Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Stridis husprojekt

401 inlägg • Sida 16 av 27
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

texas5020

#226 » 21:58:05, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska du inte vara så självkritisk, det är dina årsringar du sätter i huset och som bevaras för framtiden och barnen ! :shake_hands:

2 personer gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...



Skru'are

#227 » 23:37:02, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Målarkalk är ett mycket seriöst företag. I synnerhet vad gäller renoveringar och restaureringar är de i topp. Här finns stor kunskap.
Mina kontakter under åren har varit med Ulf Nymberg; en mycket kunnig och saklig person.

Skall du måla ute med silikat, så välj hellre en färg utan akrylat.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2 (trådstartaren)

#228 » 08:14:06, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för tipset. Nä jag köpte den färgen var jag bara så frustrerad att jag inte tänkte så mycket. Gick in i en "modern" färgbutik. Man verkligen såg på dem vad de ansåg om gamla metoder i allmänhet, och kalk i synnerhet.
Om det blir silikatfärg utomhus så ska jag försöka komma ihåg ditt tips. :buga:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#229 » 12:50:34, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du tycks gilla bra teknik och med ett långsiktigt tänkande...
Du är välkommen om du vill ha synpunkter.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2 (trådstartaren)

#230 » 20:47:31, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

26 grader i poolen idag (32 i ytvattnet), och detta bara tack vare soltäcke. Ingen extra tillsatsvärme. :hurra:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Sparrow

#231 » 10:30:55, 04-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då bränns det ju :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Stridis2 (trådstartaren)

#232 » 01:00:07, 30-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt att hitta motivation, både till att bygga och till att skriva. En hel del har blivit gjort, men ganska mycket "moderna standardlösningar". Ska försöka få ihop en tillbakablick någon gång... :vissla:

Men nuvarande projekt vill jag dela med mig av. Jag byggde ju pool som vattenfylldes 2017. Började på trädäck runt denna 2018, men stannade knappt en meter innan själva poolen. Men nu har jag kommit igång med att färdigställa däcket.
Jag fick börja med däcket en knapp halvmeter från husets gavelvägg, som ni kanske kommer ihåg var klädd med mycket ful aluminiumplåt. Detta är bortplockat, väggen uppriktad och klädd med panel. Eftersom jag planerar att bygga ett uterum här så ribbas inget. Istället, när uterummet ska byggas, plockas vattbrädan bort och rummet byggs. Sedan läggs vindduk på gaveln mot gamla lolängan inuti uterummet och kläs därefter med någon snygg panel. Det av gaveln som kommer ovanför uterummets tak ribbas och målas då. Så är i alla fall tanken.

190622
Bild

Den del av bjälkarna som går in över poolkanten är nersågad så den bara är 35 mm hög. Men den är förstärkt med en omega-bockad plåtprofil i 3 mm rostfritt.
Ganska många reglar blir det, och i många olika vinklar och plan. :mrgreen:

190622
Bild

Syns lite dåligt på nästa bild, men gavlarna är uppdelade i fyra raka delar. Där ligger två trallbrädor som fris runt om, dels för man skulle slippa se alla kortändar, och än viktigare, om man någon gång måste byta liner så räcker det med att plocka upp två brädor istället för alla. :mrgreen:
Jag hade från början planer på att göra en halvrund träinklädnad i ek, men det får vara någon måtta på hur mycket jobb man lägger ner. Det ska på en bräda på högkant som går ner i poolen mot vattnet för att dölja översta kanten av poolstommen. Denna bräda hade varit ganska jobbig att böja halvrund, så det fick bli kantig. Inte så snyggt men mycket, mycket snabbare. :vissla:

190627
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#233 » 04:56:37, 30-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis, du som gillar att bevara äldre kunskap kunde lätt ha gjort gavlarna/däckets avslut runt.

Som jag tolkar dig så skall du ha en stående bräda som täcker ändträt och som går ner ett stycke över poolkanten.
Det blir 28+35+3=66 (3 för rundningen på brädans ök) Det ger en rimlig anliggning/infästning och resterande av en 120x28 std kan överlappa kanten (eller mindre om så önskas).

Genom att basa brädan går det lätt att böja den med den stora radien.
En enkel bastrumma av spirorör eller fyra klädselbräder och koka vatten i ena änden så att ångan leds genom trumman.
Böjformen görs enkelt med klossar som skruvasfast med rätt båge. Använd den konvexa sidan av formen! Övermått på brädans längd så den kan trimmas/kapas i ändarna. Fäst ihop ändarna så den kan flyttas när den svalnat och nästa bräda är genomvarm i trumman.

För de som inte praktiserat det, men är intresserade.
Det är inte vätan utan värmen som gör det lätt att böja. (Vätan påverkar fibrerna på ytan något) Jfr att värma vidjor .
Vatten är ett bra transport-/överföringsmedia. När ångan kondenserar på brädan och dess närhet återfår man ångbildningsvärmen som åtgick för att koka vattnet. Vatten har ett relativt högt värde.
Skall det till snävare böjar/tjockare virke så kan det fordras stöd i yttersvängen som fixerar längden. Träet skall krympas - inte sträckas.

