Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Vaniljmunkens garage och verkstad

90 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

vaniljmunken (trådstartaren)

#1 » 00:25:04, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte dela med mig av mitt garagebygge som jag startade i augusti 2016. Till dagens datum har jag hunnit med plattan och delvis planering av gårdsplanen. Nu vart det tydligen vinter igen här i norrbotten (konstigt) men det gör inte så mycket, man får pusta ut lite och fortsätta nästa år. :cool2: Är jag någorlunda färdig 2020 så blir jag grymt nöjd! :grin: Uppdaterar när tid och lust infaller...

All information om hur man bygger mm har jag stulit rakt av från internet och maskinisten.net har bidraget till största delen när det gäller plattan. Så det är väl inte mer än rätt att ge lite tillbaka :thumme: Jag är helt färsk i minigrävaren och har ingen som helst utbildning inom bygg. Endast renoverat hus sen 2010 och lärt mig på vägen. Kör väl igång med lite bilder och fyller på med information längs med vägen tänkte jag...

Här ska det bli...ungefär...

Bild

Bild

Fick skala av gräset så försiktigt som möjligt då det ska finnas en vattenavstängare i området, denna hittades dock inte. Fotnot. Det är vattenförening som gäller och dom som grävde ner det nuvarande vattenledningarna för 30+ år sedan har gått och dött, så i stora drag vet ingen exakt vart vattenledningarna går. :lmao: Lagom roligt när vi grävde om infiltrationen 2013 och upptäckte att vattenledningen till huset gick UNDER infiltrationen. :idee3: Då blir det damm...

Bild

Annars var det rätt lättgrävt, är ju i stort sett bara sand i denna del av stan så där har man ju tur! :smile:

Bild
Bild

Dagen innan lasern kom med posten så fick jag en timme över och grävde självklart bort för mycket mot ängen till. :vissla: Så första lärda läxan kom tidigt in i projektet, lita inte på ögonmåttet! Blev lite extra makadam...

Bild
Bild


Bild
Bild

Varför ska ungen lägga sig i sanden?! (uppskattat när man kommer in...)

Bild
Bild

Lyckades i allafall att inte gräva av den gamla elledning till nuvarande snickarboda. Den ska få jobba några år...
Bild

Nog för denna omgång...

23 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30



dea

#2 » 08:08:26, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska bli skoj att följa :thummar:
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

tomruu01

#3 » 13:51:00, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jätteintressant , hur har du tänkt att bygga och med vilka mått?


Skickat från min iPad med Tapatalk
tomruu01
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:11, 05-09-2013
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex Hr 18, Terex/benford 3000, Ford 3000

Stridis2

#4 » 14:21:16, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt att läsa om andras byggprojekt. Det där med att lita på ögonmått ska vi amatörer inte göra. När jag skulle gräva till poolen här hemma så var skopgivaren till grävsystemet sönder, så jag försökte också gräva på ögonmått, men det kostade mig ett extra lass makadam... :vissla: :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

qqq

#5 » 15:07:39, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid lika kul och se olika projekt, frågeställningar, lösningar, kostnader... :vissla: .. bilder :photograph: ... byråkratiproblem... :vissla:
Om du inte har gjutit plattan skulle jag seriöst planera för nedsänkta i plattan sax-billyftar.
Plant golv när de är nedsänkta.
Även ingjutna fästplattor för att kunna exv kunna rikta ramar...

Invändig takhöjd ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#6 » 16:37:41, 07-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Även ingjutna fästplattor för att kunna exv kunna rikta ramar..."
jäkligt bra att punkta fast saker i som man vill ska stå still eller peka åt nåt håll dom inte vill.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

vaniljmunken (trådstartaren)

#7 » 04:40:36, 11-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

tomruu01 skrev:Jätteintressant , hur har du tänkt att bygga och med vilka mått?


Skickat från min iPad med Tapatalk


Det blir att bygga lösvirke, troligen med saxtakstolar. 13,2m x 9,6m.

qqq skrev:Alltid lika kul och se olika projekt, frågeställningar, lösningar, kostnader... :vissla: .. bilder :photograph: ... byråkratiproblem... :vissla:
Om du inte har gjutit plattan skulle jag seriöst planera för nedsänkta i plattan sax-billyftar.
Plant golv när de är nedsänkta.
Även ingjutna fästplattor för att kunna exv kunna rikta ramar...

Invändig takhöjd ?


Det var på önskelistan med dom där grejjerna, men jag prioriterade inte det då jag inte riktigt har en 100% planlösning klar. Hade även tight budget inför gjutningen så det fick läggas på sidan, det mesta går ju att lösa i efterhand :smile: Hade även funderingar på att göra en nersänkning så man kan stå under lastbilen, men kändes lite overkill för mina behov :mrgreen:
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

vaniljmunken (trådstartaren)

#8 » 05:09:46, 11-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en riktigt bra granne som gärna hjälper till, känns som om jag är skyldig honom riktigt mycket! Nåväl, han behövde lite massor så han bad en bekant lasta bort det. :thumme: Tänk vad fort det blir högar med jord...när man inte jobbat med detta så är det något man inte riktigt räknar med.

Bild

Påbörjat avloppsdragning....

Bild

Det här var nog det enda som jag inte hade räknat på rätt i budgeten för plattan, avloppsböjar mm. Jisses vad det drog i väg i slutändan. Visade sig att Ahlsell faktiskt var billigare än Byggmax på vissa av dessa.

