Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Stridis husprojekt

401 inlägg • Sida 15 av 27
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Sparrow

#211 » 14:27:52, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu under några dagar plöjt igenom den här otroligt intressanta tråden. En sån tusenkonstnär som du Stridis behöver verkligen inte be om ursäkt.Helt ofattbart att ha så många strängar på sin lyra. Önskar man hade ngn procent av din kunskap o energi. :buga: :buga: u Tänkte besöka Wings and tracks i vår och kanske träffa ngr andra Maskinister där. :bira: Mvh Sparrow

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)



Stridis2 (trådstartaren)

#212 » 23:07:52, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får (än en gång) beklaga att det har varit lite klent (nåja, riktigt uruselt, då) med uppdateringar i den här tråden. Dels gick jag in i väggen i somras, så det har inte blivit gjort speciellt mycket, och dels så har det som blivit gjort inte varit så spännande. Gipsa, spackla, slipa och måla har de flesta sett många gånger. Men, eftersom jag skriver både för min egen skull och om det mot förmodan finns någon annan som finner nöje i att läsa mina små rader så fortsätter jag väl.
Jag har åkt på en riktigt tråkig förkylning. I två dygn har jag, mer eller mindre, legat som en klubbad gråsäl. Dagens mest ansträngande insats var att jag gick ett varv runt garaget bara för att koma ut och få en nypa frisk luft. 50 meter, och det var ansträngande! :uupps: Kände mig ganska rastlös nu i kväll så jag började sortera kort. Sedan var det klart lättare att fortsätta den här tråden, och nu sitter jag här. :mrgreen:

Vad har då hänt med huset? Jo, båda döttrarnas rum är färdigtapetserade med luckor till kryputrymmena. Elen är fixad,dock ingen takbelysning ännu. All golvsockel är uppkapad och nästan all sitter fast. Två bitar i D1:s rum ska limmas mot skorstenen, men jag saknade lim just då så detta har inte blivit av. De två bitarna mot dörren i D2:s rum är också lösa eftersom det saknas smygbrädor och dörrfoder här. Fönsterbänkar, smygbrädor och foder runt dessa saknas också, samt garderoberna ska få dörrar och lite mer inredning, sedan får jag nog betrakta dessa rum som klara.

De få gånger det var uppehåll i regnandet under sommaren (nåja, det som borde varit sommar enligt kalendern...) försökte jag vara ute. Fick tjärat lite av huset. Ganska kul att se de bilder man tagit med lite tjärat och lite otjärat. Då syns skillnaderna bra.

170722
Bild
Bild

170723
Bild

Det putsades och fejades (nåja, tjärades) inför spettkaksfestivalen. Inte för att jag tror de eminenta gästerna hade brytt sig speciellt mycket, men jag brukar få en liten kick och göra lite extra inför sådana saker. Riktigt bra så något blir gjort... :vissla:
Sista bilden är efter nyss nämnda festival. Kan jag säga eftersom den icke existerande mannen från Jämtlandsfjällen hjälpte mig att bära fram trädgårdsmöblerna. Detta hände den 28:e juli! :uupps: Ingen bra sommar... :vissla:

170815
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magirus

#213 » 23:21:38, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Well, doften av tjära var uppfriskande!!
Hehe, vi hann ju iaf sitta i några minuter inna de började regna :mrgreen:
Men de va ett rasande trevligt påhitt o de va med saknad vi lämnade edert Residens!!! :buga:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

raggsockan

#214 » 02:04:14, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

grattis på dagen bäste herr strid :bira: :thummar: :rock_on:

av nån anledning fick jag ,det här är willy strid ! på huvet :screwy:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

igelkottar

#215 » 09:53:27, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis Stridis2 :bira: :bira:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

magirus

#216 » 10:52:49, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gratulerar på Tårtdagen!
Må du ha en kalasdag!

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Sparrow

#217 » 11:00:24, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis Stridis.Ha en skön dag. :bira:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Stridis2 (trådstartaren)

#218 » 22:59:52, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för gratulationerna. :buga: Dagen har inte innehållit något speciellt hårt firande, snarare att jag har legat på soffan hela dagen, tittat på The Big Bang Theory och tyckt synd om mig själv pga förkylningen. Men nu tänkte jag försöka hacka ihop ett litet historiskt inlägg igen.

