Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

gjuta nya plintar under befintlig lada, samt betongplatta

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

octavianus (trådstartaren)

#1 » 10:04:01, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har en lada på ca 150kvm, ca 6meter till nock, i bra skick som består av stolpar med panel på utsidan. Totalt är det 22st stolpar. Nu tänker jag att jag ska gjuta ett golv därinne vilket medför lite jobb. Ladan står på lerjord, dock i gränsen från en grusås, så vet inte hur långt lerjorden går, men vi förutsätter att det är iaf 2 meter ner. Den är ställd på stenar, som vissa har satt sig, vissa har kantrat, vissa stolpar är ruttna i nederkant. Det rinner även in vatten i delar av ladan, så det ska dräneras runt om osv. Jag bor strax norr om Uppsala.

Nu till frågan: Först och främst, hur gör jag om stenarna till plintar? Som jag ser det så har jag två eller tre alternativ.

Alt 1 är att ta mig ner på frostfritt djup, dvs drygt 1,7m här. Så säg ca 2 meter, med tex en skurupsborr http://www.skurupsborren.se. Frågan är dock hur mycket sten det är men bör kanske gå bra. Slänga i en markduksbit, lite makadam och sen ställa ditt ett 200mm gjutrör och gjuta plinten. Möjligen att jag bottnar med en cementklump innan röret för att få lite större botten på pliten. Det bör väll funka utan att man behöver vara orolig för tjälskjutning osv?

Alt2 är att man gör en mycket grundare konstruktion och antingen lägger en xls skiva under plinten bara, eller att man även kompletterar med isolering runt om också. Men detta drar ju med sig att man måste gräva mycket större hål även om inte lika djupt.

Frågan är vad som blir bäst och vad som är minst arbete. Det som jag ser som tyngst och jobbigast är ju grävningen, kommer ju inte åt med några maskiner precis då de är inomhus och den upphissade plinten är i vägen. Möjligen att man kan hyra en 1 tons grävare och komma åt. Men antingen får man hyra många gånger eller så får man ta kanske hälften av plintarna en gång och sen gjuta och göra klart och sen den andra hälften. Hade dock varit tryggare att kanske bara ta ca 4 st i taget. Gjutningen ser jag inte som något större jobb. Så blir det en liten eller stor plint spelar mindre roll, dvs om det går år 50L eller 200L per plint är försumbart, både i arbete och kostnad.

Det som det lutar åt mest är att borra ett hål på 2 meter och ställa i ett papprör. Verkar som det blir minst jobb och klart billigast. Men det förutsätter ju att det inte är för mycket sten i backen. Hur skulle ni gjort, några andra alternativ? Måste bli stadigt och bra, vill absolut inte göra om det och byggnaden är värd att renoveras ordentligt.


Nästa steg är ju då plattan. Vad för material vill jag ha under och hur långt bör jag gräva? Jag tänker mig att man gräver bort ca 30 cm, på med markduk och sen på med 2dm makadam 8-16 sen en platta på 1dm. Men räcker det? Här kommer jag få hyra en minigrävare, kanske att det får plats med 1,5t bör gå om man kör in på utgrävd mark. Är som lägst 2,5 meter i takhöjd, dvs gräver man 30 cm är det du 2.8 m i takhöjd. Jag bor bredvid ett grustag så fyller under är billigt, brukar kosta ca 300kr hemkört och tippat där man vill. Så dumt att snåla men drygt att överdriva. Vad anser vi om isolering på denna mark, något man måste ha eller onödigt? Är ju en väsentlig kostnad och vill ju spara pengar där det går.

För övrigt, hur är det att köra grävmaskin inomhus? Går ju att öppna alla portar för genomdrag osv, men är ju ändå inomhus. Risk för hälsan?
octavianus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:10, 01-02-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 400



CountyBruff

#2 » 20:04:18, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ändå ska gjuta platta borde det väl fungera med att schakta och gjuta en tjock platta på 1 m2 med utstickande armering
under var stolpe, för att sedan schakta resten av golvet och gjuta ihop allt.
Lägg sedan ett varv isolering runt plattan.
Är dessutom taket utbytt mot plåt är vikten inget bekymmer.

