Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Stridis husprojekt

401 inlägg • Sida 19 av 27
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

igelkottar

#271 » 12:22:45, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vågar då inte fråga frugan om det. :skratta3: :skratta3: :mrgreen:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.



Affe.fbg

#272 » 10:28:46, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läst färdigt denna tråden nu. Så fantastiskt vackert och vilket hantverk. :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
Affe.fbg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:03, 16-09-2019
Ort: Falkenberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 550 MP- 77. IH 444- 74, Allgaier 111 - 55, JD 332 trädgårdstraktor, Ventrac 3000 redskapsbärare

Stridis2 (trådstartaren)

#273 » 00:44:47, 25-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, Affe, för de värmande orden! :buga:

I somras fick jag nog och sa upp parabolabonnemanget. Ingen tittade och nästan 400 kr i månaden kändes helt meningslöst. Faktiskt inga klagomål från resten av familjen förrän i går kväll när ungarna kom på att man inte kunde se Kalle på julafton! :uupps:
Vild panik, och med hot om att jag "hade förstört alla deras jular för all framtid" så blev jag så illa tvungen att försöka fixa det hela. Första förslaget (som inte var så seriöst) var att de skulle be någon kompis filma det med mobilen och ha videokonferens med ungarna. Inte populärt!
Det satt fortfarande en gammal hederlig TV-antenn kvar på röret som höll parabolen, men denna hade inte varit inkopplad sedan vi bytte taket för åtta år sedan. Visste inte hur långt det gick kabel från denna mot TV:n. Fram med teleskoparen och den nybyggda (nåja...) arbetsplattformen. Visade sig att det fanns kabel som inte ens räckte in genom väggen. Hittade den gamla antennförstärkaren. Klippte ena kabeln från parabolhuvudet och satte förstärkaren här. Andra änden sattes nätdelen på och vidare till TV:n. Ingen bild! :sad:
Upp och koppla om (ifall jag kopplat fel i förstärkaren), ner och göra ny kanalsökning. Fortfarande ingen bild så gör om. Igen och igen. Hela tiden i det klassiska skånska julvädret - gråmulet och regn.
Efter att ha åkt upp och ner fem- sex gånger och provat alla tänkbara kombinationer så i ett sista desperat försök (som jag inte trodde speciellt mycket på) så kopplade jag bort både förstärkare och nätdel. Och högst plötsligt fick jag bild! :hurra: Till råga på allt riktigt bra bild. Men detta tog hela förmiddagen, så julförberedelserna blev liiiiite sena. :mrgreen:
Får bjuda på ett par julbilder också. :mrgreen:
Bild

Bild

God fortsättning, alla Maskinister, varhelst ni har parkerat era maskiner.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Landmann

#274 » 13:19:51, 25-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det mjödprovians man glimtar?
Här i norr har vi någon magisk grej som man kastar bilden från plattan till skärmen på väggen, ingen koax nödvändig
Men det visste du nog, säkerligen innan en annan, hehe
"Hur långt är ett snöre?"

1 person gillar det här inlägget.
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

magloman

#275 » 13:30:28, 25-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, livräddare :thumme:

Tips annars är att skaffa apple tv. Det som en liten dator du kopplar till teven och internet. Sen finns allt du kan önska dig i den. Mycket gratis men sen finns även betallösningar för resten. Kalle gick väl på svt? Dom har gratisappar.

Jag har lagt ner min parabol sen flera år, saknar den inte. Kör allt via apple tv. Så smidigt att bara ha EN pryl.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2 (trådstartaren)

#276 » 13:34:08, 25-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Landmann skrev:Är det mjödprovians man glimtar?
Om det är humle du åsyftar så syns inte mycket av sådant på dessa bilderna. Det har växt vid spaljen i förlängning av husgaveln, men efter ett par gångers gödslande med Round up så har jag (nästan) blivit av med detta. :djaevul:
Numer står där något som lär vara äkta kaprifol. Det hitom kommer jag inte på namnet på just nu, och det närmst kameran som växer högt upp på gaveln är något stickigt elände med snyggt gulgröna blad.
Däremot precis till vänster om den öppna loporten växer det en massa humle, men ser du detta måste jag berömma dina falkögon. :mrgreen:

Att strömma SVT från nätet till TV är fullt möjligt, men just Kalle på julafton går inte. Har för mig jag hört något om att det hade med sändningsrättigheter att göra, men summan av kardemumman var att jag var tvungen att fixa gammal hederlig TV. Att jag fick ut och köra lite teleskoplastare var bara en positiv bonus. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Landmann

#277 » 13:49:59, 25-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha nä syftade på det som ser ut som burkar på lyften

Jag kunde 100 st blommor på svenska och latin när jag var barn, nu kan jag ingen.

