Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Stridis husprojekt

401 inlägg • Sida 14 av 27
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

magirus

#196 » 11:07:42, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då detta är var ett störande moment i processen att skapa ett förnöjt hem anser jag att bildbevisen kan få bortfalla enär det skapade obehag för trådskaparen/utföraren och resulterade i stressrelaterade känsloyttringar! :huh:
Detta torde vara av ondo då TS luva inte riktigt är kompatibel med dylika ovan nämnda :shake_hands:


(obs detta är ett ironiskt inlägg med viss allvarlig touch och kan avlägsnas närhelst TS eller moderator så önskar) :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 



Stridis2 (trådstartaren)

#197 » 22:14:52, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte konstigt att man blir utbränd med tanke på hur stressande Maskinisten är. Först och främst massor av roliga och intressanta trådar som måste läsas. Sedan ska man hinna skriva i en del av dessa också. Och som grädde på moset ska man hinna uppdatera sina egna trådar med både text och bilder! :svettas:

Idag har det blivit lite drygt en rulle tapet uppsatt, men det betyder att hela D1:s rum är färdigtapetserat så när som luckorna till kryputrymmena. :hurra:

Jag trodde att jag hade riktat upp golven så de var hyfsat plana, men när jag ser på korten inser jag att så inte är fallet... :vissla:

20170611
Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

igelkottar

#198 » 10:07:55, 12-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du stod väl på den sidan när du fotade. :lmao:

Edit tillägg:

Fint blir det i alla fall. :thummar:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

jörgen.ottosson

#199 » 17:22:25, 12-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...ett tipps: lägg i från dig plånboken innan du fotar. :grin:
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

magirus

#200 » 20:20:30, 12-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strunta i de nu!! :shake_hands: De ä redan gjort sådeså. Sen i min värld är ett snörrätt o vinkelrätt hus inte riktigt levande.... :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Stridis2 (trådstartaren)

#201 » 23:39:09, 12-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha ha ha! Ni är roliga ni. Men Jörgen kan vara något på spåren, de gamla enkronorna är ganska tunga... :vissla: :djaevul:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#202 » 20:10:06, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, vad ska jag skriva idag, då? Håller på att kapa till golvsockel till D1:s rum. Har inte börjat spika upp den ännu, men pusslet är lagt med vilken bit som passar var.

I går kväll var vi ute och badade i poolen. Efteråt så klorerade jag vattnet och lät pumpen gå. Gick och pulade med annat. Duschade på kvällen och skulle som sista sak gå ut för att stänga pumpen. Ser att filtret behöver backspolas. Stannar pumpen, ställer om filtret och startar pumpen. Då lossnar slangen för filtrets avloppsvatten och ut kommer en 3 cm vattenstråle med bra tryck rakt på mig. På de 0,3 sekunder det tar för mig att stänga av pumpen är jag lika blöt som om jag hade hoppat i poolen. Får fast slangen, renspolar men slangen lossnar en andra gång och dränker mig igen. Visst, jag kunde inte bli mycket blötare, men liiite irriterande var det ändå... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

igelkottar

#203 » 20:36:04, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men bara lite va? :huh:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Stridis2 (trådstartaren)

