Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Vaniljmunkens garage och verkstad

90 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

vaniljmunken (trådstartaren)

#31 » 03:24:35, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har beställt det mesta av virket till stommen från Ängesbysågen, bra priser, kundservice och framförallt mycket rimlig fraktkostnad hemkört, smidigt och skönt! Takstolarna kommer från takstolar.nu (Arvidssons takstolar).

När jag spikade upp den första stående regeln och gick tillbaka några steg för att skåda tänkte jag i några sekunder: "va f*n har jag gett mig in på" :lmao: Men det varade bara i 10-20 sekunder, sen dess har den känslan faktiskt inte kommit tillbaka. :smile: Det var ju så jäkla högt till hammarbandet, så det blev att bygga en ställning. Hög och TUNG, blev bra träningspass bara av att dra runt den :lmao:

Stommen består av 170 mm stående reglar, 70 mm liggande på utsidan och planen är att ha 70 mm reglar även på insidan. Saxtakstolar på 27 grader utvändigt och 18 graders lutning på insidan, ger ca 1500 mm extra höjd längs mitten av hallen. Limträbalkarna är 115 x 315.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

19 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30



thorflot

#32 » 07:37:46, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du gjorde detta jobb ensam? Visst, underlättar med en hjälpanda hand från Volvon, men ändå?

:thummar: :bira:
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

qqq

#33 » 09:54:17, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tar sig som mordbrännaren sade. Har du någon kostnadskalkyl för matrielen, och speciellt för virket ?
Du menar 9 cm på höjden isf 19 cm ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

vaniljmunken (trådstartaren)

#34 » 22:42:01, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

thorflot skrev:Du gjorde detta jobb ensam? Visst, underlättar med en hjälpanda hand från Volvon, men ändå?

:thummar: :bira:


Jo jag trivs bäst att jobba ensam! :smile: Man är ju norrbottning :vissla:

qqq skrev:Det tar sig som mordbrännaren sade. Har du någon kostnadskalkyl för matrielen, och speciellt för virket ?
Du menar 9 cm på höjden isf 19 cm ?


Jag har bokfört i excel t o m plattan förra hösten, ska ta mig en stund i vinter och köra resten också. Slänger upp det här om jag kommer ihåg :thumme: Ang. lecablocken så var det höjden jag menade, rätt uppfattat. Detta pga. att det var svårt att hitta längre expanderbult (eller prisvärda långa expanderbult) när jag kom till det momentet, blev gängstång och ankarmassa istället. Ska ladda upp dom bilderna vid senare tillfälle :thumme:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

vaniljmunken (trådstartaren)

#35 » 20:04:42, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stommen på plats, dags att få upp takstolarna. Spikade ihop en lyftarm till grävaren som jag kunde trä på tjälkroken, visade sig fungera mycket väl :grin: Får bli trä när man inte lärt sig svetsa än :???: Sen var det bara att dra fram takstolarna, bra träningspass :smile:, lyfta upp med ec35:an och springa upp och ner för stegar. Allt gick fint, fick däremot svära en del när jag upptäckte att jag lagt några takstolar på fel sida om strecket som jag mätt upp, vilket blev ännu mer fel vid nästa takstol osv...voi voi bara att göra om...Men till slut allt gott :bira:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

jonnordvall

#36 » 20:49:58, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint:)

Du måste förresten gjort den mest galet seriösa ställningen någonsin:) riktigt snyggt:)

Nu ör jag väl yrkesskadad efter allt skit jag själv klättrat runt på då min pappa och farbror tycker att två plankor på någon ranglig ställ ing utan räcke är mer än nog.
"Får väl gå riktigt" är en standardkommentar....:/
Hjälpte dom få upp takplåt ar för ett par år sedan. Precis när jag står under så slinter en planka av ställ ingen och pappsen håller på att åka ner och jqg få både planka å gubbe i pallet. Från typ 6 meter. När jag säger att dom måste väl för fan hindra glidning skrattar han å säger att det bara var andra gången ...... inget bra föredöme!
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

thorflot

#37 » 21:24:47, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jonnordvall skriver har du en mycket solid ställning, och bra är det.
Men, var lite varsam upp och ner for stegen. Farsan till en kompis bröt av några revben på just samma operation förra veckan, stegen drog iväg just när han va på toppen så han föll ned. "Jag klarar själv, jag ska bara", ni vet...

