Sida 1 av 3

Bygga lastbilsgarage/verkstad

InläggPostat: 01:12:35, 07-01-2017
av sakkis10
Hej, någon som byggt lastbilsgarage/verkstad nyligen och kunde dela med sig lite om lite priser och liknande eller någon som är i branschen som har ett humm om vad det kan kosta. Det ska vara 30 meter långt med portar i båda ändarna, så att man kan ställa in ekipaget enkelt på natten och köra ut på morgonen. Plats för två bilar i bredd alltså måste det kanske vara ungefär 10 meter brett för att få plats med lite verktyg och liknande hyllor. Så garaget blir 30x10 meter. Det ska såklart vara isolerat och med något slags värmesystem så att det kan hålla 15-20 grader även under vinter. Helst smörjgrop men inget måste. Var tror ni vi hamnar ungefär?

Re: Bygga lastbilsgarage/verkstad

InläggPostat: 09:26:57, 07-01-2017
av ja-bond77
10 meter blir kanske smalt om man har två filer? Nog vill man väl ha lite olika avskilda rum för olja, färg, verktyg, kontors-/kaffehörna mm på sidan om genomkörningsfilerna på 4m + 4m. Lite svängrum för hyllor och grejs utmed sidorna o mellan portarna så far 10 meter till det. 12m kanske mera lämpligt? Jag har 14m åt två filer men så har jag skilda rum på båda sidor genomkörningsfilerna. Blir väl draperi för tvättning i nån fil också kan jag tänka så då är det bra med de separata rummen för elverktyg mm som inte behöver hållas i den nerfuktade storhallen.

Re: Bygga lastbilsgarage/verkstad

InläggPostat: 09:27:12, 07-01-2017
av Volvo BM 6300
Kostnaden hänger ihop med egen arbetsinsats och hur lång tid det får ta och vilka intyg som krävs. Jag tror att byggnaden kostar 1 miljon i material och arbetet kostar lika mycket.
Jag har god erfarenhet av jordvärme/golvvärme. Vi värmer 600 m2 med en 16 kw jordvärmepump som tar värme genom 2 x 400m slingor under gårdsplanen. Vi håller 15 grader och har ingen tillskottsel. Ingen varmvattenberedare i pannan för att kunna stänga av sommartid. En acktank på 200l för att få färre start/stopp på värmepumpen. Golvvärmeslingorna ligger c/c 500 och är fördelade på 12 slingor utan strypning (samma temp i hela hallen)

Re: Bygga lastbilsgarage/verkstad

InläggPostat: 09:45:05, 07-01-2017
av Scania bonden
Ja 10 meter bredd låter smalt. 15x30 är nog mer lagom. Antar att det är byggnadens yttermått? Det försvinner ju ca 0,5 m i väggtjocklek, lite svängrum är alltid bra, inte kul om man t.ex skall trä in ett 2 m rör och det bara är knappt gångbredd till väggen.....
Talar av egen erfarenhet. Har alltid försökt snåla mej rik, tyvärr kan jag efter 41,5 år meddela att det gått sådär. Själva bygget kostar ju ändå, så den lilla mellanskillnaden det är i att öka bredden , och e.v längden lite är marginell i sammanhanget, det brukar vara knutarna på huset som är dyrast. Detsamma att rota i gamla hus, brukar alltid bli en kompromiss mellan funktion å användbarhet/pris.

Re: Bygga lastbilsgarage/verkstad

InläggPostat: 12:39:05, 07-01-2017
av ner
Sakkis10: byggnaden du tänker dig låter väldigt lik verkstan som min morbror har på åkeriet. Måttmässigt så håller jag med om att det kunde varit bredare, men jag skulle nog satsa på att bygga 30x10 och sen ev 3x20 efter långsidan med lägre takhöjd för arbetsbänk maskiner mm.

Jag byggde 111kvm (yttermått) 4,6m takhöjd, isolerat och vädertätt med portar och fönster för drygt 300000. I princip allt arbete själv, gratishjälp vid gjutning och stomresning.
Så jag skulle tippa att du borde få upp det för ca 900000 exl exl arbetskostnad och markförbättring. Håller med bm 6300 om att arbetet är lika mycket pengar till.

Golvvärme är trevligt! Men det ställer större krav på ventilation för att undvika fuktproblem när stora mängder snö tinar.

Re: Bygga lastbilsgarage/verkstad

InläggPostat: 13:31:14, 07-01-2017
av atlashjul
Instämmer med de andra om bredden, endast torrparkering så räcker det, men ska du arbeta på bilarna så bredare. Och ska du ha snabbast möjliga torkning av golv samt trivsamt vid rep=Golvvärme.Samt att rekommendera fribärande takstolar om du inte ska ha delade hallar. Stolpar i en sådan lokal har både +/- men mest - vill jag påstå.

