Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hur mycket grus till betong

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Jac

#16 » 13:23:38, 25-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl inte så mycket vatten som ska dunsta, det mesta vattnet används väl som en del i den kemiska reaktion som blir när betong härdar.

Jag hittade inte så mycket på nätet men här är en av de reaktionsformlerna jag fann på denna sidan: http://matse1.matse.illinois.edu/concrete/prin.html
2 Ca3SiO5 + 7 H2O ---> 3 CaO.2SiO2.4H2O + 3 Ca(OH)2 + 173.6kJ

7 fria vattenmolekyler på vänster sida men inget fritt vatten på höger sida. Vattnet har reagerat med cementen och ingår i de nya molekylerna som bildas när betongen härdar.

Nu är inte jag nån kemist, kommer bara ihåg lite lösa bitar från skolan.

Jag räknar med att där är ett visst vattenöverskott för att man ska vara säker på att det inte är för lite och för att kompensera för avdunstning som sker under tiden betongen härdar.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



Göran Ekman

#17 » 14:39:49, 25-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi brukar blanda så mycket betong så att det räcker att fylla formen. Av någon anledning går det alltid åt mera betong för att gjuta än vad jag räknar ut att det ska gå åt. Förklaringen till det finns säkert i tråden.
Det jag säkert vet , är att blir det slut på cement eller grus blir det besvärligt att få gjutningen färdig
Bilden har inget med saken att göra .
Bild
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

octavianus (trådstartaren)

#18 » 14:21:41, 06-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var bra att jag skrev i detta forum. Det visade sig att vanliga 0-16 (som va det de hade) kunde innehålla humus. Så Jag beställde hem en skopa/5m3 0-8 och en skopa/5m3 8-16 singel/makadam blandning. Nu är dock frågan vilka proportioner ska man ha. Kör man 50/50 rakt av eller bör man ha lite mer av 0-8, så typ 60/40?
octavianus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:10, 01-02-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 400


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Brakbrakaren, Pknack, ster90 och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se