SVT play funkade fint för oss igår, iPad, chromecast i teven.
Annars Apple TV som Malgomaj säger, riktig skönt gränssnitt i den som alla Apple produkter. Annars om du har en smart tv så finns det för det mesta chromecast i den, då behöver du endast 230v. Dock inte så sköna gränssnitt och känslig för dålig internetuppkoppling.

Skulle jag köpa nytt idag så skulle det bli billigaste teven och en Apple tv
"Hur långt är ett snöre?"

1 person gillar det här inlägget.
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Stridis2 (trådstartaren)

#278 » 14:07:54, 25-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha, ha, ha. OK, ja då fattar jag. Nej, burkarna är tomma konservburkar som står upp och ner över fyrkantsrör som räcket ska fästas i. Har inte hunnit borra dräneringshål i dessa ännu så jag ville inte ha dem vattenfyllda.
Vill någon se mer bilder på den skapelsen så finns de här:
Vad göra av gammalt kabelstativ?

Vad säger ni? Fungerade det att streama Kalle??? Jag kollade på SVT Plays hemsida, i TV-tablån. Där stod uttryckligen att just Kalle sändes bara på traditionell TV. Då hade jag inte behövt göra en massa extra arbete och stress! :huh: :djaevul:

Jag har redan en Andoid-motsvarighet till Appel-TV. Fungerar hyfsat, även om vårt bredband inte är det bästa. Men någon gång ska kanske även vi få fiber... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

fretchi

#279 » 14:13:21, 25-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, vi har streamat kalle i två år nu.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

magloman

#280 » 15:56:58, 25-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"SVT live" och andra kanaler finns också via Apple TV ber. på vad du har för tjänster osv.

Jag har Telia Play+ och då ingår ett flertal kanaler "live" sas. Det kör jag via apple tv.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2 (trådstartaren)

#281 » 07:15:35, 28-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sent skall syndaren vakna, och det gäller både mitt skrivande och byggande... :vissla:

I går så var frun extra flitig med tjärspannen. För att hon skulle ha mer att "roa" sig med så tog ungarna och jag och satte upp lite byggnadsställning vid ena husgaveln. Sedan började jag leta ribbor. Hade tyvärr inte tillräckligt hemma så fick lura min bror till att såga upp lite till mig. Halvvägs genom ribbningen så kom jag på att jag borde plåta över fönstret innan jag ribbade där, så då fick man leta kopparplåt och leka plåtslagare också. Men halv tio på kvällen var i alla fall gaveln ribbad. Nu ger det sig om vädret är tillräckligt varmt för att kunna tjära idag.

Bild


Som minnesgod läsare kanske reagerar på så ser inte gaveln ut riktigt som förra gången den var med på bild här i tråden. I vintras (som inte var mycket till vinter) så byggdes ytterligare två båleväggar. Som vanligt gjordes timmerarbetet inomhus (vilket behövdes med tanke på det evinnerliga regnandet denna vinter) för att sedan sättas upp en vecka när vi hoppades på bättre väder. Tyvärr så var vädret långtifrån bra, så vi var tvungna att sätta upp tak för att kunna jobba. Marken var också mycket blöt och gyttjig. :sad:
Men trots det dåliga vädret så blev i alla fall timmerarbetet klart. :hurra:

200217
Bild
Bild

200222
Bild
Bild

Frun har tjärat både nya båleväggarna och en del av det gamla. Syns inte jättemycket av det på kortet, men en markant färgskillnad mellan gammalt och nytt, trots att de var ungefär lika bleka innan tjärningen.

200628
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#282 » 23:13:19, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare ett sidoprojekt denna sommar. Gamla lolängan var i klart dåligt skick. Förra ägarna renoverade ena änden och byggde en liten butik där, samt klädde om lite på framsidan, men resten lämnade en hel del övrigt att önska.
När husets byggdes hade man låtit bjälkesändarna gå ut genom stolparna och säkrats där med en tapp vågrätt genom bjälken. Detta för att förhindra att takstolarna trycker ut överdelen av väggarna så de ramlar. Någon gång har man sågat av dessa ändar och spikat fast ett grovt plattjärn bockat i vinkel så det ligger mot bjälkens undersida, ut genom stolpens tapphål och ner på stolpens yttersida. Men väggarna har ändå tryckts ut, så jag gjorde grova dragjärn och spände ihop huset med så mycket jag kunde för att säkra så det inte ska kunna tryckas ut ännu mer.
Som visats tidigare så har södergaveln fixats till och klätts om inför ett eventuellt uterum vid poolen. Sydvästra hörnan var helt upprutten, det saknades de nedre decimeterna av fotträ och stolpar, så där hade vi lagt i nya fotträ av ek, samt skarvat i stolparna och klätt en knapp meter av baksidan av huset. Men det som återstod av baksidan var inte vackert! :sad:
Klädseln ramade av i bitar och ett par stolpar var kass. Ett par portar hängde knappt kvar, och portarna på motstående sida för genomkörsel hade förra ägarna redan spikat igen.
Ett mycket sorgligt kapitel helt enkelt. Men nu var det dags att bättra på det hela. Som vanligt var jag dålig på att fotografera, men ni kan i alla fall få se hur portarna såg ut. Resten var inte bättre kan jag lova!