Lugnt och sansat, vore synd om det blev stopp i arbetet, om bara för några veckor!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

vaniljmunken (trådstartaren)

#38 » 00:53:09, 07-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev: När jag säger att dom måste väl för fan hindra glidning skrattar han å säger att det bara var andra gången ...... inget bra föredöme!


Haha, fan va skön farsa :lmao:

Nä men allvarligt talat så tar i allafall jag det jäkligt lugnt både upp och ner för stegar och runt på ställningar. En tanke jag försöker att ha med mig är t ex alltid "säkra" med en hand utifall fötterna vill slinta osv. Men helt riskfritt blir det ju aldrig..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

jonnordvall

#39 » 08:41:14, 07-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick någon kurs någon gång för många år sedan, tror det stod att på tre meter så var det 50 procent dödlig utgång på fallen...... så även små höjder är farliga.

Jaja. Snyggt jobbat
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

vaniljmunken (trådstartaren)

#40 » 02:58:35, 09-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon gång i juli. Underlagstak av genomtrampsskyddad armerad plast. Var länge inne på att det skulle bli råspont, men när jag började undersöka saken fann jag inget skäl till det, bara dyrare. Ok, lite stadigare men njae...Sen vart det 45x70 som bärläkt, enkelt och effektivt :thumme:

Sen blev det och bygga en ramp för att kunna dra upp takplåten. 1-kupigt tegelrött tak från KAMI så det går ihop med huset, blev ju för jäkla fint! :smile: Första plåten var lite bökigt men sen kom jag på en teknik som fungerade. Baksidan var bökigare då jag inte hade plats för min fina ramp, så blev att modifiera den. Det gick fint där med. Testparkerade även bilen :smile:



Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

vaniljmunken (trådstartaren)

#41 » 03:30:01, 09-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någongång i augusti/september tror jag. Swedol hade ju kampanj just när man behövde färg, så det blev 20 burkar Tranemo Rödfärg, så det räcker ett tag. Blev till att måla för nu var det paneldags. Som jag nämnt tidigare är det liggande 70 mm reglar och isolering. Vindduk fastklämd med 12 mm läkt och sen liggande 34mm spikläkt, ganska basic. Kör med 70mm cellplast längst ner, skyddad med Cembrit fasadskiva. Blir inget lockläkt i år, det hinns inte så det får bli nästa sommar.

Lyckades även med konststycket att såga mig själv med fogsvansen, j*vlar vad det blödde. Men här kom ju dilemmat. Går jag in så lovar jag att tanten hugger tag i mig och ger mig andra uppgifter att lösa, så det blev haschmek med papper och eltejp, fungerade förträffligt! :thummar:

Rev även ställningen på långsidorna och byggde upp på kortsidorna istället. Aja, låter bilderna tala för sig själv, laddar upp några stycken :smile: :vissla:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

vaniljmunken (trådstartaren)

#42 » 03:47:28, 09-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I'm on fire tonight, hämtar lite mer kaffe och slänger in lite fler bilder :grin: Någonstans här är jag nu. Donat på med underspikning med insektnät och sånt, voi perkele vad tid det tog! Blev ställning av cellplast på baksidan, stabilt och bra :smile:

Sågat till plåt så man får taket klart, vindskivor på plats och sist men inte minst även fått på nockplåten, detta var verkligen en skön milstolpe, nu får vädrets makter göra vad dom vill. :grin: Bara dom inte blåser in snö....

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

17 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

Fokine

#43 » 08:08:04, 09-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imponerande bygge, bra jobbat!
Användarvisningsbild
Fokine
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 29-05-2007
Ort: Ödeshög
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland 6635
Hymac 580BT

63an

#44 » 08:10:03, 09-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kommer långt med råa styrkan :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Mattias Petterson

#45 » 18:43:23, 09-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett bra knep när man sätter tegelimitation är att bygga åt "fel håll i sidled" man sätter den övre sido plåten först, skjuter sen in den undre, då hänger den kvar själv i rätt höjd och skarven blir snyggare.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se