Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Stridis husprojekt

401 inlägg • Sida 25 av 27
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Mattias Petterson

#361 » 06:26:35, 19-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det beg enkupigt tegel som ska upp ?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



Stridis2 (trådstartaren)

#362 » 09:33:56, 19-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, enkupigt på båda sidorna. Om jag inte missminner mig helt så blir det Svedala tättegel på sydsidan där jag håller på nu och Heby på norrsidan.

Texas: Tack för de orden. Ja, visst har det hänt mycket på kort tid, men jag måste erkänna att hade jag varit själv så hade jag inte hållit samma tempo, plus att två gör givetvis mer än en person. Min bror har inte varit med hela tiden, men man har ändå haft "pressen" på sig att jobba på fram till solen gått ner.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#363 » 14:43:30, 19-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Skru'are: Givetvis hade det varit enklare med papp, men då hade man behövt lägga papp över hela taksidan och sedan pannor runt solcellerna. Men i detta fall hade man fått in en massa vatten, snö, löv och annat skräp under de nedre pannorna, plus all fukt på strö och bärläkt. Eller hur hade du tänkt den konstruktionen?
Jag hade en idé om att lägga plåt på baksidan (med solcellerna ovanpå) och pannor på gårdssidan, men jag blev kraftigt avrådd av samma anledning som jag själv misstänkt, nämligen risken att huset sätter sig om vikten på taksidorna skiljer så pass mycket. Jag tycker risken finns att man får samma problem med din lösning.P


Pannor vid cellerna. Det finns standardlösningar till det.
Excentrisitet. Ditt branta tak med sin konstruktion är inte som en vanlig takstol.

Men du har valt nu. Men tänk på att duken kräver tätningsmedel vid infästningar, skarvar, spikhål osv.
Enkupigt tegel är inte så enkelt att få tätt, att ligga still och anpassa till infästningarna.

Skall du leja för att montera cellerna? (Krav på certifierade) Det finns många anvisningar som gör att man kan få mardrömmar.
Det finns några sidor på nätet med erfarenhetsbaserade anvisningar för prevention av de värsta avarterna....
Artikel om: Skuggningen av taket pga cellerna påverkar värme-/fuktbalans i konstruktionen.

Det kan vara värt träningsvärk (om det är "bara" det) med de här dagsverkena och taket tätt! :buga:
Inget fallskydd vid gavlarna... Kan du inte använda snabelmaskinen för fäste till fallskyddslinan till selen - när det blåser iallafall?
Tänk på pendlingsrisken så det inte blir en falsk trygghet. :djaevul: Och inget slack i linan!
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mattias Petterson

#364 » 18:00:04, 19-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt med enkupigt, men en mardröm att lägga beg.

Hemskt att eftermontera något i ett sånt tak.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2 (trådstartaren)

#365 » 21:52:29, 15-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte går det fort, inte. Har bytt arbete, så från att ha varit borta från hemmet för arbetet 14 timmar, tre dagar i veckan har jag börjat vara borta 12 timmar, fem dagar i veckan. Tänk så mycket prima fritid som arbetet förstör... :djaevul:

I vilket fall, har fått läktat ca två tredjedelar.

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Volvot24

#366 » 09:31:17, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev: Tänk så mycket prima fritid som arbetet förstör... :djaevul:



Insåg detta när jag fick möjlighet att sluta vid 62.

Två år sedan la jag själv nytt tak på kåken.
Typ bra betalt, rättare sagt aldrig tjänat motsvarande.
Sparade ca 40 000 intjänade skattade pengar i månaden. Tog visserligen hela tre månader i anspråk, men jag hade inte direkt brottom.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Stridis2 (trådstartaren)

#367 » 21:44:03, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma sak som i går, men mer som minnesanteckning och peptalk till mig själv. Har fått upp 12 läktesbitar till efter jobbet i kväll, så nu är det bara topläktet kvar på de första 9 meterna.

