Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Stridis husprojekt

401 inlägg • Sida 13 av 27
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

jebu

#181 » 17:49:19, 25-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Duger obj. 2 inte, kanske Magirus köper det, för att därefter hyra ut det till Raggsockan, som verkar ha outtömlig källa till att "hitta på".. (Ursäkta ni båda sistnämnda :mrgreen: )
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'



Stridis2 (trådstartaren)

#182 » 14:54:22, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Våga vägra vinter! Även idag var det lite snö ute och fruktansvärt halt när jag skulle till jobbet. Nedanstående historia hände för knappt två veckor sedan.
Har jag väl bestämt mig för att få ut reningsverket till poolen och koppla in detta så ska jag också göra det. :djaevul: Strunt samma att det är den 15 april och snöar.
Jag hade vinterförvarat pump och sandfilter uppe på höjällen. Filtret väger en bra bit över 50 kg så jag hade ingen lust att bära det nerför en stege. Men teleskoplastaren kom, än en gång, till bra nytta, både att få ner sakerna från jällen och ner i poolgropen. Jag fick bära fram sakerna till pallen, men slapp i alla fall lyfta ner det för hand. :mrgreen:

20170415
Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#183 » 07:58:54, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är faktiskt med lite sorg i hjärtat jag gör detta inlägg. Det här blir det sista som berättar historia, sedan är jag ifatt i nutid, så då kommer uppdateringarna mycket mer sällan... :sad:
Men man ska ju inte sörja den sommar som har flytt, och nu blir det kanske lite lättare att komma ihåg detaljer. :mrgreen:

Påskdagen var kommen. Jag var iväg innan åtta på morgonen för att hjälpa en som ersättning för hjälp jag hade fått. Var hemma runt halvfyratiden på eftermiddagen. Tänkte jag bara skulle prova att häfta upp lite tapet i D2:s rum. Hon hade själv valt mönster, så då blev det vad det blev i tapetkvalité. Just denna tapet var non-wowen-typ. Jag har aldrig satt sådan innan, men enligt texten på rullarna skulle det sättas med vävlim. Attans otur, hade bara vanligt tapetklister hemma, men kunde köra inom Biltema på hemväg från förmiddagens arbete. Limmet skulle läggas direkt på väggen och tapeten skulle sättas kant i kant, alltså utan överlapp, med 60 cm mönsterpassning.
Jag märkte ut mitten av gavelväggen och fick utgå därifrån. Slabbade på lim på väggen, upp med första våden, håll upp mot snedtaket med en trälinjal och skär av överhänget. Lossa översta kanten och limma denna för att sedan trycka upp den mot träpanelen.
Fy tusan vilket jobb! Efter några våder tröttnade jag och gick och hämtade min gamla tapetlimningsmaskin som jag köpte för ungefär 20 år sedan. Det ökade på hastigheten rejält, men det var fortfarande en herrans massa pillerijobb som tog mycket tid.
Limmaskinen har två nackdelar. Dels så måste man ha ganska mycket lim i för att den över huvud taget ska fungera, men det är egentligen bara ett I-landsproblem. Det andra är att den är ganska tråkig att rengöra, så man vill helst bli klar med jobbet när man väl har skitat ner maskinen. Så det var bara att bita i det tjuriga äpplet och fortsätta. Fick klart allt så när som en trekant på en halv gånger en halv meter. Då var den rullen slut. Skulle jag öppnat en ny så passade inte mönstret så jag hade fått slänga en ganska lång bit. Eftersom jag ska på och tapetsera även luckorna (som inte är tillverkade ännu) så väntar jag med den hörnan till dess och kan förhoppningsvis använda den rullen mer effektivt. Det är på håret att en rulle räcker till luckorna, men det känns som slöseri att öppna en ny rulle för bara en halv meter. :vissla:
I alla fall, till slut var allt tapetserat. Öste tillbaks vad lim som fanns kvar i spannen och skulle bära ner alla prylar i duschen och spola av. Då visar det sig att det blivit stopp i duchavloppet! :huh: Fick rensa avlopp, sanera tapetverktyg och mig själv. Kom i säng halv fyra på morgonen. På tisdagen var jag ganska seg... :vissla:

20170418
Bild

Så här mycket blev kvar av första rullen. :mrgreen:
20170418
Bild

Garderobsinfattningen klar och tapetserad.
20170418
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

lagun49

#184 » 14:09:37, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Garderobsinfattningen klar och tapetserad.
20170418
Bild


Juste trumbås! :skratta3: :skratta3:
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

raggsockan

#185 » 14:25:54, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

min granne är inte riktigt klok :screwy:
han kom och dundrade på min dörr kl 03 inatt
vilken tur att jag satt uppe och spelade trummor



-
bra jobbat stridis :thummar:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

9 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Stridis2 (trådstartaren)

