Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Var köpa bra och billig elutrustning som vägguttag och liknande?

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

mats_o

#16 » 20:12:11, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag stämmer in i rekomendationen på elko eller shneider. Det ska hålla länge och det ska vara tryggt.

Elbutiks priser är bra som referens. En elfirma kan sälja till de priserna och fortfarande göra en slant på matrialet
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



bert

#17 » 20:13:00, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg där var en del elprylar hos ps.nu till i morgon om det kan va nåt av intresse
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

ac tc

#18 » 10:57:57, 07-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr så funkar elbranschen lite på det viset att material bidrar till timpenningen, rör branschen likaså men där har jag inte stött på samma sjuka rabatter som hos elgrossisterna.
- en elektriker kan ha 80% rabatt på kabel medans du får pynta listpris.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

robin.gustavsson

#19 » 15:41:50, 07-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

både till garaget och husbygget så har jag handlat det mesta ifrån biltema/jula. och har bara gott att säga, dock så är det på uttagen du länka skruvplintar, inte snabbkontakter som på många dyrare uttag. lite pilligare att koppla in men mycket billigare om man fular själv. sitter sånna i hela min kåk nu och instämmer med magloman, vissa är lite trökiga att trycka i kontakten. men har då inte behövt göra något åt dom.

biltema säljer mycket från bla malmbergs och även abb under eget namn. uttagen ska jag dock inte utala mig om var dom kommer ifrån.

kolla evbutiken.se, köpt mycket vvs därifrån till vettiga priser dock aldrig elgrejer men kan väl vara värt att kika på det du behöver.

1 person gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

ac tc

#20 » 14:01:07, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker skruvplintar är bättre än snabbanslutningar, man får en viss känsla om det blev bra eller inte då man drar åt.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Landmann

#21 » 22:27:58, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med dom andra.
Men kan tillägga att Trend är utgående modell, hängt med i ~30 år. Värt att tänka på du har det i resterande huset.
Allt som säljs är ju godkänt men det beror förstås vem du frågar
Snyggast i äldre kåkar är ju helt klart Renova, den ska jag köra. Tyvärr är den 30% dyrare
Hör med bekanta inom branschen om du får handla via dom med deras rabatt, det ska inte vara något problem tekniskt sett.
Lycka till


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Johanolof

#22 » 22:14:56, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Tyvärr så funkar elbranschen lite på det viset att material bidrar till timpenningen, rör branschen likaså men där har jag inte stött på samma sjuka rabatter som hos elgrossisterna.
- en elektriker kan ha 80% rabatt på kabel medans du får pynta listpris.


Jaha och. 80% rabatt vad är problemet. Det är ju samma på kilrep kullager och tätningar mm där är det ju också sjuka rabatter. Och precis som det sägs materialet bidrar till lönen. Om jag har en kund som ska fixa materialet själv så skiter man i honom och tar en annan kund. Går ju inte lämna garanti med biltema material.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#23 » 23:28:30, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johanolof skrev:
ac tc skrev:Tyvärr så funkar elbranschen lite på det viset att material bidrar till timpenningen, rör branschen likaså men där har jag inte stött på samma sjuka rabatter som hos elgrossisterna.
- en elektriker kan ha 80% rabatt på kabel medans du får pynta listpris.


Jaha och. 80% rabatt vad är problemet. Det är ju samma på kilrep kullager och tätningar mm där är det ju också sjuka rabatter. Och precis som det sägs materialet bidrar till lönen. Om jag har en kund som ska fixa materialet själv så skiter man i honom och tar en annan kund. Går ju inte lämna garanti med biltema material.


Det stora problemet är att det är den hantverkare som har förhandlat sig till bäst rabatter som kan ge det lägsta anbudet till slutkunden, inte den hantverkare som klarar att utföra arbetet mest effektivt och med minst resursutnyttjande.
Och om hantverkaren vet om att hen har bra förtjänst på materialet, så är det ju lätt gjort att det slösas med material på kundens bekostnad.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#24 » 09:07:16, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:, så är det ju lätt gjort att det slösas med material på kundens bekostnad.


Man får då välja yrkesstolta hantverkare.

Jag tog in (på rekomendtion av den lokala byggherren) 3 litauer för att montera upp min maskinhall i lösvirke.
De jobbade och jag köpte allt material. Så allt material fanns och de behövde inte igentligen bry sig men dom sparade på materialet men sa till om glömt något (läs bygghandeln inte sände ut det till mig).

Vill man luras så gör man met oavsett, att sedan hantverkare har dyrt material som de "slösar med" behöver ju inte betyda att det blir dyrare. Allt beror ju på vad maskiner och hantverkare kostar i timmen jämfört med materialet.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

RuneStone

#25 » 20:26:56, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att jämföra elbutik.nu med vanliga elfirmor är inte rättvist då deras priser ibland är lägre än våra inköpspriser. Jag håller med om att vissa firmor har oskäligt höga priser.. Alla har det dock inte.. Alternativet är att vi höjer timpriset.. Att våra rabatter är höga beror på att listpriserna är helt galet satta på vissa produkter.. Vi följer aldrig listpris när vi prissätter, vi har ett procentuellt påslag på inköpspriset. Kolla vad du får fer priser hos olika firmor och jämför.. I regel tjänar man på att låta firmorna stå för materialet iå dom får använda smidigare material samt material dom är vana att arbeta med... Slösar med material är det nog få firmor som gör.. Kan kanske verka så i vissa fall men oftast är det en bedömning installatören gjort för att det antigen blev billigare att göra så då arbetstid sparades eller för att det helt enkelt blev mycket bättre..

1 person gillar det här inlägget.
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

Filijox

#26 » 21:41:28, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ju helt riktigt med elektrikers marginaler/priser att det känns lite tråkigt att de sanna siffrorna strävas åt att hemlighållas in i det sista och att "kundprislistan" endast gäller slutkund, vilken då lätt tror att de får inköpspris.

Dock så är det ju liknande situation i mängder utav branscher. Till exempel - koppen kaffe du köper för 25 kr på statoil, vad kostar materialet till den? ca 50-60 öre ja, alltså något högre påslag än elektrikerns 80%. Dock kostar kaffemaskinen som statoil har 120.000 + moms i inköp, och hur mycket dyr utrustning har inte en väl rustad elektriker? De grejerna måste betalas på något sätt såklart. Timpriset är det som bör användas men då kunder och potentiella sådana ofta stirrar sig blinda på just timpriset så skulle man bli utkonkurrerad (oftare bortvald) om man som elektriker endast använde timpriset för att täcka upp alla sina kostnader.

Om situationen är som den borde/rättvis/bedräglig/korrekt eller felaktig kan man ju diskutera men det är många faktorer som samspelar och gör att det är som det är. Inte bara elektrikern i sig som är att skylla för det alltså utan branchvana, distributörer och kunderna själva bidrar ju till detta och ingen vill som vanligt ändra på sig själv så då ändras inte helheten heller...
Filijox
 


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: goranp1 och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se