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#368 » 21:46:54, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt att se, bra jobbat! Det där kommer bli bra. En riktig takfotsställning gör takjobb mkt mindre otäcka.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mattias Petterson

#369 » 21:48:56, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat, men har du inte väldigt glest mellan ströläkten?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2 (trådstartaren)

#370 » 22:23:10, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:...men har du inte väldigt glest mellan ströläkten?

Inser du din taskmört hur mycket merarbete du har skapat för mig??? Nä, skämt å sido, det var jättebra att du frågare för jag hade gjort en tankemiss modell större.
Så som jag alltid har läktat så la man ströläkten på takstolarna och sedan läktade man på detta. I gammal tid brukade det vara allt mellan 90 -160 cm mellan takstolarna (i alla fall där jag har arbetat, och standard läktesdimention var 1,25 tum gånger 2,5 tum, alltså ca 32 * 64 mm. Eftersom jag har mellan 90 och 100 centimeter cc-avstånd tyckte jag att jag var på den säkra sidan. Men i detta fall hade jag inga hemmasågade läkten så jag köpte färdigsågade. Modern dimention är 25 * 48 mm, dvs lite drygt hälften av mängden trä i moderna läkt.
Tack vare din fråga insåg jag alltså tankemissen och stoppade in ytterligare ströläkt som vilar mot råsponten. Inte optimalt men förhoppningsvis bättre än vad som behövs...
Såg ut så här för några veckor sedan:

220527:
Bild

Efter att ha varit iväg på jobb i två veckor kom jag hem i natt, men efter att ha packat upp, tvättat en laddning, hälsat på min gamle far osv så har ändå lite blivit gjort.

220618:
Bild

Den riktigt skarpögde ser kanske något litet konstigt allra längst bort på taket. Lite närmare:
Bild

Inte är det mycket, men fortfarande är det en början. Har alltså lagt, borrat och skruvar 13 pannor. Även en lång resa börjar med ett litet, litet kliv. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Volvot24

#371 » 22:35:52, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Är detta på andra sidan?

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Hymas 89

#372 » 23:23:47, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den va inte snäll Volvot24.
Men kul va de
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Stridis2 (trådstartaren)

#373 » 23:28:31, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker... :vissla:
Nä du, T24, riktigt så fel har jag nog aldrig tänkt, men med åldern kommer kanske kunskapen? :djaevul:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Volvot24

#374 » 07:52:05, 19-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser bilden som både "kul" och ett onödig arbete.

Helt säker på att Du inte gjort nåt liknande :grin:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Stridis2 (trådstartaren)

#375 » 23:36:00, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först några bilder som kanske inte är så intressanta för allmänheten utan mer för mitt eget komihåg...

220623
Bild

220625
Bild

220629
Bild

220630
Bild

Det har blivit lite rörigt med mitt solcellsbygge. Jag bokade i december förra året och då hette det att de skulle komma i början av sommaren. Sedan bytte jag arbete så jag fick extremt mycket mindre fritid. Till råga på allt är det tydligen en stor brist på optimerare så alla som beställt solcellsanläggningar med sådana blir senarelagda vilket betyder att vi som inte ska ha optimerare blir tidigarelagda.
Vi kommit överens om att man skulle börja montera vecka 27, alltså fem dagar efter senaste bilden ovan togs och min tanke var att fixa de sista fyra raderna pannor, vindskivor och stormlist samt plocka undan all min byggnadsställning på helgen. Då fick jag besked om att de var försenade, bl.a. pga mycket sjukdomar så man flyttade fram till mitten av vecka 28.
Den helgen var jag ganska trött och sliten så det blev inget gjort, men jag hade ju över en vecka på mig. Men onsdags kväll ringde de och frågade om det var OK att de kom torsdag middag! :uupps: -Javisst, svarade jag. Jag fick ihop allting och även monterat mer min Haki-ställning (ganska många kilon där!), men det blev en ganska lång och jobbig kväll / natt för mig.