#186 » 08:21:17, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som trumbås tror jag inte garderoben duger så bra. Man får streta ganska mycket om man sitter på pallen (till höger om baskaggen) för att ha en fot på baspedalen (som inte sitter monterad) och en på hi-hatten (som står bakom mittstolpen mellan dörarna, vilket är fel sida för en trummis). :djaevul:

Annars är tanken kanske inte helt fel. När Professorn spelade in ABBA på sin tid så sattes trummisen i en städskrubb under en trappa och fick spela där. Litet trångt utrymme för "burkigt" ljud samt inte många räta vinklar att få stående vågor mot. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Kotten

#187 » 17:46:28, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt bra tråd!! Har läst igenom allt nu under kvällarna senaste veckan, och det enda negativa jag fann var en nyväckt känsla att jag såklart också vill renovera upp en gård! :grin: Kommer definitivt fortsätta följa detta, vore kul att se i verkligheten någon gång kanske. Tack Stridis för tråden och för att du fick in mig här på maskinisten :thumme: Mvh Charlie
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Stridis2 (trådstartaren)

#188 » 11:32:33, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för de värmande orden, Kotten!
Du är hjärtligt välkommen att hälsa på när du har vägarna förbi. Alltid kul att träffas och snacka lite skräp. :smile:
Det var riktigt bra att du äntligen reggade dig på M. Någon jämförde Maskinisten vid en organism med ett kollektivt intellekt. Allas sammantagna kunskap gör Maskinisten till det fantastiska forum det är.

När det gäller dina gårdsplaner så brukar jag ge följande råd till unga människor. Fundera igenom vad du verkligen vill få ut av livet, var och hur du vill leva och bo. Försök sedan förverkliga detta så snabbt som möjligt. Är du nu intresserad av att skaffa en gård så försök göra det i unga år. Renovera upp i lite lagom takt utan att skuldsätta dig upp över öronen.
När du sedan träffar en tjej som det verkar bli seriöst med har hon att välja på att acceptera hela paketet med både dig och bostaden eller strunta i det. Är hon inte intresserad av gården så är hon antagligen inte rätt person för dig heller. :djaevul:
Skulle det nu gå så långt att du träffar någon som absolut inte kan bo där du har gården och du verkligen tror det är ditt livs kärlek så går det alltid att sälja.

Ett problem som många gör är att först skaffa fru och barn, sedan ska man skaffa bostad och börja renovera. Då borde bostaden redan ha varit (mer eller mindre) färdig. Istället bygger man hela tiden barnen växer upp och är inte klar förrän ungarna är utflugna (och då behöver man inte all yta).

Bara mina två öres funderinar... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#189 » 22:15:34, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får väl försöka knacka ner lite av det som har hänt, även om det också är lite som har hänt... :mrgreen:

Har köpt hem MDF till både luckorna in till kryputrymmena och till garderobsdörrar. Som vanligt så räknar man som en kratta. Hade bestämt för mig att luckorna skulle vara 60 * 80 cm. Då får man precis ut 6 luckor ur en skiva, så det är precis så mycket jag köper. Dels så behöver jag sju (!) luckor, dels så är de ca 70 * 85 cm, så jag fick ut tre luckor och en massa spillbitar. Men skam den som slänger något. :mrgreen:
Började med att såga till luckorna och passa in dem. Än en gång var det underbart att ha sänksågen.
Bild

Tog två spillbitar och hyvlade ner en kant på varje. Limmade ihop kant mot kant samt satte en förstärkningsbit bakom skarven. För att få det plant fick en rikthyvel agera planskiva. Spände ihop med två limknektar. Ena kanten kunde jag spänna ner med en skruvtving mot bordet men resten fick bara tyngas ned. Här blev det med två klocklod från tornur som råkade stå lämpligt till. :uupps:
Tanken med nerhyvlingen är att skapa en spackelränna så jag får plats med spackelremsa och spackel.
Bild

Handtagen till luckorna behöver försänkas in i luckan. Började fundera på att mäta, rita ut och sedan hugg ut med stämjärn. Men det blev en mer maskinell lösning. Gjorde en mall i 6 mm plåt. Gängade ner två M6-skruvar som ser till att alla handtag kommer på samma höjd. Då behöver jag bara mäta fram att mallen kommer i mitten och sedan spänna fast den med skruvtvingar. Sedan fräser jag ut med överhandsfräsen. Gäller bara att komma ihåg vilket håll man ska hålla fräsen eftersom dess fotplatta inte är rund runt om.
Första mallen var lite för liten. Mall två var mycket bättre men blev inte lika snygg så den får inte vara med på bild. Jag får justera lite efteråt, men det allra mesta fixar fräsen på ett lätt sätt.
Bild

Hämtat hem två lass med ek. Lite ska sågas till båleplank, resten till bålestolpar.
Bild

Kommer ni ihåg de stora askarna som fälldes på nyårsafton? Kört upp med de stockar som eventuellt duger till virke till sågen. Två överfulla lass blev det.
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#190 » 07:48:22, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På västfronten intet nytt, för att använda en gammal boktitel.
Kommer ni ihåg askarna som fälldes i inlägg #159? Det mesta av riset är nu uppeldat.