4 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Lars_karlsson

#234 » 08:39:06, 30-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några solstolar bara nu,,,kan bli fint de där !
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900

Skru'are

#235 » 08:54:02, 30-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är redan fint - särskilt det våta en dag som denna när prognosen är 33 grader :snow:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mattias Petterson

#236 » 09:31:20, 30-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir fint, men hur är det med hängrännor på huset, fasaden tar onödigt mycket stryk utan. ( såg också att du har lite tegel kvar att skära i ränndalen) skönt att kunna ta ett dopp när det är klart, ser riktigt trevligt ut iallafall!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Landmann

#237 » 21:10:42, 30-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat. En hel del pill att få till den där. Fräser du ner skenorna för taket eller ligger dom på trallen?
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Stridis2 (trådstartaren)

#238 » 23:30:25, 30-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Stridis, du som gillar att bevara äldre kunskap kunde lätt ha gjort gavlarna/däckets avslut runt.

Givetvis kunde jag ha gjort halvrunda ändar på pooldäcket. Hade blivit både snyggt, unikt och en rolig utmaning att göra. Ett tag diskuterade vi att bygga hela pooldäcket i ek. Detta hade inte blivit mycket dyrare än att köpa billigaste mög-tryckta trall på Bauhaus. Men tiden att få fram tillräckligt mycket ek, sedan såga (och eken bör ha legat i tre år från fällning till sågning), lava upp och torka för att till sist hyvla upp alltsammans fanns inte. Samma anledning som det blev kantiga gavlar, tiden. Den är alltid en bristvara. Om du läst tidigare i tråden (och på en del andra ställen här på M) så ser du att det är över fyra år sedan jag började gräva till poolen. Jag (och än mer hustrun) vill få något klart på det här stället. Jag har kommit till insikten att det är bättre att saker blir hyfsade och fungerar än att man siktar på att göra allt perfekt och unikt och inget bli färdigt. Sorgligt men sant (i alla fall gällande mig). :sad:

Mattias Petterson skrev:Blir fint, men hur är det med hängrännor på huset, fasaden tar onödigt mycket stryk utan. ( såg också att du har lite tegel kvar att skära i ränndalen) skönt att kunna ta ett dopp när det är klart, ser riktigt trevligt ut iallafall!

Ja du, Mattias. Tyvärr är det inte det enda som borde göras på huset, och tyvärr inte ens det mest akuta. Enligt min fina tidsplan (som bara finns i mitt huvud) så hoppas jag kunna fixa detta under hösten. Men mina tidsplaner är som de ryska femårsplanerna. När de fem åren har gått och man inte har hunnit med så flyttar man bara fram tidsplanen fem år... :mrgreen:

Landmann skrev:Bra jobbat. En hel del pill att få till den där. Fräser du ner skenorna för taket eller ligger dom på trallen?

Ja, förvånansvärt lång tid det har tagit bara att skruva trall. Takets skenor hamnar ovanpå trallen. Taket var inte köpt när jag la trallen, det var inte ens bestämt att jag skulle köpa något (även om jag drömde om det), så det var bara att lägga på rakt fram. Blir skenorna störande så plockar jag helt sonika bort trallen under och fäller in något bra bärande mellan bjälkarna. Då sjunker skenorna 28 mm.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#239 » 04:25:45, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår precis vad du säger om tid och ambition.
Men jag skulle inte blivit förvånad om du hade gjort runda ändar.
Lite synd att det blev i efterhand/ försent för det hade nog inte varit så mycket mer jobb om det varit med i tankarna från början. Det hade avgått en dei också. Det hade nog passat dit kynne, med tanke på vad du gjort tidigare.
Se det som ett tips till läsarna. Det är förvånansvärt hur effektiva gamla metoder kan vara.
Ta dig ett välförtjänt dopp och njut av arbetet. Man måste få känna sig nöjd för att ladda arbetslusten.

Det där med ek satte griller i huvudet på mig för något helt annat...

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2 (trådstartaren)

#240 » 12:18:56, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, bara att fortsätta skruva trall. När jag lagt näst sista brädan så ritade jag av på bjälkarna och kapade dessa i samma längd. Alltid bekvämt när man inte måste följa några givna mått utan kan anpassa efter i det här fallet trallbrädornas bredd.
Renkapade även fram- och baksida (vilket var ett förhastat beslut, men det kommer vi till senare...). Hade bara låtit brädorna sticka ut i varierande längd. Men nu blev det mycket snyggare. :mrgreen:
Trallbrädan närmst huset vid poolens långsida gick ut ett par cm för långt i poolen. La ut aluminiumskena och sågade med sänksåg, liksom kanterna på däcket. Fantastiskt vad mycket lättare det är att få snygga snitt med sänksåg och skenor jämfört med att såga för hand. :mrgreen:
När jag sågat poolkanten så skar jag mig på fingret mot denna, så vass var kanten. Lika bra att hämta fräsen och runda kanten så ingen annan kommer till skada där.
Hade vi bara fortsatt att lägga trall efter att korsidorna var klara hade det blivit en smal remsa på bara någon cm kvar av brädan längs poolens andra långsida. Därför la jag denna bräda precis där den skulle vara och fick såga sista kortbrädan på båda sidor om poolen. Men detta syns knappt om man inte går och tittar efter det, och skenorna till taket kommer att störa detta synintryck än mer.

Om ni undrar varför pooldäcket är blött på ett ställe så beror det på att när jag sågade kanten till poolen så blåste det ner massa sågspån på pooltäcket. Drog upp detta och spolade av allt för att slippa få ner hela sörjan i poolen.

190627
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bert, SwedEh och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se