#204 » 21:31:01, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt, Igelkottar, bara lite, lite irriterad... Men jag skrattade ganska gott åt mig själv samtidigt. Jag måste sett urfånig ut. :lmao:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#205 » 22:45:09, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu sitter jag här och funderar igen. Tänkte jag kanske kunde få lite inspiration och goda idéer från er andra, men för att kunna förklara lättare behövdes lite bilder i fågelperspektiv. Körde ut teleskoplastaren och hissade upp mig själv 12 meter upp i luften, allt för er skull. :mrgreen:
Jag ska ju bygga trädäck runt poolen för att täcka hålet runt denna. Har funderat över att plocka bort det fula skärmtaket där jag just nu har ved och annat skräp, renovera gaveln på gamla lolängan (den som är klädd i aluminiumplåt just nu) och göra ett uterum mot denna. Trädäcket ska givetvis då gå hela vägen fram till uterummet.
Som ni kanske kan se så är poolen förskjuten inåt från vägen jämfört med lolängans långsida, men tanken är att trädäcket ska linjera hyfsat med långväggen. Men trädäcket kommer att gå längre in från den lilla vägen jämfört med lolängans bakre vägg, ca 3 meter.
Nu till mina funderingar:
* Ska jag sätta räcke runt trädäcket? Däcket kommer att bli ca 20 cm över markplan i framkant. Nackdelar är mer materialåtgång, tar mer tid samt ytterligare en sak i vägen för synintryck. Fördelarna är att man kan lättare styra var ungar (framför allt inlånade) rör sig in på däcket och därmed minskar man kanske lite gräs och annat smuts i poolen (en balja att tvätta fötterna i vid grindhålet?). Om man ska följa alla lagar och regler så ska poolen vara inhägnad med minst 90 cm högt staket som inte går att klättra på eller täckt med något som man kan trampa på. Egentligen struntar jag i detta eftersom jag (i detta fall) litar helt på mina ungar och vi bor så långt från andra att det inte är någon större risk att andras ungar smiter in till oss för att tjuvbada, plus att jag funderar lite på att skaffa pooltak.
* Jag tänkte göra uterummet ca 4 * 8 meter, alltså lika brett som lolängan. Finns det någon anledning att öka eller minska dessa mått?
* Som ni ser så är det ett antal meter från ytterdörren till blivande uterum, så jag tror aldrig man går bort på en sen höstkväll för att ta en fika, än mindre att man sätter sig där mitt i vintern. Därför tror jag att uterummet behöver bara vara sommarbonat, helt utan isolering. Rätt eller fel tänkt?
* Uterummet kommer att behöva en liten väggbit i var hörna mot poolen (för att kunna snedsträva byggnaden) och resten av denna sida tänkte jag ha aluminiumskjutdörrar. På kortsidorna tänkte jag ha låga väggar och fönster. Finns det fördelar med att sätta dörrar även på kortväggen mot boningshuset?
* Nu till den största funderingen. Jag är inte jätteintresserad av matlagning, men jag tänkte ha en gasolgrill i direkt närhet av uterummet, och kanske bygga någon form av utekök. Men var bör man placera detta? I rak förlängning mellan uterummet och poolen, närmst lilla vägen (svart ruta nummer 1)? Då är det kortast väg att bära matvaror fram och tillbaks, men det blir lite i vägen när man ska till och från pool och uterum. I förlängning med skjutdörrarna bortanför uterummet (svart ruta nummer 2)? Trädäcket är ändå längre än uterummet, och här är det mer ur vägen. Dock blir det längre att bära matvaror och lite värre att fixa med avlopp om man ska ha sådant. Någon annan stans?

Borde kanske tillägga att skjutdörrarna hamnar i rakt söderläge, samt att det oftast blåser västligt här på somrarna. På västsidan av trädäcket (alltså längst från den lilla vägen) funderar jag på att bygga spaljé och klä denna med klätterväxter.

Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

raggsockan

#206 » 23:30:26, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad fint du bor :thumme:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

2 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

jorgen.isaksson

#207 » 07:49:33, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För min del blir det en hel del springande mellan utekök och kök trots att jag ha dubbla uppsättningar av mycket. Därför tycker jag att uteköket ska stå så nära huset som möjligt. Men då behöver du en dörr i uterummet på huset också. Man tröttnar nog snart på att springa runt.

Går du ut under vår sommar lär det ju vara sol ute, och då är det nog varmt så det räcker i ett uterum med enkelglas. Jag har enkelglas i verandan och den värmen räcker långt.

4*8 meter känns som ett bra mått. Bord och stolar tar drygt 3m så då bör man kunna gå runt lätt, speciellt om man kan öppna upp skjutdörrar. 8 m ger plats åt borde ett rejält bord och soffa om man vill ha det.

2 personer gillar det här inlägget.
jorgen.isaksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:08, 19-11-2007
Ort: Orust
Sverige
Maskin: Yanmar B37-V
Fiat 45-66
Ransomes 350D
Volvo Krabat 425
Grålle TED
Allis Chalmers G

Stridis2 (trådstartaren)

#208 » 21:39:40, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, Raggsockan. Jag inbillar mig att vi är lite lika där, Vi gör vad vi kan för att få bo som vi vill. Sedan om man vill bo i skogen eller i staden, modernt eller gammaldags spelar ingen större roll.

Jorgen Isaksson: Bra synpunkter. Jag hade lekt lite med tanken om en dörr åt boningshuset, men den hade jag nästan släppt. Men ditt svar fick mig på bättre tankar. :buga:

Det var inte mycket tankar om utekök här. Men det är klart, de flesta Maskinister grillar väl korven med hjälp av AGA-svetsen, eller värmer den på grenröret... :vissla: Skulle någon mer vilja yppa sina tankar om uteplatsens utformning så var inte rädda att delge dem här. :mrgreen:

Men det är ett bra tag till det är dags med uterum och -kök. Har i alla fall gjutit plintar närmst poolen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#209 » 23:14:02, 22-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får börja med att be om ursäkt eftersom det var mycket länge sedan jag skrev något här. Som ni kanske har sett på annat ställe här på M så gick jag i väggen i somras (ja, eller den tidsperiod då det borde ha varit sommar i alla fall... :vissla: ).
Lite (med betoning på lite) har blivit gjort. Jag ska försöka uppdatera detta inom det snaraste, men jag ville bara dela med mig av en väderuppdatering. Fick ett minne från FB idag. För sju år sedan hade vi under 23 minus natten till idag. I år var det fyra plus samma dag. Liiite skillnad. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

strumpa

#210 » 23:22:48, 22-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sveriges klimat är fantastiskt! Känns som varje vinter (och även andra årstider) är som att spela på roulett :grin:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se