet.
......och himlen är blå.....
Stark1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:02, 23-12-2008
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Dexta, 3000,7000, samt fler andra blå


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se