Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Vägtrummor ....vem har ansvaret för dessa!

71 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

harley03 (trådstartaren)

#1 » 18:26:08, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vägtrummor , dikesvattenkulvert under infarter , vem har ansvaret för dessa!

Jag har en fråga som jag önskar hjälp med! :wave:

För ca 20 år sedan så lades det ner en kulvert bestående av cementrör i ett dike för att jag skulle kunna göra en infart till min tomt och kulverten ligger utanför min egen mark och vid sidan av vägen och på vägföreningens mark som min tomt gränsar emot!

Nu har det varit ett extremt kraftigt regnoväder för ca 2-3 veckor sedan och det resulterade i ett hål i vägen /asfalten på ca 10x10cm utanför kulverten och i utkanten av den asfalterade vägbanan och mitt för min egen infart till min tomt!

Det verkar som om kulverten kan ha orsakat en liten underminering vid sidan om sig i vägbanan i samband med dessa massiva regnoväder som var.

Nu påstår vägföreningen att detta är mitt ansvar iomed att jag ombesörjde / beställde nedläggningen av kulverten på vägföreningens mark för ca 20 år sedan ( då vart även den gamla ordföranden där och tittade innan och godkände detta) och kulverten lades av samma grävare som gjorde alla andra jobb för vägföreningen och han hade med sig egna rör osv... och den nya ordföranden sedan ca 3 år motiverar det som att det är mitt ansvar iomed att det tidigare var ett dike där osv…

Det står inget om detta inskrivet i vägföreningens stadgar osv…

Så vad är det som gäller egentligen, är det någon som har koll på detta och vet det så vore jag Mycket tacksam för info och i så fall vart man skall vända sig för att få 100% klarhet i ansvars biten om detta!

Tilläg: Mig veterligen så har aldrig vägsamfälligheten någon gång gått igenom dessa kulvertar och kontrollerat dom så dom inte har varit tätta / igensatta osv....
Senast redigerad av harley03 19:36:34, 13-07-2017, redigerad totalt 1 gång.
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....



63an

#2 » 18:37:29, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det statsbidrag till vägföreningen är de ute i ogjort väder! Det är vägföreningen som ska ombesörja vägtrumman i å med att de är en ny utfart, har samma problem själv å de vet eller vill inte veta vad som gäller! Läs å sök på goggle om statsbidrag där nånstans hittade jag mina uppgifter om problemet...Just nu avaktar vi eldragningar å ombygg. av dessa så tillsvidare är de lugnt! Å typiskt är de fan samma skitsnack i hela landet om vem som ska ombesörja saker, om du säjer att jag betalar då står maskinerna där på stubberten! :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

harley03 (trådstartaren)

#3 » 18:39:56, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svaret. Jo det är statsbidrag på vägen vill jag minnas.... Var kan jag läsa om detta?
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

63an

#4 » 18:45:16, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök själv på webben, använd fantasin! I och med att ut/infart är gjord så faller den automatiskt in i vägföreningen. Skulle likna något om att man måste be om en anslutning till vägen? :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

eqlazer

#5 » 19:17:48, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.trafikverket.se/resa-och-tra ... lda-vagar/
Under "Vattenfrågor":
Vem ska bekosta och underhålla sidotrumman när man anlägger en ny anslutning mot den enskilda vägen?

Ägaren av marken där trumman läggs bekostar trumman och ska alltid samråda med väghållaren om dimension med mera. Därefter tar väghållaren över underhållet.

Finns mer nyttigt att läsa där.

1 person gillar det här inlägget.
eqlazer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
Ort: Göteborg / Lysekil
Sverige

harley03 (trådstartaren)

#6 » 19:19:09, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade det nu när jag sökte och här är länken ;

http://www.trafikverket.se/resa-och-tra ... lda-vagar/


Ringde ordförande i vägföreningen och han blev rätt så ställd när jag läste högt om vad det står på Trafikverkets sida....

Hans svar var att han driver detta vidare genom den förening som "vi delägare" i föreningen är medlemmar i.. REV tror jag att den heter...

Riksföreningen för enskilda vägar... iomed att detta kan bli en stor och dyr fråga för vägföreningen för det är skador på vägarna här och där efter denna häftiga regnskur i hela området och inga kulvertar som ligger på vägföreningens mark är någon gång kontrollerade eller rengjorda vad jag vet om...

Hade varit billigt för Föreningen om alla husägare tog alla skador på vägföreningens väg utanför sina egna tomter och infarter och som har orsakats av vägföreningens bristande underhåll av vägtrummorna som ligger under alla stuginfarter och som ligger i majoriteten av fallen på Vägföreningens mark, osv...

Fortsättning lär med största säkerhet följa............

Tackar för hjälpen och tipsen :buga:

3 personer gillar det här inlägget.
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

63an

#7 » 19:22:07, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När de inte fungerar med lag hur skulle de fungera utan lag :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Berit

#8 » 19:33:06, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I slutändan är det vägföreningens medlemmar som betalar :ohnej:

1 person gillar det här inlägget.
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

harley03 (trådstartaren)

#9 » 19:38:19, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis... men den nya ordföranden för söker flytta över betalningsansvaret för reparation av vägen på enskilda fastighetsägare...