Jaha, vad hände mer denna sommar då? Jo Frida (robotgräsklipparen, Fri Dag) behagade lägga av. Eftersom jag var lite irriterad på återförsäljaren (som bl.a. tog 25% mer betalt för nya batterier till klipparen när de satte in dem jämfört med deras egen webshop! :uupps: ) så bestämde jag mig för att göra ett försök till felsökning själv. Visade sig att det var en magnet till främre krocksensorn som hade kommit ur läge, men det tog ett tag innan jag hade knäckt den nöten. Stackars Frida fick jobba ganska hårt innan gräsmattan såg hyfsat normal ut igen... :mrgreen:

170920
Bild

Nästa bild har kanske inte så mycket med fastigheten att göra utan mer med att jag gillar min teleskoplastare. Jag har en tippcontainer där jag samlar småskrot. Jag bytte bl.a. larvkedjor på min grävmaskin och fick då en spann med säkert 40 - 50 kg avbrända bultar som höll larvplattorna. Tyvärr så har det "råkat" komma en massa mög framför containern så man kan inte köra fram till denna, men med hjälp av teleskoparen löste sig detta ändå så jag slapp släpa för hand. :mrgreen:
Precis till höger om trädet ser ni spannen hänga i ena gaffeln.

170921
Bild

En fin dag men lite blåsig. Långt ifrån någon kuling, än mindre storm. Ändå mötte mig denna något förvånande syn när jag kom hem. En stor ask hade blåst ner tvärs över gräsmattan. Blev en del maskinkörande innan jag hade städat upp allt, både med grävmaskinen och timmergrip samt med teleskoparen, men tack och lov hade inte Frida skadats.

170928
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

igelkottar

#219 » 11:10:52, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frida kanske hade en fri-dag då? :vissla: :skratta3:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Stridis2 (trådstartaren)

#220 » 15:01:32, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Årets premiärbad i ouppvärmd pool avklarat. Var lite lätt kyligt i vattnet, men lufttemperaturen var behagliga 21 grader. :grin:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#221 » 15:12:29, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minnesgoda läsare kommer kanske ihåg att jag nämnde problem när vi skulle vitkalka skorstenen i D2:s rum. Efter att ha konsultera en av landets duktigare inom kalk så fick jag reda på att ämnen i teglet kunde ge dessa urinfärgade gulbruna fläckar. Det fanns inget att göra åt detta, även om man putsade om skorstenen och kalkade den igen skulle fläckarna komma tillbaks efter en tid. Jag började fundera på silikatfärg, men ingen kunde egentligen säga hur det skulle gå att måla ovanpå kalkfärgen som krackelerat på en del ställen. Jag började borsta av all kalk för hand med stålborste, men efter att ha borstat hela skorstenen blev jag inte nöjd. Det slutade med att jag knackade ner all puts (med en hammare avsedd att förbättra gamla kvarnstenar... :mrgreen: ). Snacka om onödigt arbete, först måla, sedan borsta bort detta för att till slut knacka bort all puts. Kan säga att det inte var speciellt rent och snyggt i rummet när jag var klar... :mrgreen:
Tyvärr hittar jag inga bilder alls från detta så det får bli en på hammaren. :vissla:

Bild

Jag hade pratat med en gammal man, som hade putsat mycket i sitt liv, om han kunde hjälpa mig. Vi kom fram till att den skulle frihandsputsas, alltså så man såg de mjuka dragen från putssleven. Tyvärr visade det sig att han hade tappat all känsla för putsandet, så jag fick göra klart det sista, trots att jag aldrig hade putsat något tidigare i livet. Ja, ja, det kom upp puts, det blev bättre än innan och sedan silikatgrund samt två lager silikatfärg. Den täckte kanon, så nu tänker man inte på så mycket att den inte är så snyggt putsad.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

texas5020

#222 » 16:38:05, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att en ojämn puts passar bättre i ett gammalt hus än perfekta 90 graders ytor, det ger mer karaktär !

1 person gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Skru'are

#223 » 18:06:01, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så du har hittat till Hyllinge!
Vad använde du för bruk?
Vilken typ av silikatfärg?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2 (trådstartaren)

#224 » 21:26:23, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jupp, Hyllinge it is! Har du läst deras referenslista? Den är både underhållande och imponerande! Min bror känner ägaren så det är därigenom kontakten har skötts.

Tyvärr är vare sig min bror eller jag murare, så kunskaperna där är kanske inte vad de borde ha varit. Då får man lyssna till de som förhoppningsvis vet mer och arbeta därefter.

Detta bruk:
Bild

Och denna färg:
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#225 » 21:35:11, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Texas5020: Håller fullständigt med, men då ska det vara mjuka svepande putstag, inte kort och knöligt. Jag är kanske extra gnällig eftersom jag stått med näsan i den skorstenen alltför länge, men jag blev tyvärr inte nöjd. Dock tyckte jag inte det var värt jobbet och pengarna att än en gång knacka ner putsen från den skorstenen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se