Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ta över/köpa gård, satsa eller kombinera med heltidsjobb? Tips och råd..

66 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Hälsing (trådstartaren)

#1 » 18:36:31, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gokväll!
Har en gård som jag arbetat länge på som det blivit läge att,eventuellt ta över då ägaren blivit gammal.
Jag försöker lägga ihop lite kalkyler och idéer innan presentation för nuvarande ägare och banken!
Det här kan jag ge och det här har jag tänkt göra på gården!..

Idag har vi spannmål på 30ha som vi säljer och 12 hereford kvigor för våra betens skull som går till slakt.
Sedan säljer vi ensilage och halm.
Totalt brukar vi 65ha, uppdelat på ca 30ha spannmål och 30 ha vall. Enbart för att hålla driften igång, mer eller mindre

Jag jobbar på gården under säsong så jag jobbar även i skogen med röjning, maskinkörning åt fler bönder och utöver detta har jag min egna firma där jag säljer ved och röjer snö.

Funderar på vilken inriktning som blir bäst för gården och mig själv.
Jag har två alternativ som är rejäla, antingen drar jag igång med mjölkningen igen med biinkomster från kött, skogsarbete och ved eller så har jag ett heltidsarbete/75% på sidan om en diko besättning på kanske 40 kor + kalv.

Fakta om gården:
Taxerat till 3.500.000
120Ha skog
65 ha åker med arrenden, ca 20ha egen åkermark, billiga arrenden. tillgång till mer arrende är inte så ljust för tillfället.
*Spannmålstork som går på diesel, rymmer 60 ton
*Ladugård från 80 talet med ca 50 platser. uppbundet men rymlig och i bra skick.
*"Utemjölkning" för lättare drift på sommaren, typ en grop med tak och väggar.
*Bete nära ladugården.
*Ungdjurshall med rastfolla.
*Komplett maskinpark från 90talet, dock ingen tröska eller redskap för gödselhantering.
*Utfodring med rundbalar.
*Mjölkmaskiner och kraftfoder silo finns kvar.

Alternativ 1.
Med den marken och utrustning som finns borde jag kunna ha nånstans 30-40 mjölkkor + rekrytering
Bisysslor:
Egen skog
Maskinförare
Skogsarbete, röjning osv.
Vedförsäljning och snöröjning
Föda upp egna tjurar, kvigor till slakt.

Alternativ 2.
Heltids jobb bredvid och ha köttdjur i ligghallen med halmbädd och rastfolla, bete på sommarn, typ 30-50 kor Charolias, hereford, limousin. slakta kalvarna vid 18-22 månader eller sälja dom på hösten till liv, ca 6mån ålder.
Försöka sälja exklusivt på köttlådor i området för några kronor extra.
Sedan fortsätta odla spannmål/halm till eget bruk och försäljning. Samt ved och viss entreprenad.
Lämplig drift men det är dock ojämna inkomster jämfört med mjölk.

Den här verksamheten ska bära sig själv på gården. Min månadsinkomst från en anställning går till hushållet.
Sedan givetvis sköta egen skog. sälja virke, röja, mindre huggningar om jag hinner.

Hur många dikor kan man ha på 65 ha?
Det finns naturbeten att få tag i om man enbart skulle odla på dessa 65.

Lite funderingar, men jag ser det som möjligt att driva verksamhet på gården med olika inriktningar om viljan finns.
Taxerat värde 3.500.000. så om vi säger ett pris på 5-6.000.000 för att vara hårda och göra bra beräkningar.

Ägaren vill att gården drivs vidare och hålls samman i den fastighet den är idag. Dvs undvika styckning.Barnen är bosatta på annat håll och intresse finns inte att ta över. Dock vill ju alla ha ett arv. förståeligt!
Tanken är att köpa det innan "döden skiljer oss åt" och paret får bo kvar tills det inte går längre för dom.

Jag är snart 21år och ägaren 80år.
Min bakgrund, lantbruksgymnasium, skoglig högskola.

Tack för att ni läste, hoppas på reaktioner

6 personer gillar det här inlägget.
Hälsing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:17, 09-10-2014
Ort: Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: HarWestern *Case IH 1056 XL -91*
Every trailboss rides on a XL.