220706
Bild

Dagen efter hade montörerna fått upp sin ställning.
220707
Bild

Jag får erkänna att jag tyckte monteringskostnaden i offerten var hög, men med facit i hand var det inte så farligt. Det tog ca 140 arbetstimmar att få det klart. Man har lyft på ett antal pannor för att montera fästen till solcellerna. Jag hade förväntat mig att man bara skulle lägga tillbaks pannorna ovanpå hållaren som stack ut så pannan låg och kultrade på hållaren, men man har slipat ut på undersidan av den övre pannan så hållaren får plats. Mycket seriöst byggt.

220715
Bild

Samma dag var elektrikern här och kopplade in anläggningen. Tyvärr hade det missats med min smartmätare så den kommer vid ett senare tillfälle. Jag bad honom om att få in anmälan om färdigställandet så snabbt som möjligt. Eon kan ibland vara riktigt långsamma på att godkänna så man får börja producera. Han lovade att skicka detta till deras projektledare direkt, men på fredag förmiddag var det fortfarande inte inkommit till Eon. Ringer projektledaren men han är på semester. Ringer försäljaren som också är på semester. Till sist fick jag tag på en stackars kvinna på kontoret som inte begrep någonting om vad jag pratade om, men hon lovade att återkomma. På eftermiddagen vid tretiden ringde elektrikern upp. Han hade tydligen inte fått någon förklaring som han begrep sig på från kvinnan på kontoret, men när jag förklarat lovade han att fixa det hela, så vid fyratiden på fredag eftermiddag fick Eon in färdiganmälan. Kvart över nio på måndagsmorgonen fick jag ett SMS från Eon om att det var klart att starta anläggningen. Riktigt snabbt jobbat av dem! :hurra:

Nästa problem var att invertern ville ha internet (mest för jag ska få statistik på hur mycket den producerar) samt en kabel mellan den och smartmätaren som ska monteras upp vid inkommande ledning. Var lite frågor om detta i min tråd om Nätverk i hus och på gården. Lyckades få ut båda kablarna och ett dragsnöre för framtida bruk genom ett befintligt markrör och få igång internet till invertern så elektrikern kunde koppla in allt. Men efteråt kom jag på att det vore bra om man lagt kablarna ovan mark i någon form av skydd. Hade från början tänkt bocka till i plåt men kom på att vanlig flexslang som man drar i väggarna borde fungera. Två kablar om vardera 6 mm borde passa utmärkt i en 16-millimeters slang. Min bror råkade befinna sig mycket nära en BT-butik så han fick köra inom och köpa en rulle svart (hoppades denna skulle vara mer tålig mot UV-ljus). Eftersom jag ville ha på slang i båda ändar var jag tvungen att dra ut cat6-kablarna från markröret, så man skulle hålla reda på 2 * 50 meter kabel också. För att vara på den säkra sidan drog jag in en andra draglina samtidigt som jag drog ut slangarna.
När kablarna var ute inser jag mitt första misstag. Flexlangen är 16 mm på utsidan! :screwy: Kanske 12 mm på insidan men troligen lite mindre. Lyckades faktiskt få igenom kablarna en bit men insåg att det var dömt att misslyckas. :sad:
Fick klippa och skära slangen i mindre bitar för att få av den från kablarna. Nu var jag så pass irriterad att jag tog en bit ljusgrå 20-millimetersslang av mycket sämre kvalité, men här gick i alla fall kablarna igenom.
Riggar kablarna i det 2:a dragsnöret och börjar dra igenom kablarna. Lite springande fram och tillbaks när man ska göra det själv men det gick. Men när jag har fått igenom kanske 75% av kabeln så kommer det upp ett stort nysta med dragsnöre. Då har första snöret lossnat i andra änden och följt med när jag drog, så högst plötsligt har jag gått från två dragsnören till inget. Men kablarna kom igenom, fick slang även i den änden och har blivit återkopplade. Har även fått på slang sista biten av kabeln till smartmätaren så nu väntar jag bara på att elektrikern ska komma med den.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se