Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Beräkna stålstomme, hjälp!

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Anders Brannmark (trådstartaren)

#1 » 18:55:32, 14-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Planerar att bygga en förrådsbyggnad på ca 8x15m för att förvara fordon och en båt. Nu till saken är att kommunen har ju en detaljplan som säger att 1 plans byggnader inte får ha högre väggliv än 3,5m tror jag det var, kommer inte ihåg vad de skrev för svar. Jag behöver dock ca 4.20 i fri höjd på minst 4m bredd av byggnaden.

Tanken slog mig då att en saxtakstol kanske kan funka, dock med våra snölaster och den yttre takvinklen som jag vill hålla låg (<25 grader) blir det inte så mycke lyft som man önskar.
Så stålstomme verkar vara det alternativ som är lämpligast och ger mest takhöjd. Nästa problem som då uppstod är ju att min byggnad är för liten för de flesta tillverkare, de vill inte göra så småa byggnader.

Så min fundering är om någon är kunnig i detta område och kan hjälpa till med att ta fram en ritning på hur väggbalk och takbalken bör se ut för att hålla.

Snözon 3.0, isolerat, plåttak, träåsar, 4m mellan. Räknade lite på maku's hemsida och de har något som heter löpmeterlast, 18,5 kN/m verkar det som att man ska dimensionera för?
Anders Brannmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:36:03, 22-11-2007
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job 450 (EC45)



Mattias Petterson

#2 » 22:49:39, 14-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du inte bygga 2 plan då? (Oinredd övervåning, bjälkar saknas..)
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

jörgen.ottosson

#3 » 23:10:53, 14-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

1.5 plan ....5m på första våningen och 1.2 på andra :grin:

Skämt åsido, du får nog bygga med höjd mitten, och två bärlinor....

Jag har löst det så här. ( ajg gjorde själv ett överslag, men en takstolstillverkare beräknade takstolar (trä) och bärlina av H-balk. Det luriga är att takstolarna och bärlinan hör samman, så man måste ta hänsysn till båda. ( och det finns risk att kommunen/kontrollansvarig vill se dimensioneringen på papper....)

Jag löste det så här. (inte samma mått som för dig, men samma problem på sätt och vis...)

En tidig beräkning, efter att jag gjort lite överslag för hand.....här är bärlinan trä, och den blir hög) Här kam man se hur takstolar och bärlina "hänger samman" belastningen (egentligen nedböjning) på takstolarna, där bärlinan böjs mest, blir stor.
Bild

skiss jag skickade till takstolstillverkaren, som del av förfrågan... ej stål i bärlinan än. (jag ville lämna det öppet för förslag från dom)
Bild

....här står byggnaden del vis upp....
Bild
Deus ex machina

4 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Skru'are

#4 » 01:40:05, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den tolkning du angett för detaljplanebestämmelserna låter alldeles för enkel.
Ta en kopia på både ritning och text och kolla med en sakkunnig.
Det är långt ifrån enkelt att tolka. Olika myndigheter kan komma till helt olika tolkningar.
Sedan gäller det även att se möjligheter att tolka på ett sätt så att du kan få som du vill i mesta möjliga mån och på ett ekonomiskt sätt.
:laes_detta:

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Anders Brannmark (trådstartaren)

#5 » 08:49:51, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för synpunkterna. Jag ska begära ut hela detaljplanen för området och studera den. Tänkte inte på att man kan göra bärlinor med en "takstol" ovanpå dem. Får kolla med takstolstillverkaren vad de kan ha för lösningar. Helst bygger jag ju med trä konstruktion eftersom jag har tillgång till materialet där det växer :-)
Anders Brannmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:36:03, 22-11-2007
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job 450 (EC45)

Burträskarn

#6 » 17:22:32, 16-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta ett snack med kommunens bygglovshanterare. Det är inte omöjligt att få bygglov trots att man avviker från planbestämmelserna. Kanske inte så vanligt, men det är en fråga om hur just dina förutsättningar ser ut (närhet till grannar, höjdskillnader osv, osv).
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: luftnisse och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se