Veklyv´n min då, Hakkipilke



gute84

#2 » 18:52:42, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

sitta med såna höga lån vid så låg ålder är nog ingen skulle rekommendera
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

161A

#3 » 19:09:49, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

rekommenderar inte "bo kvar så länge det går" de kan ju bli över 100 år

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Mattias Petterson

#4 » 21:15:12, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avråder från annat heltidsjobb + eget gårds jobb för att få det att gå runt.
Går ju an nu när du är ung och odödlig, men det går över snabbare än man tror..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

björken

#5 » 21:32:17, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många kubik finns i skogen och åldersfördelning på den?
Om du räknar på 6000000 och vill kunna överleva vid 5% ränta (och amortera istället om räntan är lägre) så ska du ut med 25000/mån bara till det.
Finns det en vettig bostad och hur är taxeringen fördelad, jag menar bostad och skog får ju "bära" sina kostnader av inköpet separat, ekonomibyggnader och åker/bete är ju det som ska betalas av kött eller mjölk.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

harley03

#6 » 21:59:23, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant inlägg...

Vi som håller på med uthyrning av affär och industri lokaler och skall förvärva en fastigheter då kräver alla banker minst 50 % kontantinsats... och vid inköp av "rena" Hyresfastigheter med Lägenheter så kräver alla banker ca 30% kontant insats...

Hur ser det ut i ditt fall... Vad kräver bankerna i Kontant insats av dig !?

Cheers från Fkp

1 person gillar det här inlägget.
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

Scania bonden

#7 » 22:11:49, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Började själv som arrendator mot allt sans o vett vid 21 års ålder med 28 mjölkkor å 25 ha åker samt ett heltidsjobb som lastbilsmek 1996. Orkade med 2 heltidsjobb i ett år. Sen blev jag enbart bonde.
Har gjort 2 stora missar i livet. Den första var att jag inte köpte arrendegården med en gång, utan hyrde i 2 år, å den andra va att jag i begynnelsen ville äga alla maskiner.
En STOR fördel med mjölken är ju den stadiga inkomsten, pengar varannan vecka. Så länge man orkar är det jättebra och ett " lagom" koantal och nån avbytare eller annan hjälp med mjölkningen 2 dgr i månaden är extremt underskattat.
Köttlådorna kan du lika gärna skita i, ha bra foder ist å förhandla om ALLT!!!! Visst blir det lite pengar, men 15 öre på köpfodret ger mer över året, å 10 öre på dieseln.
Visst är det kanske lite bökigt med dom gamla ägarna, men är dom 80 finns det ju en bortre gräns å se dom som en förutsättning för att komma dit ist....
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Hälsing (trådstartaren)

#8 » 22:27:14, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var in på LRF konsult idag och hörde på vad dom hade att säga, "med skogen och en verksamhet som är försvarbar brukar banken inte vara omöjliga"
Mellanskog har i vissa fall en premie på 1.000.000kr dom kan ge till nystartare av en fastighet för att komma en bit på vägen, tex för handpenning.
Som man sedan betalar tillbaka genom avverkningar under ett antal år. Mot avtal alltså.

Skogen är värderad till ca 2.400.000kr

Anledningen till att jag vänder mig till ett forum är att höra lite om andra gjort något liknande?
Driver gård med mjölk och/eller kött i den här "mindre storleken", hur det går?

1 person gillar det här inlägget.
Hälsing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:17, 09-10-2014
Ort: Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: HarWestern *Case IH 1056 XL -91*
Every trailboss rides on a XL.

Veklyv´n min då, Hakkipilke

Hälsing (trådstartaren)

#9 » 22:38:55, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Började själv som arrendator mot allt sans o vett vid 21 års ålder med 28 mjölkkor å 25 ha åker samt ett heltidsjobb som lastbilsmek 1996. Orkade med 2 heltidsjobb i ett år. Sen blev jag enbart bonde.
Har gjort 2 stora missar i livet. Den första var att jag inte köpte arrendegården med en gång, utan hyrde i 2 år, å den andra va att jag i begynnelsen ville äga alla maskiner.
En STOR fördel med mjölken är ju den stadiga inkomsten, pengar varannan vecka. Så länge man orkar är det jättebra och ett " lagom" koantal och nån avbytare eller annan hjälp med mjölkningen 2 dgr i månaden är extremt underskattat.
Köttlådorna kan du lika gärna skita i, ha bra foder ist å förhandla om ALLT!!!! Visst blir det lite pengar, men 15 öre på köpfodret ger mer över året, å 10 öre på dieseln.
Visst är det kanske lite bökigt med dom gamla ägarna, men är dom 80 finns det ju en bortre gräns å se dom som en förutsättning för att komma dit ist....