20170517
Bild
Bild

Yttertrappan till huset är helt upprutten. Hämtade hem några trappstenar. Egentligen behöver jag bara ett steg och ett plan, men dessa är huggna och använda på grannfasten (som numer är riven) till mitt föräldrahem. Jag tycker det är synd att dela på saker som hör ihop, så jag tog med alla tre stenarna. Tyvärr stod grävmaskinen i vägen så jag kunde inte köra fram dit jag tänkte lägga av stenarna, men vad gör väl det när man har teleskoplastare? :mrgreen:

20170521
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#191 » 07:54:43, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde nämna att poolen är uppstartad och premiärbadad för säsongen. Vi hade 29 grader i luften i lördags och poolen höll väl 19. Riktigt skönt. Tyvärr (tack och lov?) så har värmen inte hållit i sig. 18 grader som varmast i går och 4 i morse när jag skulle till jobbet. :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#192 » 19:09:50, 23-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, om jag inte misstar mig helt så är det idag exakt sex år sedan vi började lyfta taket på huset. Och än är det inte färdigt... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#193 » 23:46:43, 08-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite har i alla fall poolen kommit till användning i år. Här har ungarna och en kompis intagit vattenläge.

20170525
Bild


Sakta men osäkert, som jag brukar skoja om, så går det ändå framåt. Jag ville påta lite i trädgården och flytta en liten blomma... Det lär vara en äkta kaprifol som stod vid en hönsgård när vi köpte gården. Hönsgården rasade och plockades bort för flera år sedan. Klätterväxten drogs mycket itu vid detta tillfälle, och efter det har den inte haft något att klättra i. Nu stod den lite svåråtkomligt och helt överväxt med ogräs. Men inte värre än att jag kunde nå den med grävmaskinen och gräva med tilten.
Den är numer framflyttad till en mer synlig plats med spaljé där den ska ersätta humle.

20170527
Bild


Luckorna till kryputymmena i D2:s rum är tapetserade och försedda med dukbeslag för att öppna dem och magnetlås för att hålla dem stängda. Luckorna står alltså på golvet och kan helt tas bort. Tyckte inte det var lönt att montera dem med gångjärn eftersom de inte kommer att öppnas så ofta. Jag ska sätta en diskret slaglist senare som ska dölja springan, men det kan jag inte göra förrän golvsockeln sitter på plats

20170608
Bild


Visst hatar ni också företag som inte kan hålla utlovade leveranstider? Döttrarna fick själva välja tapeter. D1 valde en modell från ByggMax som man var tvungen att beställa. De utlovade att denna skulle skickas inom 10 - 15 arbetsdagar. Slängd iväg beställningen, och mindre än 25 timmar senare får jag ett SMS om att varorna finns på mitt utlämningsställe! :uupps:
Ena skorstenen syns delvis i D1:s rum. Frun håller på att kalka skorstenen i D2:s rum, men detta blir inte bra (gulbruna fläckar, gammalt kalk?) så jag köpte lite silikatfärg. Om inte annat så går det klart fortare. :mrgreen:

Så här är det sista gången ni får se detta rum. Allt är förberett så håller kropp och knopp så börjar jag tapetsera i morgon.

20170608
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magirus

#194 » 18:03:07, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller en tumme att Luvan din håller!! Kom i håg "En sak i taget"!!! :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Stridis2 (trådstartaren)

#195 » 23:48:14, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Döttrarna har helt själv får välja tapeter till sina rum (inom vissa ekonomiska ramar förstås...). De gick givetvis endast på utseendet. D1 valde en non-woventapet från Rusta för 200 kr per rulle. OK pris och helt OK tapet, ja bortsett från att jag tyckte det var fruktansvärt opraktiskt att limma på väggen. D1 valde en papperstapet från ByggMax för 150 kr per rulle. Jättesnyggt mönster tyckte jag också, men dels är mönsterhöjden 64 cm (!) så man spiller ganska mycket, och dels så är det ett ganska diffust mönster så det är jobbigt att se exakt var det ska sitta. Jag kunde stått ut med båda dessa saker, men papperskvalitén var sämre än dåligt lågpristoalettpapper! :aaargh: Får tapeten dra i tre minuter har den inte svällt tillräckligt, efter sex minuter tar den nästan och sönderfaller av sig själv. Jag var så förb*nnad efter första rullen att jag seriöst tänkte skicka tillbaks resterande. Enda anledningen till att det inte blev så var att jag hade öppnat tre rullar för att experimentera i hur mönsterhöjden låg. Snål som man är så var det bara att fortsätta.

Under fredagen hängdes det upp två rullar tapet och lördagen ytterligare tre. Återstår kanske en och en halv rulle, plus luckorna. Men eftersom det inte har förts över några kort till datorn, och därför inte visas några här, så har inte något av detta hänt... :vissla:
Jag ska försöka bättra mig under morgondagen, jag lovar. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se