Bild

Drog ena avloppsledningen ända in i snickarboan så det finns draget utifall det blir att renovera den i framtiden. Troligen blir det bara förråd men en ganska billig "in case" ledning.

Bild

Bild

Funderade länge på värmekälla och blev inspirerad av MickeR:s
Mickes garage/verkstad
bygge där han värmer med husets värmepump. Nu kanske det inte blir så men jag la i vilket fall som helst ner kulvert då jag ändå skulle dra vatten och lite annat... Titta, jag lyckades att inte gräva av elledning här heller, borde köpt mig några lotter...

Bild

Hann visst regna innan jag slutförde jobbet. Men nu har jag ju nästan blivit duktig på att pumpa bort vatten :thumme:

Bild

Dags att brottas med Maxitherm 2 x 32 mm kulvertrör.

Bild

Var rejält svettig efter den omgången!

Bild

Bild

Då vart det klart med lite avloppsdragning och kulvert/vatten mm. Har inte lagt in brunnar med oljeavskiljare (borde lagt in en sån som Magloman gjorde men men...) men drog i allafall dubbla avloppsledningar några meter utanför plattan, kan lägga in oljeavskiljare vid senare tillfälle om behov uppstår (eller om någon prompt tycker att det måste finnas). Jag skulle aldrig drömma om att hälla ut en dunk spillolja i naturen, men jag vet inte heller om det kommer bli så mycket dräll inne i garaget. Tiden får utvisa hur det blir med den saken.

Bild

Bild
Senast redigerad av ja-bond77 07:18:46, 11-12-2016, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Inga url-koder förutom i specialfall!

22 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

magloman

#9 » 12:47:30, 11-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt! :thumme:

Hade också maxitherm kulvert till boningshuset, fast med fyra(!) rör i. Då kan du tänkte dig hur mysig den var att jobba med! :aaargh:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Hymas 89

#10 » 13:06:43, 11-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många toaletter har du tänkt ha? Räknar till fem avloppsrör.

Vilka undebara markförhållanden med ren sand, inget berg och lera.
Fina mått på garage, kommer att bli kanon.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.

1 person gillar det här inlägget.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Stark1

#11 » 18:25:40, 11-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill också bara ha sand....
......och himlen är blå.....

1 person gillar det här inlägget.
Stark1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:02, 23-12-2008
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Dexta, 3000,7000, samt fler andra blå

vaniljmunken (trådstartaren)

#12 » 03:44:33, 12-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Trevligt! :thumme:

Hade också maxitherm kulvert till boningshuset, fast med fyra(!) rör i. Då kan du tänkte dig hur mysig den var att jobba med! :aaargh:


Mmm såg det! :smile: Det måste varit en härlig match! :smile:

Hymas 89 skrev:Hur många toaletter har du tänkt ha? Räknar till fem avloppsrör.

Vilka undebara markförhållanden med ren sand, inget berg och lera.
Fina mått på garage, kommer att bli kanon.


Det blir 5 toaletter :thummar: Hehe, nä inte riktigt kanske. 2 brunnar vid bilar/maskiner. 1 st vid golvvärmefördelare / vattenindragning mm, tänkte kan vara bra att ha en där. 1 st för en eventuell toalett med dusch. 1 st blev överflödig och pluggades igen när jag la isoleringen. Det kommer lite fler bilder sen när jag hittar en stund :smile:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

vaniljmunken (trådstartaren)

#13 » 03:08:37, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

DÅ har jag hittat en stund över och lite inspiration till att lägga in lite fler bilder! :thumme: Dom talar väl för sig själv om vad som händer. Det mesta av arbetet flöt på helt okej för att göra det för första gången...11/16 makk på dränrören, 16/32 makk under plattan och ut en bit. Toppades av med 4/8 innan kantelementen...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

vaniljmunken (trådstartaren)

#14 » 03:14:53, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för kantelement och isolering! Jäklar vad smidigt det är med dessa kantelement, och man kan väl inte tjäna så mkt på att faktiskt bygga en form eller?! Sen ner med isolering och fixa till med avlopp etc. Fick till måtten på diagonalen rätt bra tycker jag, även om man nog måste ta med i beräkningarna att det är rätt svårt att få måttbandet sträckt. Lite blåst på det så... Sågade faktiskt inte i ett enda av kantelementen (Sundolitt) :smile:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

vaniljmunken (trådstartaren)

#15 » 05:06:03, 20-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drog klart lite avlopp, och ett av rören pluggades igen då jag ändrade lite i min planlösning. Mina avlopp för "bilplatserna" hamnade inte i linje då jag flyttade på ett och glömde flytta den andra :vissla: Men det fick vara, det ska nog göra sitt jobb men lite störande är det :mrgreen: Fungerade bra att köra med fogskum för att fästa golvbrunnarna, satt som ett smäck efteråt utan att ha tryckts iväg från sin position. Körde ner lite extra armering för eventuell 2-pelarlyft eller stolpe för loft, inte helt klar hur det ska bli med det heller, så jag garderar mig :smile:

Sen blev det att bygga sig en slangvinda för GV slangen, fungerade helt okej hade inget bättre hemma. Ner med slangen i Uponors gv-slang-hållare. Använt dessa i renovering av huset och dom är så smidiga att jobba med. Det blir ju en liten extra slant men att trilskas med gv-slang är INTE kul. Ner med slangen i skenan - klart! Det vart ju tyvärr höst = mörkt, så fram med lite belysning...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se