Rätt skall vara Rätt.....

1 person gillar det här inlägget.
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

harley03 (trådstartaren)

#10 » 19:42:18, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berit skrev:I slutändan är det vägföreningens medlemmar som betalar :ohnej:


Blir en stor skillnad när kostanden sprids ut på ca 120st medlemmar i vägföreningen mot ett tiotal.... och den nya ordföranden försöker få det som att varje enskild fastighetsägare skall använda sig av sin stugförsäkring.......
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

toker

#11 » 19:51:50, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi brukar nämna varje år på vägmötet att den som bor vid infarten ska se till att trumman är rensad sen om föreningen kan kräva det eller inte har jag ingen koll på men det är ju fastighetsägarna som är vägföreningen. Jag la ner en ny vägtrumma vid min ena infart i fjol och den bekostade jag naturligtvis själv skulle inte komma på tanken att väg föreningen skulle stå för den.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

harley03 (trådstartaren)

#12 » 19:59:46, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Vi brukar nämna varje år på vägmötet att den som bor vid infarten ska se till att trumman är rensad sen om föreningen kan kräva det eller inte har jag ingen koll på men det är ju fastighetsägarna som är vägföreningen. Jag la ner en ny vägtrumma vid min ena infart i fjol och den bekostade jag naturligtvis själv skulle inte komma på tanken att väg föreningen skulle stå för den.



Du skall nog läsa på lite i ovan länk iomed att du kan bli ansvarig för följdskadorna om det inte är rätt dimensionerat osv...

Nu har det även betydelse om vägtrumman ligger på din egen mark eller vägföreningens osv...
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

63an

#13 » 20:21:03, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja alla har sina åsikter de är klart men får föreningen bidrag så ska de stå för utgiften oavsett att jag betalar min del, de är det som ska gälla! I mitt fall är de så banalt att trumman kan vara lagd på en sten precis i mitten å vattnet måste stiga långt över högsta del av inloppet, det är alltså motlut först därefter så lutar de massor till utloppet! Jag har minsann rensat noga så jag kan stå för mina påståenden å mätt med precision för skulle jag missa(hur de nu ska gå till) så är man bortgjord! Först slutade "kassören" när han kom å såg eländet, nu slutade en drummel som satte ut snöpinnar pratade med ordgöranden å han kom å bara tittade i ändarna men försvann som en avlöning men jag avvaktar eldragningen för stolpar på min sida ska bort + luftledningar och de ska trycka matning genom vägbanan till oss på denna sidan så antagligen hoppas de på att energi ska få stå för en massa kostnader på vägen efteråt, lustig form för vatten/va ligger på min sida! Troligen är Fiberutbyggnaden det som startade upp allt! Jag fick frågor om var har du fått det ifrån osv. så jag satte motfrågan Är du okunnig så sej av dej rollen som ordförande ! Eller vet du rollen så gör rätt! Skiter fullständigt i vad de tänker inombords de är bara att följa bestämmelser som gäller men erfarenheten hittills av dessa föreningar i Sverige så gör de allt för att inte göra något utan vältra på enskild person! Kul grej att pinnpojken tog jag en sväng med om problemet: Näää de får du göra själv å sen säjer han att han gjorde om hos sej å bekostade cementrör osv. så jag tror mej förstå att de vet fan inte vad som gäller? :djaevul: :aaargh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

harley03 (trådstartaren)

#14 » 20:28:52, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

eqlazer skrev:http://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/Enskilda-vagar/fragor-och-svar-om-enskilda-vagar/
Under "Vattenfrågor":
Vem ska bekosta och underhålla sidotrumman när man anlägger en ny anslutning mot den enskilda vägen?

Ägaren av marken där trumman läggs bekostar trumman och ska alltid samråda med väghållaren om dimension med mera. Därefter tar väghållaren över underhållet.

Finns mer nyttigt att läsa där.



Ser att du har Lysekil som ett boställe för dig... området som jag pratar om heter berga, lyse, Sandvik..................
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

dc_lindberg

#15 » 20:49:17, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är problemet?
Ansvaret ligger alltid hos väghållaren, o sköter den sig inte gäller Väglagen (som Trafikverket svarat mig att de skiter i att utöva sin tillsynsplikt §6 med hänvisning till §8; beteendet kallas även Myndighetstrots; den som ids får kontakta Riksdagen och Regeringen och där begära handräckning när Trafikverket vägrar följa lagen, Väglagen i detta fall).

Så, vem är väghållare rörande ifrågavarande väg?...
Har själv haft en fastighet där det fanns, på pappret från 1932, en vägförening - men under de 50 år jag hade med området att göra, så fanns där ingen vägförening... o vägen var enskild, statlig (vägverket) (Banverket), och privat.
...vem ansvarade för vad?... ingen visste och Lantmäteriet bad mig "peta inte mer i det där nu!"; det var en så formidabel soppa på dokument och avtal att Lantmäterier helt enkelt inte kunde klara av att reda ut frågan.

Ansvarsfrågan är så banalt enkelt juridiskt sett att man undrar osökt vem som rör till det...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se