Bara ett exempel, finns säkert invändningar. :grin:
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

octavianus (trådstartaren)

#3 » 10:28:42, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt klart ett intressant förslag som skulle spara en del pengar. Har klurat lite på om det kan funka men tror det bli svårt att få ihop. Dels är det en ganska kraftig nivåskillnad inne i ladan på ca 0.5-1meter så blir jäkligt svårt att få alla på rätt höjd. De måste ju komma på mm när, av den slutgiltiga plattan för att det ska funka. Sen är det inte säkert att plintarna och plattan görs samma år, kan nog dröja några år emellan.

Men helt klart ett arbetssätt som är värt att fundera lite extra på.

Ja det är plåttak, men inte omöjligt att jag bygger vidare på det sädesmagasin som just nu tar ca 1/4 till att ta ca 1/2 av byggnaden för förvaring osv. Så behöver ju vara stadigt och bra.
octavianus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:10, 01-02-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 400

nbc2

#4 » 11:59:35, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi tänker på Alt 1.
Förutsatt att det går att borra, om du borrar och gjuter 2 hål/plintar för varje stöd, 1 på utsidan och 1 på insidan så nära väggen som möjligt och sedan sammangjuter dessa?

Jag är lite tveksam till att gjuta hel platta. Allting går givetvis men du måste schakta undan ordentligt. Måste du ha betonggolv? Asfalt?
nbc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:15, 15-03-2010

Fosson

#5 » 12:35:20, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjuta plattan först, med undantag för stenar/plintar, sen palla upp, lyfta bort respektive sten, gjuta under och sist gjuta en plint?
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

octavianus (trådstartaren)

#6 » 13:00:24, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

nbc2 skrev:Om vi tänker på Alt 1.
Förutsatt att det går att borra, om du borrar och gjuter 2 hål/plintar för varje stöd, 1 på utsidan och 1 på insidan så nära väggen som möjligt och sedan sammangjuter dessa?

Jag är lite tveksam till att gjuta hel platta. Allting går givetvis men du måste schakta undan ordentligt. Måste du ha betonggolv? Asfalt?


Varför inte bara borra en plint under varje pelare? Den blir såklart lite offcenter men bör gå att få under plinten iaf. Men med ditt alternativ skulle man även kunna gjuta på varje sida i längstled istället för att inte ha plintarna i vägen, om det nu inte går att få pliten under.

Varför inte gjuten platta? Vad skulle vara vitsen med asfalt, lär ju knappast bli ngt billigare bara sämre. Underjobbet blir ju det samma. Nej, ska det göras så är målet ett betonggolv, annars får det vara som det är.
octavianus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:10, 01-02-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 400

octavianus (trådstartaren)

#7 » 13:02:31, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fosson skrev:Gjuta plattan först, med undantag för stenar/plintar, sen palla upp, lyfta bort respektive sten, gjuta under och sist gjuta en plint?


hmm, inte dumt. Bara vara genomförbart och bör spara mycket jobb. Frågan e ju bara hur man får bort nuvarande sten smidigt sen när man har gjutit en platta? För bort måste den, eftersom det är dom som satt sig osv. Annars hade man ju bara kunnat gjutit på dem. Eller tänker jag galet här?

Om jag klurar vidare. Låt säga att man dränerar ordentligt runt ladan, så att allt vatten rinner bort ordentligt osv. Vilket ändå ska göras. Sen gräver man ut och har på låt säga 3 dm dränerande material som man sen gjuter plattan på. Under tiden man gräver ut, så passa man även på att byta ut stenarna med plintar osv. Ingen isolering behövs eftersom att allt vatten som kan hamna under plintarna och plattan dräneras bort. Däremot kan leran som är under plattan såklart frysa och ändra lite på sig, men kanske inte är något större problem då det är 3dm "stötdämpande" material mellan leran och plattan. Tänker jag rätt här?
octavianus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:10, 01-02-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 400

nbc2

#8 » 15:13:38, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsaken att jag föreslog 2 borrpelare, 1 på utsidan och 1 på insidan, som sammangjuts upptill var för att undvika snedlast/brytning på pelarna.

Givetvis är en fin betongplatta bäst, om underlaget är bra och det inte tjälskjuter och spricker, asfalt är lite mer flexibelt.
nbc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:15, 15-03-2010

JD400

#9 » 23:50:56, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gräv ett dike runt grunden på utsidan så nära du kommer åt. Gjut en sockel och på den några varv lecablock. Då har du en grundmur som du kan resa en ny vägg på och och avlasta så du kan lyfta bort de gamla stödstenarna. Har du ett bra takutsprång så kanske väggen får plats innanför befintligt tak, annars kanske man får förlänga taktassarna lite. Sen är det bara å gjuta platta invändigt.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se