Intressant, håller med dig.
Det som gör en osäker är ju allt tjafs om hur dåligt precis allt ska vara med att ha mjölkkor, "det finns ju inte lönsamhet i nånting"
Ja. det är mycket jobb. säkert lika mycket som för alla andra ensamma företagare...sen om man svetsar skopor eller mjölkar kor är ju upp till var och en.

Min fråga är inte hur det är att vara mjölkbonde. Utan hur man kan finansiera och fö 25-40 kor, på 65ha inkl beten och ett lån på ex antal miljoner.

Snabb överblick, Mjölk från 35 kor ger ca 400.000-500.000 kr efter det att foderkostnaden är borträknad. Per år.

1 person gillar det här inlägget.
Hälsing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:17, 09-10-2014
Ort: Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: HarWestern *Case IH 1056 XL -91*
Every trailboss rides on a XL.

Veklyv´n min då, Hakkipilke

Scania bonden

#10 » 23:05:51, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typ... Bygger likviditet, å framför allt kassaflöde. Kassaflödet är det som är mest poppis hos bankerna just för tillfället,
För min del va det ungefär lika slitigt att byta koppling på en bil, vändkrans på ett släp, nita bromsband, smörja å byta olja som att mjölka kor, fördelen var all jag slapp 2 X 45 min i bil varje dag, nackdelen va att det blev rätt ensamt.
En kul grej med mjölken är att du får resultat var 48: onde timma på om du skött dig. Det skall ju alltid vara mer mjölk i tanken i dag än förra hämtningen
Axel W

3 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Hälsing (trådstartaren)

#11 » 23:10:52, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går ju lättare att räkna på mjölkkor än köttdjur.
Med utrustningen som finns behövs inte något byggas eller investeras just nu.
Kanske byta ut något såklart men det handlar inte om flera hundra tusen.

2010 slutade ägaren med mjölk.
Ladugården måste väl besiktigas och ses över av någon myndighet men annars finns prylarna..förutom tanken. den hyrdes.

Under sommaren finns en lättsam utemjölkning att tillgå, som en grop med väggar och tak.
Skruv in för foder.
På så vis slipper man in med korna i ladugården på sommaren.
....Om nu EU tillåter detta numera...

På 65ha ska man då kunna ha 30-35 kor + rekrytering iallafall.
Eget spannmål och grovfoder
Senast redigerad av Hälsing 23:16:55, 02-05-2017, redigerad totalt 1 gång.
Hälsing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:17, 09-10-2014
Ort: Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: HarWestern *Case IH 1056 XL -91*
Every trailboss rides on a XL.

Veklyv´n min då, Hakkipilke

gute84

#12 » 23:16:49, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur mycket är gården värderad till?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Hälsing (trådstartaren)

#13 » 23:18:53, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:hur mycket är gården värderad till?


Står en taxering i inlägget.
Fakta om gården:
Taxerat till 3.500.000
120Ha skog
65 ha åker med arrenden, ca 20ha egen åkermark, billiga arrenden. tillgång till mer arrende är inte så ljust för tillfället.
*Spannmålstork som går på diesel, rymmer 60 ton
*Ladugård från 80 talet med ca 50 platser. uppbundet men rymlig och i bra skick.
*"Utemjölkning" för lättare drift på sommaren, typ en grop med tak och väggar.
*Bete nära ladugården.
*Ungdjurshall med rastfolla.
*Komplett maskinpark från 90talet, dock ingen tröska eller redskap för gödselhantering.
*Utfodring med rundbalar.
*Mjölkmaskiner och kraftfoder silo finns kvar.
Hälsing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:17, 09-10-2014
Ort: Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: HarWestern *Case IH 1056 XL -91*
Every trailboss rides on a XL.

Veklyv´n min då, Hakkipilke

gute84

#14 » 23:21:59, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är inte riktigt samma sak
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Hälsing (trådstartaren)

#15 » 23:26:04, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:det är inte riktigt samma sak


Nä jag vet men det var uppgifterna Lrf hade.
Liknande på tex hemnet ligger på 5-6 miljoner.
Hälsing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:17, 09-10-2014
Ort: Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: HarWestern *Case IH 1056 XL -91*
Every trailboss rides on a XL.

Veklyv´n min då, Hakkipilke


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se