Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Har jag en hydrofor, hydropress eller hydrofon?

34 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

anders.andersson

#31 » 18:28:37, 04-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade typ en sådan fast en galvad, hade 0,5-1bar under frånslags trycket. Hade dock ett synglas på utsidan brukade tappa hydroforen till hälften innan på fyllning av luft. Man brukade få fylla på luft ca 1gång per år. Men det funkar ju med att tappa vatten i hinkar för att mäta volymen tills man har tappat hälften.

Men en vacker dag så sade det poff i källaren o botten pluggen hade rostat bort, mycke vatten i matkällaren blev de. Efter det så satte jag in en glasfibertank (60L) med gummiblåsa som fungerat bra.
Mvh Anders

1 person gillar det här inlägget.
anders.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:20, 01-08-2007
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor



Otto (trådstartaren)

#32 » 20:16:55, 04-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog en hydrofor utan membran. Tur det, jag har nog mer nytta av en hydrofon i utebadbaljan än i pumprummet.

Tömde helt på vatten och startade pumpen, funkar fint. Blir nog byte till bilventil i toppen så småningom, det borde förenkla en del. Det stora mysteriet är varför det låg en bruksanvisning till membrantank under tanken. Men konstigare saker har väl hänt, kanske någon som funderat på att köpa en sån någon gång.

Mr 63: Manometer finns mellan pump och tank, tryckvakt Danfoss.

Tack för hjälp.

1 person gillar det här inlägget.
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F

63an

#33 » 20:26:06, 04-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ök då ligger det bra till men vad är tryckvakten inställd på? Max/ Min tryck! Ska du få största magasin i tanken så får du räkna fram volym kontra Till/ Frånslag...Säj att du har badkar då vill du ha mera volym att fylla med direkt! Men skiit de kanske enbart är kallvatten till hushållet. Annars gör man så OM det är noga för att maxa laddning :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ludde eriksson

#34 » 21:10:34, 04-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan om hydrofor eller hydropress besvaras väl enklast med huruvida det finns ett bultat fläns för
gummiblåsan, den behöver ju kunna bytas! :thumme:
Den hydrofor jag har i stugan tömde jag bara helt, o slog på pumpen sedan. :vissla:
Blev det för mycket luft i den, so what? Den kom ju ut i kranen! :idee3:
Att det stänkte duktigt fick man ju ta med att vara lite försiktig när kranen öppnades :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Nickebonne och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se