Bild

Som minnesgoda läsare kanske kommer ihåg så stod det sex jättestora askar som skymde poolen och kunde ramla på flera hus. Dessa fälldes nyårsafton 2016 och det som gick att använda sågades upp till klädselbrädor i varierande bredd, som mest ca 35 cm breda. Nu är ask ett riktigt tråkigt träslag så till vida att det är mycket hårt (svårt både att fälla och att såga upp till virke) och det slår sig otroligt under torkningen. Däremot är det mycket rötbeständigt, mycket högt bränslevärde och det rätta träslaget både om man ska tillverka långbågar och vagnshjul.
Sagt och gjort, gammal klädsel av och började spika upp askeklädseln. Alla spikhål måste förborras i brädorna, annars får jag inte igenom spiken! :uupps:
Tack och lov så var allt fotträ jag arbetat med denna gång i så bra skick så jag inte behövde byta detta. I och för sig var det i ek, men även detta ruttnar ju till slut upp, vilket hade visat sig i sydvästra hörnan tidigare.
Väl framme vid gamla porthålet så var båda stolparna uppruttna i nederkant, och givetvis har även huset satt sig där. Bara att lyfta upp lejden till ungefär rätt höjd, kila under fotträet där så behövdes med sten så detta hade tillräckligt stöd, sätta in nya stolpar och regla upp i porthålet. Har även fått såga ut ett antal cirka metern långa kilar för att rikta upp spikreglarna så dessa blev raka i lodriktningen (dock inte lodräta) och för att anpassa mellan klädseln på butiken till den jag spikade upp. Egentligen inget märkvärdigt, det var bara att göra timmarna, men nu ser huset klart bättre ut, och det finns hopp om att det kan stå i ganska många år till.

Huset var delvis fyllt med bröte och skräp (mycket kvarlämnat av förra ägarna), men en del används som vedförråd. Ganska lyxigt när man står och sågar av en bräda att kunna slänga in spillbiten direkt i vedhögen. :mrgreen:
En del av skräpets togs ut genom den obefintliga bakväggen, och nu känns det mycket mer motiverande att städa ut resten.

Bild
Bild
Bild

Eftersom ask är så svårsågat varierar tjockleken mycket på brädorna. Ska gå över vissa kanter med elhyvel för att ta bort de största ojämnheterna, därefter måla, ribba och måla en gång till. Men redan nu ser huset enormt mycket bättre ut. :hurra:
Brädorna har slagit sig mycket på kant så det har blivit stora sprickor mellan dessa, som mest kanske 3 cm. Men ribborna kommer att täcka detta, och det är trots allt bara ett oisolerat uthus, så jag ser inga problem med detta.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jonnordvall

#283 » 23:28:27, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar hur många år jag tänkt göra just det där med att spänna ihop väggarna på vår loge...... dom är bra nu. Men dymlingarna är av för när det va som mest snö så hade överdelen v väggen tryckts ut närmare en halvmeter. Det höll den gången men jäklar va det smällde då vi skottade det året. 2009-2010 skulle jag tro. Ett under att det inte gick åt helvete då....
"Börja inte trä jon!"

3 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Mattias_E

#284 » 13:11:26, 04-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt klart ett fantastiskt arbete du gör, både med uthuset och huset. Uthusen har ju en förmåga att lämnas till sitt öde, tyvärr.... Åtminstone den sidan som inte syns inifrån gården.

Nu står detta säkert längre upp i tråden som jag läst i dess helhet för ca ett år sedan, men klär du av ner till båleväggen och vindskyddar och tilläggsisolerar på insidan?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Stridis2 (trådstartaren)

#285 » 22:00:20, 04-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias: Förra ägarna har klätt huset med asfaboard och kockpanel på utsidan (i alla fall de väggar de hade hunnit med). Jag plockar bort lockpanelen och spikreglarna under. På första delen vi gjorde togs även asfaboarden bort, men på den här senaste behöll vi den. Sedan sätts vindduk och båleväggen utanpå detta.
På utbygget från gamla huskroppen har vi isolerat med cellulosafiber direkt innanför vindduken (där finns inget mer än stolparna som vi behöll), samt råspont och gips innanför. Gamla huskroppen hade redan förra ägarna kluddat med så där är gamla båleväggen kvar. Innanför så finns troligen vindpapp, glasull, plast och gips. Personligen är jag inte förtjust i glasull och plast, för att inte tala om hur opraktiskt det är att inte ha någon form av trämaterial innanför gipsen, men att plocka ner och ändra på detta är ett jobb som nog aldrig blir gjort. Däremot så blir det cellulosaisolering på de ställen där jag bygger om, samt då utbygget och hela övervåningen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se