Re: Bygga lastbilsgarage/verkstad

InläggPostat: 14:02:33, 07-01-2017
av sakkis10
Tack för alla bra svar. Jag håller med er vid närmare eftertanke om bredden så en byggnation på kanske 30x15m vore behändigt. Sen ska de ju vara avlopp med oljeavskiljare för de jag vill är att kunna köra in där på vintern och låta ekipaget tina av från snö och liknande innan man börjar göra reparationer och då kan de ju vara bra med oljeavskiljare. Är det många som har smörjgrop i sina garage?. Det hade nog vart ganska fint för att kunna spola av ekipaget underifrån, eller finns det inget behov av detta på t.ex. en timmerbil?. Absolut ska det vara draperier till man ska tvätta, för har man några bilar så vill man ju att de ska vara fina så en Fredagstvätt varje vecka kanske inte skadar, bara blåsa av ekipaget?.

Re: Bygga lastbilsgarage/verkstad

InläggPostat: 14:42:20, 07-01-2017
av Mattias Petterson
Har bara provat att tvätta båt från smörj grop, mycket otrevligt! Man får ju allt skit över sig!
Men smörj grop är bra till annat

Re: Bygga lastbilsgarage/verkstad

InläggPostat: 14:45:53, 07-01-2017
av anders holmström
bygga en del med lägre takhöjd tycker jag är onödigt, då är det bättre att ha 2 våningar på en del av ytan. oljeförråd, verktyg, pannrum mm där nere och fikarum toalett samt reservdelslager och bra ha hyllor uppe.
takkostnaden och markarbetet blir ju samma på hög och låg byggnad så det gäller att utnyttja kvadratmeterna max.

Re: Bygga lastbilsgarage/verkstad

InläggPostat: 14:55:24, 07-01-2017
av anders holmström
kom på att jag har lite mer att tillägga.....
enklaste sättet att bygga 2 våningar är nog som jag har gjort i min verkstad.
mura upp väggarna i lecasten och sen skaffa betonghåldäck att lägga som bjälklag, bara att gjuta skarvarna och montera brandklassade dörrar så har man olje förråd, pannrum mm som får försäkringsbolaget att bli tårögda av lycka
om det nu inte kommer en sån idiot från försäkringsbolaget som kom hit, han påstod på fullaste allvar att strömbrytaren till ljuset i oljeförrådet skall sitta på utsidan för när man tänder ljuset så blir det gnista i strömbrytaren som antänder spilloljefatet och då exploderar hela verkstan.....

Re: Bygga lastbilsgarage/verkstad

InläggPostat: 15:26:25, 07-01-2017
av Stridis2
Mattias Petterson skrev:Har bara provat att tvätta båt från smörj grop, mycket otrevligt! Man får ju allt skit över sig!
Men smörj grop är bra till annat

Visst får man all skit över sig, men vad är alternativet? Välta bilen på sidan? :klia:
När jag körde offroad så tvättade jag undersidan genom att köra upp framhjulen på två ganska höga träknubbar (av körsbärsträd!) så de kom upp kanske 40 cm. Sedan klädde jag mig i regnställ och låg under bilen med högtryckstvätt. Inte jättekul, men mycket viktigt att man fick rent, annars rostade allt fast eller sönder. Ett tag hade jag tillgång till en smörjbrygga jag kunde köra ut bilen på. Tyvärr hade jag inte tillgång till tillräckligt mycket rinnande vatten där, men genom att ställa ett badkar där uppe och dra en slang med 25 mm innerdiameter ner till högtryckstvätten som stod där nere så funkade det också. Jag använde alltså badkaret som bufferttank. Klar trevligare att kunna stå upp och tvätta än att ligga på mage / rygg... :mrgreen:

Vill du tvätta bilarna undertill är det nog inte dumt med smörjgrop. Man börjar i ena änden och backar till den andra. Då droppar det inte så mycket på tvättaren. Glöm bara inte avloppet nere i gropen... :mrgreen:

Re: Bygga lastbilsgarage/verkstad

InläggPostat: 15:36:30, 07-01-2017
av sakkis10
Men då kan man säga att en smörjgrop är att rekommendera om man ändå ska bygga

Re: Bygga lastbilsgarage/verkstad

InläggPostat: 15:40:56, 07-01-2017
av Stridis2
Jag har bara hobbyskruvat lite grann på lastbilar. Men räknar du på att göra en del egna reparationer och underhåll (inklusive tvättning) och kör det som firma där tid är pengar så hade jag klart övervägt smörjgrop. Det är ändå ganska små pengar i sammanhanget när man ändå bygger och har maskiner på plats. Sedan kan det givetvis finnas saker som gör det omotiverat dyrt, hög grundvattennivå, berg eller högt liggande avloppssystem.

Re: Bygga lastbilsgarage/verkstad

InläggPostat: 15:59:46, 07-01-2017
av Volvo BM 6300
Det behövs ingen smörjgrop för att tvätta undertill. Det finns högtrycksmunstycke som går att vinkla uppåt, dom är helt suveräna.
http://www.swedol.se/flexibelt-spolror.html

Jag värderar istället en plan yta, där man kan gå eller köra utan några hinder. Det finns självklart vissa arbeten som underlättas med smörjgrop, men hur ofta blir den använd?

Re: Bygga lastbilsgarage/verkstad

InläggPostat: 16:55:16, 07-01-2017
av ner
Jag har som anställd kört, skruvat och tvättat lastbil. Skulle jag vara i branschen och bygga egen verkstad i den här storleken går smörjgrop bort. Fördelarna och nyttjandetiden överväger inte nackdelarna enligt mig.